Dühítő, bezárhatatlan ablakocskák vagy ütős és szuperhatékony eladási eszközök? Van, ami kötelező, a többi pedig ízlés dolga…
Mióta elkezdtünk weboldalkészítéssel foglalkozni, azóta bukkan fel újra és újra a kérdés illetve téma, hogy hogyan lehetne bizonyos információt még jobban a látogató szeme elé tolni, hogy biztosan észrevegye. A honlap tulajdonosa valamit NAGYON akar, hogy a látogató megcsináljon…
A weboldalak tucatnyi trükkhöz folyamodtak az idők során, hogy mindenképpen észrevétessék és megcsináltassák a látogatóval, amit akartak.
Pop-up ablak típusok
- sima, egyszerű felugró ablak
- felugró ablak, aminek bezáró X-ét áttették a szokásos jobb oldalról a bal oldalra
- felugró ablak, amelyről eltűnt az X, a felugró mellé kattintással lehet csak bezárni az ablakot
- sötétszürke takarás (layer) a szövegen, amely csak kattintásra (Facebook lájkolásra) tűnik el
- kilépési pop-up, vagyis egérmozgást figyelő aktiválás
- alulról vagy felülről megjelenő csík
- az oldalon töltött bizonyos idő után megjelenő pop-up
Mennyire hatékonyak a pop-up ablakok?
Az ELSŐ megjelenéskor, vagyis amikor látogató életében először találkozik velük, még nyilván az újdonság ereje hat.
Azonban minél több weboldalon igyekeznek a figyelmébe tolakodni, annál gyorsabban tanulja meg, hogyan kell bezárni, illetve mit is akarnak ezek az ablakok:
valami olyat, amit ő nem akart megtenni!
Röviden: ha mindenáron akarunk valamilyen aktivitást kikényszeríteni a látogatóból, azt olyankor kell megtenni, amikor az adott eszköz még új. [Bár nem célszerű hülyének nézni a látogatót: nekem is van olyan gmail címem, amit a kötelező regisztrációs oldalakon adok meg, hogy utána ne kelljen küzdenem a hírlevelek tömegével.]
A kilépési pop-up
A kilépési pop-up akkor jelenik meg, amikor az egérmozgás a kilépést valószínűsíti. Probléma, hogy sokszor az egyszerű navigálási szándékra is aktiválódik, ami igazán nem szép dolog tőle… tolakodóvá válik és megmutatja agresszióját akkor, amikor a látogatónak esze ágában sincs még kilépni!
Ez image szempontból elgondolkodtató, hiszen egy félig már megnyert meccset veszíthetünk el…
Facebook Messenger pop-up
Alaphelyzetben a Messenger pop-up nem lenne rossz ötlet, hiszen a látogatónak megadja a lehetőséget az azonnali kérdezésre. Az azonnali kérdezési lehetőség azonban magában foglalja azt az ígéretet, hogy azonnali válasz is érkezik a kérdésre… Mikor lehet logikus a Messenger panel használata?
- ha a téma, amit el akarunk adni, azonnali döntést (és nem hosszas megfontolást, információgyűjtést) igényel
- ha a célcsoport jellemző viselkedése inkább a kérdezés, mint az utánaolvasás
- ha a vállalkozó biztosítani tudja, hogy néhány percen belül válasz is érkezzen
- ha feltételezhető, hogy a látogatónak nem ismeretlen a Messenger alkalmazás, azt rendszeresen használja is (vagyis az ablakra kattintáskor nem a Messenger promóciós ablaka ugrik fel…
Google tartózkodási hely azonosító ablaka
Viszonylag kevés azon vállalkozások száma, ahol a lokális marketingnek komoly jelentősége van. Így a helyadatainkhoz való hozzáférést kérő Google alkalmazás csak roppant indokolt esetben célszerű használni, különösen akkor, ha egyéb beúszó ablakokkal, színes flekkekkel és pop-up ablakokkal variáljuk:
A süti figyelmeztetés
A süti figyelmeztetés, amely legtöbbször a képernyő alsó vagy felső szélén egy hosszú csíkban jelenik meg, az Európai Unió jogi előírása, és rendeltetése szerint a felhasználók személyiségi jogait és személyes adatait hivatott védeni.
A védelem első pillantásra látható része egy figyelemfelkeltő szöveg, amelyet a felhasználók nagy része olvasás nélkül bezár, hiszen akadályozza őt abban, hogy a weboldalt használja… Azokban az esetekben, amikor a weboldal többféle sütit is használ, a felugró ablak egészen bonyolult formát is ölthet, az átlagember számára érthetetlen technikai megfogalmazásokkal. (A jogkövető honlaptulajdonos azonban a GDPR 2018. májusi bevezetése óta nem tehet mást, ha bizonyos online lehetőségeket – pl. a remarketing – használni akar.)
A kérdés tehát 2018. májusától úgy fogalmazódik meg:
VAGY egyszerűen lenyelhető, lekattintható süti figyelmeztetés VAGY kisregény…
Ha már pop-up, csináljuk jól!
A pop-up használat ízlés dolga.
Aminek viszont semmi köze nincs az ízlésnek, az az, hogy a pop-up teljesítse a minimális webergonómia követelményeket.
Melyek ezek?
A pop-up webergonómiai követelményei
A figyelem felkeltése
A pop-up ablak célja a figyelem felkeltése, amelyre egy túlzsúfolt oldalon nulla esélye van, hiszen minél többet akar markolni a honlap tulajdonosa, annál kevesebbet fog, hiszen a látogató a vizuális káoszban MEG SEM LÁTJA az üzenetet.
A látogató célja
A honlap látogatója valamilyen céllal érkezik a weboldalra. Jó közelítéssel mondhatjuk, hogy valamilyen tartalmat szeretne megnézni, elolvasni. A pop-up tervezett feladatának végrehajtásában nem célszerű akadályozni!
A következő képernyőkép egy weboldal egyik ismeretterjesztő, magyarázó cikkének bevezető része. A promóciós banner jelentős területen takar be, a munkát pedig a süti figyelmeztetés és a Messenger alkalmazás “végzi be”: nem látjuk, hogy egyáltalán hol indul a szöveg. A vizuális terhelést a hírlevél feliratkozás mozgó bannere fokozza, amely betakar a hírlevél feliratkozás narancssárga dobozába…
A lap alja sem kevésbé zsúfolt a különféle bannerek jóvoltából:
Bezárhatóság
A pop-up ablaknak bezárhatónak kell lennie, akár egérrel, akár ujjal koppintással használjuk a honlapot. Mindig legyen egyértelmű, mi fog történni, ha valamire kattintunk, ne navigáljon át minket a honlap valahova máshova.