MailChimp. Hírlevélküldő és adatbázis kezelő szolgáltatás

Ujvári Mária - 2013. március 28 - Cikkek / Webmarketing

Cikkünk átdolgozás alatt áll a 2018-as állapotnak megfelelően! MailChimp tréningünkön a legfrissebb verziót mutatjuk be.:)

 

A MailChimp ez egyik legjobban felépített netes szolgáltatás, amivel a sok év alatt találkoztunk. Átláthatóságában, használhatóságában és stílusában maga mögé utasít olyan neveket, mint a Google Analytics, a Picasa, a Facebook vagy a Twitter. Azonban “élvezetéhez” angol nyelvtudás szükséges, és az sem baj, ha valaki birtokában van bizonyos adatbázis kezelési és HTML ismereteknek.

Elöljáróban leszögezzük: mi nem a MailChimp vagyunk. Csak írtunk róla egy cikket. Mi segítünk beállítani a kampányt, ha nem akar vele küzdeni vagy nem tud angolul, de minden más kérdésben a MailChimp, mint amerikai szolgáltató illetékes.

A MailChimp cikkünk 2013-as első publikálása óta jelentősen bonyolultabb képet öltött magára, amely végső soron azt eredményezi, hogy angol nyelvtudás nélkül elkeveredni könnyebb benne, mint megérteni. Mivel webes felület, így lételeme az állandó változás. Nem ígérhetjük, hogy már akár holnap úgy fog kinézni, és úgy fog működni, ahogyan most bemutatjuk. (Azon kedves Olvasóinknak, akik már az eltévelyedés állapotában vannak, Skype konzultációnkat ajánljuk figyelmükbe, ahol képernyőmegosztás segítségével mutatjuk be, hová kell kattintani…)

Ha mélyebben bele szeretne tanulni a MailChimp használatába, figyelmébe ajánljuk MailChimp hírlevélkezelő tréningünket kezdőknek. Tréningünkön nemcsak a technikai részleteket mondjuk el, de tippeket kaphat hírlevelének összeállításához és a kampányok eredményességének követéséhez is.

A MailChimp hírlevél szolgáltatás

Mit kell tudni a MailChimp-ről?

Amerikai szerverről működő hírlevél szolgáltatás, amelynek ingyenes és fizetős verziója egyaránt létezik. Az ingyenes MailChimp szolgáltatás elegendő egy kisebb KKV számára, és nemcsak a klasszikus hírlevél céljára, de vevői tájékoztatásra, ügyfeleknek küldött körlevélre is megfelel.

  • több lista is létrehozható (pl. weboldalon keresztül feliratkozók; ügyfelek stb.)
  • lekövethető a megnyitási és kattintási arány
  • külső szervert használ a mailküldésre (nem a weboldal szerverét), ezáltal SEO szempontból jobb megoldás (ehhez a tárhely szolgáltatónak kell határozott szabályrendszerként ezt leírnia, hogy szerveréről nem engedélyezi a tömeges mailküldést)
  • sablon alakítható, ezáltal a hírlevelek formátuma mindig azonos, és igazodhat a márka image-hez

Hogyan regisztráljak a MailChimpre?

A MailChimp regisztrációhoz szükségünk van felhasználónévre, jelszóra (amiben szám is van) és működő e-mail címre.

Olyan mailcímre, amely a hírlevél feladójaként fog megjelenni és ahová a feliratkozók adott esetben választ is küldhetnek. (A no-reply mailcím megadása egyrészt a szpemelők sajátja, másrészt arra kényszeríti a címzettet, hogy ha esetleg mégis vásárolni szeretne a szpem küldőjétől, akkor keresgélnie kelljen az elérhetőséget…)

A megadott mailcímre ellenőrző mail megy ki, amit vissza kell igazolni.

A név és a jelszó megadása után meg kell adni a hivatalos adatokat, vagyis a vállalkozás (az adatbázis kezelő) nevét, címét és a tájékoztató szöveget, amely minden hírlevél végére odakerül. (Ide kell beilleszteni majd a leiratkozó linket is. A MailChimp kínosan ügyel a jogi tisztaságra: mail nem mehet ki leiratkozó link nélkül.)

MailChimp levelező lista létrehozása

A következő lépés egy lista létrehozása. A lista lényegében az e-mail címeink adatbázisa, amelyben egy-egy személyhez több adatot is társíthatunk.

Több listával is rendelkezhetünk, így például a hírlevelünkre feliratkozók listája mellett ügyfeleinknek is létrehozhatunk külön listát. Ha az ingyenes sávban szeretnénk maradni, összesen 2000 címet tárolhatunk a rendszerben – célszerű tehát időnként jól átnézni a listát, és kigyomlálni belőle a felesleges címeket (bár ezt a MailChimp megadott szabályrendszere alapján idővel önmaga is megteszi).

Meg kell adnunk, milyen adatokat fogunk kérni a feliratkozóktól, melyeket tekintjük kötelező adatoknak, melyeket nem. A különböző listákon különböző paramétereket adhatunk meg, illetve értelemszerűen külön-külön kell beállítanunk, hogy mi az adott lista kötelező tájékoztató szövege. (Pl. “E-mail címét Ön adta meg honlapunkon tett látogatása során.” vagy “E-mail címed ügyfeleink adatbázisában szerepel.”)

Célszerű – és az Európai Unió GDPR nevű adatvédelmi rendeletének értelmében – a lehető legkevesebb, és mindenképpen szükséges adatot bekérni, bár az önmérséklet nem mindig az adatbázis-építők fő jellemzője.:)

Minden listához külön-külön tudjuk beállítani a különböző űrlapokat. A legfontosabb űrlapok a következők:

  • feliratkozási űrlap
  • leiratkozási oldal

A MailChimp lista feltöltése adatokkal

A MailChimp listát több módon is feltölthetjük:

  • adatok importálásával (XLS vagy CSV file beillesztésével)
  • kézi feltöltéssel, egyesével
  • feliratkozási űrlap beállításával és ennek HTML kódjának a weboldalba való beillesztésével
  • különböző modulok (plugin-ok) segítségével, a MailChimp fiók és a weboldal technikai összekötésével és későbbi szinkronizálásával

Fontos – és magától értetődő -, hogy minden feliratkozóhoz felkerüljenek azok az adatok, amelyeket a lista paramétereinek meghatározásakor megadtunk.

 

MailChimp hírlevél sablon létrehozása

A MailChimp töménytelen lehetőséget kínál fel a “minden készen van”-tól a “mindent te állítasz be” lehetőségig. Lehet drag-and-drop módszerrel kiválogatni, hogy képes, szöveges, közösségi megosztós régiókat szeretnénk; válogathatunk, hogy mindezeket milyen formázással tesszük fel, milyen elrendezésben stb.

Részünkről mi a

  • minimális kép (szinte csak logó)
  • kevés szöveg
  • jól látható link

kombinációra szavazunk; ha mi tervezzük meg a hírlevelet, akkor ilyet tervezünk.

A sablon lényege, hogy magát a formázást csak egyszer kelljen megcsinálni, és csak az aktuális hírek mezőjét kelljen módosítani.

Mostmár elkészült a sablonunk, ebbe beleírhatjuk a kívánt szöveget és a linkeket is.

MailChimp kampány beállítása

A hírlevél elkészítése és küldése 5 lépésben:

  1. recipients
  2. setup
  3. design
  4. plain-text
  5. confirm

Recipients – címzettek

Ebben a pontban kell kiválasztani, hogy melyik listára akarjuk elküldeni a mailt.

Setup – felépítés

A setup részben a kampányhoz tartozó változókat a következőképpen állíthatjuk be:

  • rövid név – ez belső használatra készül, a címzettek nem látják, de ez alapján tudjuk azonosítani a kiküldést
  • cím – ez lesz a mail címe. Fontos, hogy mit állítunk be, mert ez alapján fogják megnyitni a mailt.
  • track open – alaphelyzetben nem tudunk állítani rajta, de nem is kell, mert ez jelenti azt, hogy a megnyitási rátát követi a MailChimp
  • Twitter összekapcsolás – ha a vállalkozásnak van Twitter fiókja, beállíthatjuk, hogy a hírlevél kimenjen rögtön Twitterre is. Akik rákattintanak, azok a hírlevél online verzióját látják.
  • Google Analytics összekapcsolás – nagyon fontos beállítás! (Erről még később.)
  • Facebook összekapcsolás – lásd Twitter.

Design – a hírlevél megszerkesztése

A design részben tudjuk a sablonunkat átírni, vagyis lényegében megírni az adott mail szövegét. Itt azért ez-az széteshet egy hangyányit, ilyenkor nem árt érteni egy picit a HTML-hez, és tudni, hogy mi micsoda a forráskódban. (<> a jelölése.)

Plain-text – formázatlan szöveg

Itt tudjuk létrehozni az előző lépésben létrehozott hírlevél egyszerű szöveges változatát. Ehhez mindösszesen annyit kell tennünk, hogy kattintunk a gombra.

Confirm – ellenőrzés

A confirm oldal a lényeg áttekintésére szolgál, és egyben jelzés is, ha valamit elrontottunk. A hibaüzenetek is itt jelennek meg. Itt még tudunk javítani, ha valahol homokszem került a gépezetbe.

Nagyon fontos lehetőség az oldal alján, hogy tudunk teszt hírlevelet küldeni olyan mailcímre, amit beállítunk magunknak. Ez nagyon hasznos, mert tesztelhetjük, hogy csodaszép hírlevelünk vajon melyik böngészőben és levelezőben hullik darabokra…

Online is vethetünk egy pillantást a hírlevélre, ilyenkor a felső részben a Postásmajom mutatja a kis kezével, hogy meddig tart a 600 pixel, ami a hírlevél alapmérete – nyilván előre megfontolt szándékkal.

Hírlevél kiküldés

Ha mindent ellenőriztünk, két lehetőségünk van:

  1. elküldjük a hírlevelet pont akkor – ez a Megdicsőülés pillanata a MailChimp szerint
  2. időzítjük az elküldést a Schedule gombbal – ez akkor nagyon hasznos, ha előre akarunk dolgozni és/vagy tesztelni akarjuk, hogy mely napok a legjobbak hírlevélküldés szempontjából; valamint azt is tesztelhetjük, sikerült-e jól beállítanunk a helyi időt…

Aki idáig eljutott, és első hírlevelét kiküldte, 30 perc múltán kap jelentést, hogy hányan is kapták meg, illetve hány helyről pattant vissza a mail. (A MailChimp rendkívül hatékony, ugyanis ezeket a címeket automatikusan törli a listából.) Amíg vár, elfoglalhatja magát egy karton postásmajom hajtogatásával…

MailChimp kampány értékelés

A hírlevél kampány végső értékelése nyilván az, hogy hányan keresnek meg, hány vásárlónk, hány fizető vevőnk lesz – ez azonban csak bizonyos termékeknél jelent értékelési pontot. Más vállalkozások esetében a mérési pont az image, a márkaismertség értékelése lenne – amit évek múltán tudunk csak mérni.

A MailChimp remek összehasonlítási alapot ad:

  • mérhetjük magunkat a velünk egy ágazatban tevékenykedőkhöz (industry)
  • összehasonlíthatjuk az eredményeket a korábban kiküldött kampányokkal (list)

Fontos elemzési pontok:

  • open rate – az arány, ahányan megnyitották az adott mailt
  • click rate – ahányan kattintottak

A MailChimp minősíti, hogy kik nyitották meg a hírleveleinket és egy “member rate” nevű, csillagokkal jelzett listát ad. Ezt célszerű néha átnézni, és ha a későbbiekben támad ötletünk, akkor csak külön a legaktívabbaknak küldhetünk külön hírlevelet.

A kattintások esetében rendkívül hasznos elemzés az, amely megmutatja, pontosan mely linkekre kattintottak az olvasók. Ha ezt tudjuk, a jövőben tudjuk máshogy szerkeszteni a hírlevelet, ha szükséges.

Kampányelemzés a Google Analytics-ben

Célszerű összehasonlítani az adatokat, és megnézni, mi is volt a MailChimp “másik oldalán”. Vagyis: akik kattintottak, azok mennyi időt töltöttek az oldalon, esetleg milyen más aloldalakat olvastak még el. Ezt a Google Analytics felületen tehetjük meg, ha a honlapunkon van ilyen beállítva.

Érdekes azt is megfigyelni, hogy egy-egy hírlevélre még hónapokkal később is kattintanak. (Ezt az információt csak a Google Analytics-ből tudhatjuk meg, a MailChimp kiküldési dátum szerint tartja nyilván a kampányokat.)

A MailChimp ingyenes

A MailChimp ingyenes verziója a feliratkozók száma és az összes kiküldött levél alapján sorolja be a fiókot az ingyenes kategóriába. 2000 feliratkozóig és/vagy havi 11.000 levél kiküldéséig a rendszer ingyenes.

 

Címkék: GDPR / hírlevél / MailChimp

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!