Honlap optimalizálás mobilra, táblagépre

Ujvári Mária - 2013. március 23 - Cikkek / Honlaptervezés

Manapság már 20.000 Ft környékén kapható egy tablet, és – ugyan okostarifával és hűségidővel – de néhány forintért elvihető egy okostelefon. Előbb vagy utóbb robbanás előtt állunk. Optimalizálni tehát KELL, mobilra is…

A mobileszközökre optimalizált honlap most, 2013-ban még előnyt jelent a versenytársakhoz képest, de hamarosan oda jutunk, hogy aki kimarad, lemarad.

Hányan nézik a honlapokat mobilról?

Néhány adat a világból:

  • az emberek 44%-a rendelkezik okostelefonnal
  • 62% naponta használja az okostelefonos keresést
  • 66% naponta netezik

(Forrás: GOMO)

Hazai okostelefon adatok 2011-ből:

Az összes megkérdezett 30%-a rendelkezik okostelefonnal, további 28% mondta, hogy tervezi az okostelefon vásárlását. [A szerző megjegyzése: ezt nyugodtan eloszthatjuk kettővel… Ki mondaná azt, hogy ő nem akar okostelefont, mikor az annyira trendi???] Nemek szerinti bontásban a férfiak 37%-a, a nők 23%-a rendelkezett 2011-ben okostelefonnal.

A hazai okostelefon használat adatai:

  • 76% használja netezésre
  • 49% mailezésre
  • 42% közösségi alkalmazásokat használ [gyakorlatilag Facebook]
  • 30% híreket olvas

(Forrás: Kutató Centrum 2011.)

A honlap mobil optimalizálás módja

Alapvetően két módszer létezik:

  1. külön honlapot programoznak, amelyet aldomain-re töltenek fel (jellemzően ez egy m-mel jelölt domain név, pl. m.sikermarketing.hu formátuma van)
  2. olyan programozással készítik el a honlapot, hogy az “érzékelje”, mekkora képernyőről nézik, és a képernyő méretének megfelelő “arcát” mutassa

Mi a második típussal dolgozunk, ez az úgynevezett responsive design. A “responsive” hevenyészett fordítása jól lefedi a programozás lényegét: “válaszadó”, “válaszoló”.

Melyik mobil optimalizálási megoldás jobb?

Mindkettőnek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Míg az első megoldásnál lényegében duplikálni kell a tartalmat (ez pedig kavarodást okozhat, ha módosítanak a tartalmon), a második esetben erről nincsen szó.

Tény viszont, hogy a responsive honlap design programozási technikája még a nyugatiak számára is új, megtanulandó feladat.

Miért más a mobilra készített honlap?

A mobilon internetezők számára a letöltés gyorsasága pont ugyanolyan fontos, ahogy ehhez már az ADSL-es asztali gépek és laptopok esetében hozzászoktak. Ez viszont nem megy úgy, hogy ugyanazokat a méretű képeket, váltóképet (slide show-t) töltsék le.

A mobilra (is) készült honlap tehát aszerint korlátozza a megjelenítendő tartalmakat, hogy azok milyen méretűek, mennyi ideig tart a letöltődésük – és a táblagépes ill. mobil verzióban vagy kisebb méretű képet jelenít meg, vagy egyáltalán nem is jelenít meg képet.

A mobilra készített honlap tehát a tartalomnak és a funkciónak ad prioritást a “mozizással” szemben.

Hogyan készül egy honlap mobil változata?

Amikor a honlapot elkezdjük tervezni, már akkor szem előtt tartjuk, hogy szükséges a mobil változat is. Ehhez a honlapnak bizonyos egységeit úgy kell elrendezni, leprogramozni, kódolni, hogy az megjelenjen majd a mobil változatban is.

Az általunk használt Drupal CMS rendszer (pontosabban ennek az a konkrét váza, amit használunk) már önmagában is responsive (“válaszadó”), de ez messze nem jelenti azt, hogy egy ilyen honlapot akkor már nem is kell “mobilosítani”.

A honlap design és szerkezet minden egyes elemét vezérelni kell ahhoz, hogy tudják, hol a helyük, ha mobiltelefonról, okostelefonról nézik, és hol, ha tablet-ről. (A különböző méretű monitorokról, laptopról nem is beszélve.)

Milyen a jó mobil honlap?

Honlap mobil változata

Elvárások a honlap mobil és tablet változatával szemben

Azt, hogy pontosan hogyan kell megtervezni egy mobil honlap vagy tablet honlap szerkezetét, design-ját, még a honlapkészítők is csak tanulják. (Eleve a honlapok ergonómikus megtervezése is nagy feladat, és a tévedéseknek bizony csak egy vesztese lehet: a honlap tulajdonosa, hiszen az ő oldala lesz átláthatatlan és nehezen használható.)

A mobilra, mobileszközökre tervezett honlap nem annyi, hogy egy “válaszoló” (responsive) sablont teszünk alá!

A Google-lal együttműködve a GOMO 10 pontban foglalta össze, mik az elvárások a mobiloptimalizált weboldalakkal szemben. (Publisher Guide – GOMO)

Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a tanácsokat, amelyeket a honlapfejlesztőknek ad a Google, kiemelve azokat a pontokat, amelyekkel a honlap megrendelőjének is tisztában kell lennie:

1. Legyen gyors!

A mobilról, tabletről netezők nem akarnak sok időt tölteni sem a keresgéléssel, sem magával az olvasgatással. Éppen ezért a technikailag gyors letöltődés mellett (kis képek!) szó szerint szem előtt kell tartani a legfontosabb tartalmi egységeket, funkciókat.

2. Egyszerű navigáció

A nagy és összetett honlapok mobil változatát még sokkal áttekinthetőbbé tett navigációval, menüfelépítéssel kell elkészíteni. (A mobilváltozat sokszor rá is mutat az átgondolatlanságra!) Senki sem szeret elveszni egy weboldalon, ahol mindent igyekeznek az arcába tolni, hátha majd vásárol valamit…

3. Hüvelykujj-szabály

A közgazdaságtanban jól ismert fogalom, amely az általában követendő utat jelenti, itt más értelmezést kap: a mobil verziót érintőképernyővel használják, legtöbbször a hüvelykujjat használva. A jó mobil honlap a legnagyobb férfikézben is pontos “kattintást” tesz lehetővé.

4. Tervezd láthatóra!

Fontos a kontraszt, a megfelelő betűméret és a szabadon hagyott fehér felületek. [Ezek épp ilyen fontosak egyébként a normál honlapnál is!]

5. Tervezd hozzáférhetőre!

A hozzáférhetőség olyan beillesztett alkalmazások használatát jelenti, amelyek minden eszközön egyformán jelennek meg – a Flash-t például bizonyos eszközök nem támogatják.

6. Tedd könnyűvé a konvertálást!

A konvertálás a honlapok esetében azt jelenti, hogy a honlap tulajdonosa eléri célját: a webshopban, webáruházban vásárolnak, a szolgáltatót felhívják, a közösséginek szánt vagy pl. hirdetési oldalakon regisztrálnak. Ha a “menetrend” túlbonyolított, az könnyen megöli a konvertálást.

7. Légy ott helyben!

Sokan a helyi kereséseket részesítik előnyben, ami a mobilnál különösen igaz. Ha valaki pl. éttermet üzemeltet, minden webes eszközt ki kell használnia arra, hogy a helyi keresésben megtalálható legyen. [Ez a tanács sem csak a mobilverzióra igaz!]

8. Tedd hasonlóvá!

Az embereknek fel kell ismerniük, hogy adott esetben ugyanazt a honlapot látják, mint az asztali gépről vagy a laptopról. Éppen ezért amennyire csak lehet, hasonlóvá kell építeni a honlap minden változatát. [Ismét egy érv arra, hogy maga az asztali monitoros változat se műalkotás legyen, hanem használható eszköz. Mert a honlap eszköz!]

9. Használj mobil átirányítást!

(Ez a tanács azoknak szól, akik nem responsive technikával dolgoznak.)

10. Figyelj, tanulj, javíts!

A legfontosabb tanács! Pontosan úgy, mint a honlap esetében, vagy különösen a keresőoptimalizálás esetében, a mobil honlap, tablet honlap sem KÉSZ soha… A tesztelési eredmények felhasználásával folyamatosan javítandó!

[Itt ragadjuk meg az alkalmat arra, hogy felhatalmazzuk a kedves Olvasót: ha ezen a honlapon (vagy bármelyik általunk készített mobil honlapon) furcsaságot, szétesést, logikátlanságot talál, jelezze nekünk! Köszönjük!]

A sikermarketing.hu 2013-tól minden honlapját mobileszközökre is optimalizálva fejleszti. Ön is szeretne ilyet?

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Rólunk

Honlaptervezéssel és marketinggel foglalkozó webstúdió vagyunk Budapesten. "Kézműves" honlapokat készítünk. Segítünk a marketing pozícionálásban, tartalommarketingben, webáruház készítésben is.

Ezen a honlapon csak saját írásainkat, cikkeinket olvashatja és túlnyomórészt saját fotóinkat láthatja.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!