Rendszeresen visszatérő kérdés, feladat, probléma a honlaptervezés és a honlap marketing stratégiájának felállítása során, hogy hogyan lehet kommunikálni egy nemzetközi márkát egy forgalmazó vállalkozás honlapján.
Először is, nézzük meg, honnan indulunk!
Adott a nagy nemzetközi világmárka, akinek a termékét egy kisvállalkozás vagy közepes méretű vállalkozás forgalmazza.
A nagy nemzetközi márka:
1. évtizedek óta van a piacon, a márkáját akkor kezdte építeni, amikor a márkák száma világszinten még töredéke volt a mostaninak
2. márkaismertségét évtizedek óta építi, a hazai piacra történt bejövetele sem tegnap volt, milliókat költött rá, hogy megismerjék
3. számos esetben működik a márka szinergia hatás, vagyis számos termékkategóriába sorolódik be egy esernyőmárka alá
4. évtizedes üzleti és marketing tapasztalataik azt mondatják velük, hogy az egyre hiteltelenebbül csengő “kiváló minőség”, “szakértők vagyunk a … területén” és hasonló hangzatos marketing üzeneteket ismételgessék
A világ azonban megváltozott. Részemről én a modern marketing igehirdetője vagyok:
felesleges a marketing hablaty, a “legjobb minőség itt van” üzenet a potenciális vevő fejében kell összeálljon, nem szükséges azt nekünk kimondani
A modern marketing tehát az IGAZAT mondja, a saját szakmai tapasztalatát prezentálja.
Mi következik ebből?
Az, hogyha én, mint kezdő márkaépítő kisvállalkozás saját magamat illetően esetleg mellőzöm a marketing hablatyot (bár kétségtelen, hogy ITT dől el, hogy melyik vállalkozó melyik marketing igehirdetőre teszi a voksát, mert az ellenoldal éppen az ellenkezőjét javasolja…), akkor nem kéne ezt megtennem a forgalmazott márkát illetően.
Sokszor tapasztaljuk, hogy a kisvállalkozás szinte természetesnek érzi, hogy át kell vennie a marketing hablatyot, amikor saját honlapján ír egy adott márkáról. De miért?
1. mert el sem hiszi, hogy az ő márkája is pont annyira értékes, mint a nemzetközi márka – pedig az az ő “gyermeke”!
2. nem mer állást foglalni, és kimondani, hogy ezt a márkát azért forgalmazzuk, mert ez vele a tapasztalatunk, erre ajánljuk; a másik márkát pedig azért, mert…
Mik történnek a gyakorlatban (a mi gyakorlatunkban), amikor egy vállalkozás a honlapján a nemzetközi márka dicsőítésébe fog?
1. a márka nem ad neki kizárólagosságot: a forgalmazó jól optimalizált honlapja feljön a keresőben, a látogató olvas, majd mikor mindent tud, megkeresi a legolcsóbb forgalmazót (esetleg épp a márkaképviseletet) és onnan vásárol, ugyanis a kis butus vállalkozó ahhoz azért nem elég nagy, hogy ő kapja a legnagyobb kedvezményt
2. a márkát felvásárolják, megszűnik, márkanév átvezetést hajtanak végre, ezáltal a honlapon szétszórt dicsőítés rögtön elavulttá teszi az egész honlapot, ezáltal a földbe döngölve a vállalkozás saját márkaépítését (egy elavult infót tartalmazó honlap nem tartozhat egy kiváló minőséget nyújtó vállalkozáshoz, ugye?)
3. a vállalkozónak MEG SEM FORDUL A FEJÉBEN, hogy a marketing hablaty milyen szinten hiteltelen. Aki szakértő a szakmájában, az vállalja fel a véleményét!
Hogyan írjunk nagy márkákról a saját honlapunkon?
1. egyetlen, külön oldal a gyártó bemutatására
Hogy egy esetleges váltásnál egyetlen gombnyomással lekapcsolható legyen az adott tartalom.
2. szakértői állásfoglalás!
a marketing hablatyot mellőzve írjunk a márkával kapcsolatos tapasztalatainkról, hogy a honlaplátogató azt lássa, ez az a hozzáértő vállalkozás, ahol kifejezetten az ő problémájára fognak alternatívát javasolni – ha méregdrága csodaminőségre vágyik, akkor is, és ha nem akar túl sokat költeni, akkor is.
Mert ne felejtsük el: a gyártónak és a forgalmazónak KÖLCSÖNÖSEN szüksége van egymásra, és a kölcsönösség csak helyes szakmai önértékeléssel érhető el.