Remek összefoglalást olvastam a profi fotós 100 pontjáról. Ez adta az ihletet a profi marketing – továbbá reklám, arculat, üzlet, vállalkozás – 100 pontjának megírásához.
Pihenésképpen írtam meg a profi fotós 100 pontja után szabadon a profi marketing 100 pontját. Mit kell tudnia egy, a marketingben laikus vállalkozónak? Mire figyeljen oda, ha reklámozni akar, ha honlapot készíttet és sikeres vállalkozást akar építeni?
A 100 pont mindegyike elgondolkodtat…. Egyiket sem véletlenül írtam le.
- Egy reklám nem reklám. Csak több.
- Senkitől ne várd, hogy térdelőrajtban várjon a reklámodra és rohanjon vásárolni hozzád.
- Anélkül, hogy jól ismernéd potenciális vevődet, nem tudsz jó reklámot csinálni.
- A jó reklám elad.
- A “most akár 20 fillérért” nem fog okvetlenül eladni.
- A jó reklám a tényekből indul ki.
- Nincsenek varázsszavak.
- Nincs “ellenállhatatlan ajánlat”. Te magad is ellenállsz naponta legalább 30-nak.
- A legtöbb reklámozási mód olyan, mintha sörétes puskával lőnél verébre.
- Ne értékeld alul az internet szerepét.
- Az emberek számára nem napi program a reklámok olvasgatása.
- A reklámzaj egyre erősödik. Ebből kell kitűnni.
- Ha kicsi vagy, számodra egy út van: a hatékonyság.
- A jó reklám a profi és következetes arculatnál kezdődik.
- A logó nem arra való, hogy kifejezze elkötelezettségedet a Föld megmentése mellett és szimbolizálja küzdelmedet a globális felmelegedés ellen.
- Mielőtt elkezded kiagyalni a logódat, nézd meg jól a világcégek logóit! Vajon miért annyira egyszerűek?
- Ha hagyod, hogy a logód és az arculati elemeid össze-vissza jelenjenek meg, máris letértél a professzionális útról.
- A logó nem alsónadrág, hogy naponta váltsd.
- A “de hát szórólapoztam!” nem mentség, ha ismeretlenségedet és bevételeid hiányát akarod magyarázni.
- Számold meg, te magad naponta hány szórólapot dobsz ki és hányat teszel el…
- Szórólapozni is lehet jól.
- Nézz utána, milyen reklámeszközök használata nőtt az elmúlt években hirdetői oldalról! Ne becsült le az internet szerepét!
- A kisvállalkozások számára a leghatékonyabb reklámeszköz az optimalizált honlap. Uff.
- Az optimalizálás nem egy gomb a honlapon, amit utólag meg lehet nyomni.
- Óvakodj a szpemben érkező honlapkészítői ajánlatoktól! Ha magát nem tudja eladni szpem nélkül, téged hogy tudna???
- Egészen biztos, hogy ismerősöd ismerőse ügyesen bütyköl honlapokat.
- Ami nagyon olcsó, az valójában sokszor nagyon drága. Nincs ez másként a honlapokkal sem.
- A jó honlap évekre biztosítja a vevőket.
- Ami ingyen van, azért az időddel fizetsz. Így működik a Facebook oldal, a blog és még sok más webes eszköz.
- Ha nincs elég érdeklődő a honlapról, látogatószámot kell növelni.
- A Google első hely nem azért van, mert valaki elintézi.
- A Google top 5 pozícióba kerülni egy szóra lehet, hogy 5 évbe is telik.
- Ha szakszóra vagy első a Google-ban, minden szakmabeli meg fogja találni a honlapodat. A vevők nem biztos.
- A honlap nem neked készül, hanem a vevődnek. Ha jó a honlapkészítő.
- Az ügyesen bütykölő ismerős honlapkészítő srácok fél év múlva köddé válnak.
- Sehol nem diktál úgy a fogyasztó, mint az interneten. Ami nem a szája íze szerint készült, arról továbbkattint.
- Az egér veszélyes eszköz, ha a fogyasztód kezében van, és a honlapod csak épp egy kicsit káoszos.
- Senki nem fog rákeresni olyan kifejezésekre, hogy “Jöjjön hozzánk, mert olcsók vagyunk, gyorsak és kiválóak!”
- A “cégünk filozófiája jó minőség” szavak sorozatára a Google több mint 1 millió találatot ad. Ettől azért egyedibbet kell kínálni a vevőknek…
- A különlegességhez bátorság kell. A marketingben is.
- A “rendkívül kreatív” honlapokon általában nem lehet megtalálni a menüpontokat.
- Ne dőlj be annak a mendemondának, hogy egy honlapon kell “Híreink” oldal. A vége úgyis az lesz, hogy 2 év múlva is a mai híred lesz a legfrissebb…
- A jó honlap “hátulról támad”. Nem te írod le, hogy te vagy a legjobb – a látogató maga jut erre a következtetésre.
- Egy honlap a tudatos felépítéstől válik harmonikussá.
- Ha nem tudod, hányan nézik a honlapodat, a legjobb fogyasztói marketing kutatási eszközt engeded ki a kezedből.
- A keresőoptimalizálás pont olyan, mint a pecázás.
- Ha jól definiálod a vevődet, az olyan, mint mikor a horgász előre tudja, milyen halra megy.
- A jól megcsinált honlap a tökéletes csali. A rosszul megcsinált meg olyan, mintha sámlit dobnál be a halaknak, hogy arra harapjanak.
- A webergonómia biztosítja, hogy ne csak harapjon, de majd ki tudd rántani.
- Ne értékeld túl a szórakoztató webes eszközöket. A Facebookra NEM azért mennek fel, hogy folyton a reklámodat (nyomulásodat) nézzék.
- Akinek ma már csak Facebook oldala van, az olyan, mint régen a csak mobiltelefon és az ingyenes e-mail cím. Nem futja fixre…
- A honlapodat olyanok is meg fogják találni, akik komolytalanok, túl kis tételben vásárolnának vagy csak árajánlatokat vadásznak. Ez azonban nem baj.
- Az árajánlatvadászok könnyen leküzdhetők.
- Ha azt hiszed, hogy a te portékád túl bonyolult ahhoz, hogy 2 mondatban tudj árajánlatot adni, akkor gondolkozz el rajta, miért tudja ezt mégis megtenni pl. az Aston Martin.
- Amikor megálmodod a honlapodat, ne az Apple iPhone honlap közel nulla szövegtartalmát vedd alapul. Te se a neten bukkantál rájuk véletlenül, mikor beírtad a keresőbe, hogy “milyen telefont vegyek?”…
- A honlap a válságban is működik. Csak dolgoznod kell rajta.
- A honlapszöveg írása nem azt jelenti, hogy szabadon másolhatsz bárhonnan. Ha csak másolni tudsz, mi van a fejedben arról, amiért pénzt akarsz kapni?
- Az, hogy nem tudod, mi a webmarketing stratégia, nem mentesít az alól, hogy rendelkezned kéne vele.
- A marketing tanácsadó nem attól jó, hogy a neten bárkinek jól odamondogat. Hanem attól, hogy marketing tanácsot ad…
- A legjobb marketing tanácsadó nem biztos, hogy a házastársad. (Hacsak nem ez a tanult szakmája…)
- Attól, mert el tudjuk dönteni egy reklámról, hogy tetszik vagy nem, még nem válunk marketing szakértővé…
- A marketing tanácsadónak sincs jövőbelátó üveggömbje.
- A jó marketing tanácsadó alternatívákat vázol és rámutat üzleti terved gyenge pontjaira.
- Üzleti terv készítésével csak akkor bajlódj, ha az igazat, a teljes igazat és csakis az igazat fogod bevallani magadnak.
- Az üzleti terv és az üzleti titok nem véletlenül csengenek össze.
- Nem attól leszel nagymenő, ha üzleti ötleteidet mindenkinek elmeséled, hanem attól, ha meg is csinálod őket.
- Az üzleti életben dönteni kell és lépni. Nincs mese.
- Az üzletet 50%-ban a személyes ajánlások mozgatják.
- Szükség van az üzleti kapcsolatépítésre. De jól nézd meg, kivel barátkozol!
- A kapcsolatépítés is reklám: szájreklám a hivatalos neve.
- Egy elégedett vevő 3 új vevőt hoz. Egy elégedetlen 7-et riaszt el.
- Ha bizonytalan vagy szakmai hátteredben, számodra tényleg csak egy út van: “a vevőnek mindig igaza van”.
- Ha biztos vagy a szakmai hátteredben, meg fogod mondani a vevőnek, ha nincs igaza. Hiszen szakmai tudásodért fizet.
- Ha egy megrendelő messze földön híres arról, hogy nem fizet, kár reménykedned, hogy veled majd kivételt tesz.
- A munka kifizetése a megállapodás részre. Nem ajándék!
- Soha, de soha ne szédülj meg egyetlen óriási vevőtől! Ha csak neki dolgozol, folyamatos drótkötéltánc lesz az életed.
- A kötekedő és problémás megrendelők is mindig találnak olyat, aki dolgozik nekik. Borsos felárral.
- Reklámozni márpedig KELL! Akkor is, ha ettől nem lesz rögtön vevőd.
- Csinálj saját magadból márkanevet! Ezt hívják énmárkának.
- A márka felépítése hosszú évek munkája. És egy apró hiba miatt is összeomolhat, mint a kártyavár.
- Még a legtöbbet reklámozott, legismertebb nemzetközi márkákat is keverik az emberek.
- Mielőtt másolni akarod a nagyok reklámjait, gondolj arra, hogy nekik sem jön be minden!
- Egy tévéreklám nem reklám. Hanem pénzkidobás. Sok tévéreklám már akár reklám is lehet.
- Mindenki azt akarja, hogy az ő cégének a nevével legyen tele a város. De ez csak a legbevállalósabbaknak szokott sikerülni.
- Minden csoda 3 napig tart. Még ennyi ideig sem fognak beszélni egyetlen nagy reklámakcióról sem.
- A bloggerek sem fognak csak úgy írni a termékedről. Ők a saját márkanevük építéséért ülnek nap mint nap a gép elé.
- A média világát a bulvár mozgatja. Ha márkádat hajlandó vagy bulvárosítani, TÉNYLEG szárnyára kap a világhír.
- A jó hír nem hír. Sajnos.
- Ha akciózol, legalább utólag számold ki, megérte-e.
- Ha ajándékba akarsz adni valamit a vevődnek, gondold át, hogy valóban ajándéknak értékeli-e.
- A márkaváltogatók azok, akik mindig az a mosóport, tusfürdőt vagy fogkrémet veszik meg, ami akciós. Köztünk élnek. Te is az vagy?
- Ha ingyen adsz valamit, SOHA SEMMIT ne várj el érte cserébe. Ez speciális magyar szabály.
- A magyar boltok nagy része átgondolatlanság és fukarság miatt megy tönkre.
- A boltnyitás életforma. Kiskorodban szerettél boltost játszani?
- Vannak sikeres kisboltok. A boltos ért ahhoz, amit árul. És tényleg szereti a vevőket.
- A sikeres boltnak kisugárzása van.
- Figyeld meg: a tönkremenő boltok előtt nem könnyű parkolni.
- A marketing sokszor játék a tudatalattival.
- A marketing bizonytalansági tényezője az emberi lélek, amit minél jobban próbál kiismerni, de teljesen sohasem sikerül neki.
- A marketing SZÉP!
(Szerző: Ujvári Mária)