Nemrégiben egy meglehetősen elkeseredett vállalkozó keresett meg minket, a tanácsunkat kérve. 6 hónapja készült el a weboldala francia, angol és német nyelven. Türelmesen várt 6 hónapot, de annyira nem kezdett el működni a weboldal, hogy el kellett küldeni azt a kollégát, aki a francia vonalért felelt volna. Azt kérdezte, mi lehetett a probléma, nézzünk már rá a weboldalra… A weboldalkészítő céget keresgélte, keresgéli folyamatosan, csak annyit tudott elérni, hogy az ügyvezető azt mondta, hogy már bejelentették a Google-nak az oldalt, néhány nap, és lesz eredmény…
Miért választotta ezt a weboldalkészítő céget? – kérdeztük tőle.
“- Megnéztem a referenciáikat és láttam, hogy az O. márkának is ők csinálták a weboldalát. Gondoltam, hogy ez akkor biztosan jó lesz nekem is.”
A weboldal egy egyedi programozással készült oldal, nem sztenderd, magyarul szinte képtelenség lesz olyat találni, aki mer majd belenyúlni.
Nos, a történet nagyon sok ponton tipikus.
Először is, SEO szempontból a 6 hónap még nem annyira sok. Kivárni úgy, hogy üzletileg már valami rá lett építve, az a tájékozatlanság és az előregondolkodás hiánya. Jó lett volna mérvadó forrásokból utánaolvasni, hogy mennyi időbe telik felhozni egy oldalt a Google-ban.
A weboldalak már nagyon régen nem úgy kerülnek be a Google indexbe, hogy bejelentik őket. Praktikusan egyetlen erős rámutató link elég ahhoz, hogy a Google 24 óra alatt már tudomást szerezzen egy új domainről – az persze más kérdés, hogy mennyire fajsúlyos oldalnak ítéli meg. Első körben biztosan nem oszt neki sok lapot.
Az “egyedi programozás” kifejezés az esetek túlnyomó részében roppant vajákosan hat a megrendelőkre. Azt gondolják, hogy ettől válik egyedivé és utánozhatatlanná oldaluk, míg a “sablon” kifejezéstől idegenkednek, mint ördög a tömjénfüsttől. A valóság ezzel szemben az, hogy az egyedi programozású weboldal lehet, hogy sokkal sablonosabb, hiszen minden apró részletét az adott weboldalkészítő vállalkozás készíti el, ami kétségkívül ÓRIÁSI munka. A gyakorlatban ez az óriási munka azonban soha nem érhet véget, mert a külső körülmények (böngészők, eszközök változása, hackerek elleni védekezés) folyamatos fejlesztést várnak el. A fejlesztő, a létrehozó tudja, hogy miért hova nyúljon bele a weboldalba, de mivel egy-egy funkciót többféle megoldással is meg lehet csinálni, így más programozó nem fog vállalkozni rá, hogy bogozza a kódokat…. Az egyedi programozás tehát rablánc, amelyből végső soron senki sem profitál, hiszen az elégedetlen ügyfelet csak ideig-óráig tudjuk magunkhoz kötni.
De fókuszáljunk most a márkás referenciára!
Mit jelent legtöbbször egy márkás referencia a weboldalkészítő munkái között?
A nagy márkák weboldalait legtöbbször nagyobb ügynökségek készítik, akiknek egy kisebb webdesign stúdió az alvállalkozója. A munkát nem önmaguk szerzik meg, hiszen aki naphosszat weboldalakat programoz, az ritkán ér rá olyan versenytárgyalásokon résztvenni, olyan kreatív design terveket produkálni, amiket a nagy cégek elvárnak. (Az más kérdés, hogy vajon kap-e sokkal jobb minőséget és eredményt az a multi, aki előzetesen 3 részletesen kidolgozott design tervet akar látni? Miután ültem az asztalnak azon az oldalán is, kimondhatom, hogy nem, de mivel pénz van rá, és a hierarchiában ülő minden főnöknek valamitől főnöknek kell éreznie magát, így kell az “ezt a design-t választottuk”-érzés.)
A nagy cégeket pedig képtelenség felhívni és megkérdezni tőlük, hogy X.Y. tényleg dolgozott-e nekik, és mennyire vannak megelégedve vele. Ellenőrizhetetlen.
Tételezzük fel azonban, hogy O. márka esetében a munkát valóban az a weboldalkészítő nyerte el, és ők is csinálták meg.
A weboldal szép, kreatív a design-ja, jól is működik. Csak épp egyetlen vevőjét sem a webről szerzi… A multi cégek túlnyomó többsége viharos gyorsasággal csődbe menne, ha az internetről kellene maguknak vevőket toborozni. Az ő marketingjük teljesen máshogy működik.
Vagyis szép és jó, ha valakinek márkás referenciamunkája van, a truváj azonban mégis abban van, amikor csinálunk valami jól átgondoltat, szépet, igényeset, márkát kezdünk építeni, és ez a végén a keresőooptimalizálás segítségével be is fut a célba.
A márkák és a SEO
Kijelenthető, hogy jelenleg a legtöbb vezető márka a Google-ban
- jó helyen (első helyen) szerepel a saját márkanevére, de
- messze nincs a top találatok között a termékkategória kulcsszavára, amit árul.
Ezen nincs mit meglepődni, ha a Google logikája felől közelítünk. Aki egy adott márkát keres, ő elsősorban a márka saját kommunikációjára kíváncsi, másodsorban a márkáról alkotott véleményekre. Aki pedig egy adott termékkategóriát keres, az információt gyűjt, tájékozódik, árakra kíváncsi. Éppen ezért kell igencsak résen lennie annak a vállalkozásnak, aki a nagyok árnyékában próbál terméket eladni, hiszen a SEO-ban is azokra a kulcsszavakra kell rámennie, amelyekkel a nagyok nem foglalkoznak.
Éppen ezért:
milyenek a multinacionális márka weboldalak?
Vizuálisan megfelelnek a nemzetközileg legfektetett arculati tervnek, amiben minden a helyén van a logótól a betűtípusig.
Professzionális fotókkal dolgoznak, olyan egyedi fotókkal, amelyeket a nemzetközi anyacég szokott csináltatni, nem kell minden leányvállalatnak külön-külön kifizetnie.
A layout, vagyis a weboldal elrendezése sokszor a nemzetközi weboldalt követi – ha nem épp annak az egy az egyben másolata. Előfordulhat, hogy egy-egy ilyen weboldal több design tervét annak rendje-módja szerint nem az “ügyvezetőnknek ez tetszik legjobban” elv alapján értékelték, hanem esetleg fogyasztói/felhasználói teszteket is futtattak. Ezek után az egyes országokban a feladat egy kész design terv leprogramozása volt – ami egyébként nem a mikro- és kisvállalkozások pénztárcájára szabott munkamenet.
Minimál design jellemzi sokukat. A minimál design-nal addig nincs is gond, amíg nem muszáj a keresőoptimalizálás miatt sok szöveget beszerkeszteni. Vagyis a KKV megrendelőnek döntenie kell: vagy fel akarok jönni a keresőben vagy kevés szöveget akarok a honlapra.
A keresőben való megjelenésüket szinte kizárólag a piacra már évtizedek óta bevezetett márkanevüknek köszönhetik.
[Online marketinges munkatárs kezeli a weboldalt, a közösségi médiát (Facebook, Instagram) és esetenként még az online kampányokat is. Az eredmények tehát sokszor ennek is betudhatók, különösen a közösségi kommunikációból mutató linkeket illetően.]
Vagyis összességében olyan, mintha egy külön világban léteznének.
Ha én kisvállalkozás vagyok, biztosan arra vagyok kíváncsi, hogy egy weboldalkészítő cég
- mennyire tud komplex szolgáltatást nyújtani, minimális szinten mennyire tud weboldalt készíteni és keresőoptimalizálni,
- weboldal referenciái mennyire különböznek egymástól, mennyire igazodnak a weboldal témájához (magyarul: a látványos portékának látványosabb weboldalt készítenek, míg az inkább “szövegelős” termékre, szolgáltatásra nem erőltetnek rá oda nem illő képeket),
- mennyire megbízhatóan működnek a weboldalaik, mennyire logikusak, mobiloptimalizáltak, vagyis mennyire látszik precíznek a munkájuk,
- milyen régóta van a piacon,
- megjelölt referenciái mennyire hasonlóak az én vállalkozásomhoz, mennyire érződik, hogy komolyan veszik a kicsiket is.