Része-e a Facebook kommunikáció a kisvállalati marketingnek?
Aki nincs fent a Facebookon az ma már nem is létezik?
Fordítva. Aki fent van a Facebookon, azok egy része valóban nem is létezik. Bár rengeteg a kamu regisztráció, Magyarországon nagyjából 4 millió regisztrált van (a cikk publikálásának idején, 2013-ban – a Szerk.), az emberek nagy része szemmel láthatólag már függő. Ez is elmúlik egyszer, de a fészbúkozásban érdekelt okostelefonok korában erre még várni kell…
Marketing szempontból a Facebook TÉNYEZŐ. Miért?
Akár tetszik, akár nem, akár akarjuk magánszemélyként, akár nem, vállalkozásként foglalkozni kell a Facebookkal. A következők miatt:
- médiafelületté vált, amely sok más médiánál jobb célzási lehetőséget biztosít
- a hosszú távú márkaépítés, image építés eszköze
- online ügyfélszolgálat, ahol esetleg hamarabb küldenek üzenetet, mint a “hagyományos” e-mailben
Tehát: aki nincs fent a Facebookon mint vállalkozás, az nem is létezik? De igen… De azt a 4 millió regisztráltat talán ott éri el a legegyszerűbben!
Hogyan lehet reklámozni a Facebookon?
Legbiztosabban a Facebook hirdetés segítségével.
A Facebook hirdetést ki lehet egészíteni egyéb Facebook marketing ötletekkel, amelyek már a vírusmarketing körébe sorolhatók.
Míg a hirdetés leginkább passzív, addig a vírusmarketing aktív szerepet szán az üzenettel találkozó embernek.
Hatékony Facebook marketing
Ahhoz, hogy minél hatékonyabban töltsük el azt a cseppet sem kevés időt, amit a Facebook marketingre szánunk, néhány dolog:
- a Facebookra az emberek szórakozni jönnek és ismerőseik képeit nézegetni
- a Facebook a hosszú távú márkaismertség építésében segít
- az aktuális hírekről, eseményekről a Facebookon (is) lehet a leggyorsabban információt szerezni
Mi következik a fentiekből?
- első a szórakoztatás
- egy kép szebben beszél…
- a csőd szélén álló vállalkozás utolsó segélykiáltásának (“vegyél tőlem”) nem a legmegfelelőbb fóruma a Facebook
- aktuális a HÍR, de nem egy vállalkozás árakciója
Amit mi tapasztaltunk a Facebookon a marketinges szemével, (aki persze magánember is…) avagy
Facebook marketing ötletek és tapasztalatok
…nem teljes komolysággal…
- a Facebook unatkozó általános iskolások játszótere is (szigorúan 13 év alatt, megszegve a Facebook általános felhasználási feltételeit)
- iskolai csoportok használják levelezőlistának a Facebookot
- nyugdíjasok osztják meg kedvenceik fotóit és/vagy keresnek gazdit elkóborolt kutyáknak
- rengeteg csoport köszönheti létét és hatalmas látogatószámát olyan neveknek, mint pl. Szeretem az anyukámat meg Szeretem a gyerekemet (hiszen ez a fajta viselkedés elvárt viselkedés, különösen ha hozzácsapjuk azt az üzenetet, hogy “Lájk, ha te is szereted az anyukádat.”)
- egy közhelyes idézet egy romantikus fotóval nagy népszerűségnek örvend a hölgyek körében
- a pucér nős kártyanaptár Facebookos megfelelője ősi ösztönökre épít a férfiak körében
- a felhasználók java részét meglepetésént éri, amikor tudomást szereznek a Facebook felhasználási feltételeiről, így szívesen osztják meg az információt
- minden szigorúan szakmai és/vagy értékes olvasnivaló min. 2 fő rajongó elvesztését jelenti
- a Facebook like-tól még egyetlen forint bevételed sem lesz
- kutya, macska, gyerek, romantika és veterán autók – mindig nyerő témák
- a fentiektől nyerőbb téma talán csak egy van: Yoda és Darth Vader, de lehetőleg ők így együtt
- a Facebook lételeme a folytonos változtatás, ez azonban nem jelenti azt, hogy a már bevezetett funkciók működnek
- az, hogy a Facebookon eléred-e fizetőképes keresleted, attól függ, mit akarsz eladni