Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Webáruház SEO, webshop keresőoptimalizálás

Tucatnyi webáruház indul el úgy, hogy tulajdonosának fogalma sincs arról, hogy egyáltalán mi is az a keresőoptimalizálás, és arról sem, hogy ez még az indulástól számítva is egy nehéz mutatvány, hát még akkor, ha az optimalizáláshoz értő szakembert akkor hívják, amikor már hónapok óta kínlódik a webáruház, és nem értik, miért nem jön látogató a Google-ból.

A webáruház talán a legfontosabb olyan honlaptípus, amelynél a keresőoptimalizálás létfontosságú. Munkánk során számos webáruház tulajdonosa keresett már meg minket azzal a kéréssel, hogy seózni (=keresőre optimalizálni) kéne a honlapot, és akkor kellett megérteniük az alapokat…

keresőoptimalizálás (SEO – search engine optimisation) nem egy plusz funkció egy webáruházban, amit utólag is be lehet kapcsolni. A keresőoptimalizálás egyrészről koncepció, másrészről aprólékos munka, amely számtalan kis lépésből áll. Ráadásul sok hónapot, ha nem évet vesz igénybe.

Webáruház SEO – miért más?

A webáruház felépítése, tartalma kissé különbözik egy átlagos, cégbemutató honlaptól, éppen ezért a webáruház SEO is magában foglal olyan megoldandó feladatokat, amik más honlapoknál elő sem fordulnak. A webáruház SEO folyamatosan keresi a helyét, a módszerek egyáltalán nincsenek letisztulva, és még a legnagyobbakról is tudjuk, hogy milyen SEO sablon alapján gondolkoznak… (Mivel megkerestek minket…) Miben más a webáruház SEO?

termékek és kategóriák SEO-ja

Egy webáruház számára az lenne az ideális helyzet, ha minden egyes termékének minden specifikációjára – mint kulcsszavakra – top helyezése lenne a Google-ban. Ugyanakkor a webáruházak nagy része sztenderd terméket árul, és a webáruház tulajdonosok sokszor nem is tudnak sokkal többet a termékről, mint amit a gyártó elmondott… (Termékismeret nélkül pedig még a webáruházban is nehéz eladni! Lásd: Mitől válik hitelessé egy webáruház? )

időtáv

A webáruház piaci bevezetése nem különbözik bármely más vállalkozás bevezetésétől: időbe telik! Ezzel azonban az induló webáruházak tulajdonosai nem igen számolnak. Ők rögtön a Google találati lista elején szeretnék látni magukat, lehetőség szerint minden termékre. A bevezetés azonban egyszerű üzleti értelemben és optimalizálási szempontból sem megy rövid idő alatt. Tapasztalataink szerint minimum 1 évvel érdemes számolni.

költségvetés

Az induló webáruházak, különösen akkor, ha csak “meg akarják próbálni”, és ezért esetleg havidíjas, olcsó(nak tűnő) megoldást választanak, abszolút nem számolnak azzal, hogy az eladáshoz még hirdetniük is kell. Egy Google hirdetési kampány havi ajánlott összege 50 és 100 ezer Ft között mozog. Ez a költség hosszú távon kiváltható, azonban mindennek ára van: amit nem fizetünk ki hirdetési költségként, azt lerójuk élő munkában…

Webáruház optimalizálás – 10 alapvető pont

Akad néhány olyan alapvető SEO követelmény, amelyről még a laikus webáruház tulajdonosnak is tudnia kell, hogy optimalizálni akarja webáruházát. Ezek a pontok természetesen nem a SEO szakembernek szólnak, hiszen annak, aki jól ért a SEO-hoz, ennél jóval mélyebbre kell ásnia magát a webshop és webáruház optimalizálásban. A teljesen kezdő webáruház tulajdonos számára viszont nyilvánvalóvá válik, hogy érdemi utólagos SEO nem létezik!

1. SEO szerint szervezett felépítés

MINDEN honlap esetében el kell mondani, hogy a SEO a honlap felépítésével indul, papíron, a menüpontok felvázolásával. A menüpontok neve pontosan ugyanúgy számít, mint az adott oldalak webcíme (URL) – ezek pedig jó eséllyel a struktúra által meghatározottak. Ha egy webáruházat egy bizonyos struktúra szerint már feltérképezett a Google, akkor azon változtatni meglehetősen rizikós eset. Bár léteznek olyan, keresőrobotoknak adott átirányítási utasítások, amelyeket ilyen helyzetekben használunk, de azt kell szem előtt tartani, hogy az átirányítás eszközével a spam weboldalak is gyakran élnek – éppen ezért a Google gyanakokdva tekinthet egy-egy tömeges átirányításra. Röviden: kerülendő, és ha lehetséges, a lehető legjobb struktúrával kell elindítani az oldalt.

2. duplikált tartalom

A webáruház SEO lényegileg egyetlen speciális eleme a duplikált tartalom, mint megoldandó probléma. Mit jelent a webáuház SEO-ban a duplikált tartalom?

A webáuház felépítés logikája szerint minden egyes kosárba tehető terméknek meg kell jelennie a termékek között – ugyanis definíciószerűen a „termék” attól válik termékké, hogy ára és készlete van (ha nem, akkor virtuális termék, de itt is létezhet készletszint, vagyis letölthetőségi limit).

Az egyes termékek különböző variánsai (színben, méretben eltérő változatai) sok esetben technikailag szinte különböző termékként, de értelemszerűen azonos szöveggel jelennek meg az áruházban. Az azonos, vagy közel azonos leírások azonban nem tesznek jót a keresőoptimalizálásnak. A megoldás technikailag az úgynevezett canonical meta tag alkalmazása, amely irányítja a keresőrobotot abban, hogy a sok hasonló oldal közül melyiket indexelje be.

Ezt azonban tanácsolni könnyebb, mint megvalósítani… Ugyanis:

  • a canonical “utasítás” csak egy irányjelző a robot számára, nem kötelezően követendő – senki ne gondolja, hogy a keresőrobot az ő kényére-kedvére fog mindig működni
  • sok webáruház esetében technikailag nem egyszerű kijelölni azt az egy terméket, amit a sok hasonló közül ki akarnánk emelni – mindezt úgy, hogy ha a látogató ennek a terméknek az oldalán landol, tudjon róla, hogy még más színben, más méretben, más kiegészítő funkciókkal bíró terméket is vásárolhat

Vagyis röviden: oda jutunk vissza, hogy a webáruház logikai tervezése sokkal fontosabb és hosszabb távon ható folyamat annál, minthogy a kezdő webáruház tulajdonos saját kútfőből, SEO és webergonómiai ismeretek nélkül azt hatékonyan, hosszú távra is megfelelően felépítse.

3. fizetett és organikus forgalom

A webáruház esetében sokszor a nagy számok törvénye működik, vagyis az, hogy nagy számú látogatóra van szükség ahhoz, hogy egy részükből vevő legyen. A nagy számú látogatót alapvetően két nagy forrásból lehet biztosítani:

  • Google fizetett hirdetés
  • Google természetes találatok

A webáruház SEO tervének tartalmaznia kell azokat a szavakat, amelyekre fizetett módon fog feljönni az oldal (ezek legtöbbször az úgynevezett short tail kifejezések, az alapszavak), és “rá kell dolgozni” azokra a tartalmakra, amelyek az organikus helyezéseket veszik célba (jellemzően ezek az egyes termékoldalak). Tucatnyi webáruház indul útnak úgy, hogy azt gondolja, elég, ha kiteszi a netre a webáruházát, a forgalom pedig majd jönni fog a keresőből – nos, a helyezések elérése egyáltalán nem egyszerű feladat, és 2016-ban már igenis számolni kell a Google fizetett hirdetések költségével az egyébként ritkán létező marketing költségvetésen belül.

4. tartalommarketing stratégia

A webáruház SEO a gyakorlatban a tulajdonos részéről folyamatos tartalomfejlesztési munkát kíván, amely a tartalommarketing tervben áll össze. A tartalommarketing azonban kart karba öltve jár együtt a keresőoptimalizálással, hiszen a folyamatos tartalmi bővítés biztosítja, hogy a webáruház egyre szélesebb kulcsszó készletre jöjjön fel a Google-ban. A tartalommarketing stratégia azonban nemcsak annyit jelent, hogy tudjuk, milyen kulcsszavakra akarunk ráúszni, de azt is, hogy stílusban, megközelítésben, tartalomban is finomhangoljuk a mondanivalónkat, hogy a webáruház legkülönbözőbb vevői csoportjai számára is tudjunk értékes tartalmat nyújtani. (Továbbiak: tartalommarketing)

5. gyártói leírások helyett eredeti tartalom

A webáruházak számtalan esetben sztenderd termékeket árusítanak. A legtöbb webáruház tulajdonos azonban nem tud válaszolni arra a kérdésre, hogy ha mindenhol pontosan ugyanazt a terméket találja a vevő, és mindenki csak annyi szakmai hozzáértésről tesz tanúbizonyságot, hogy bemásolja a gyártótól kapott reklámízű szöveget, akkor mivel tudja meggyőzni a potenciális vevőt, hogy a sok webáruház közül őt válassza.

A másik alapkérdés pedig a webáruház SEO alapkérdése: ha minden konkurens weboldal azonos tartalmat vonultat fel, akkor milyen érvvel tudnánk meggyőzni a Google-t, hogy éppen a mi frissen induló webshopunkat hozza fel a találatok között és ne azt a száz éve bevezetett webáruházat, amelynek egyébként már jelentős ügyfélkezelési gyakorlata is van?

A válasz egyszerű, megvalósítani nehezebb: szakmai hozzáértéssel, termékismerettel, nyíltan felvállalt véleménnyel kell információt közölni a termékről.

Nem írok részletesen a termékről, mert akkor csak jönnek, nálam elolvassák, aztán elmennek máshová, ahol a legolcsóbb, és ott veszik meg. – hallottuk már néhányszor kezdő webáruház tulajdonosoktól.

Nos, erre a „problémára” nincs egyértelmű megoldás. Nyilván mindig lesznek olyanok, akik kizárólag az ár alapján fognak dönteni, de olyanok is, akik a bennük kialakuló BIZALOM-ra építenek, amikor webáruházat választanak.

A bizalom pedig

  • a szakmai hozzáértéssel felépített struktúra
  • megfelelő tartalmú bemutatkozás
  • tisztességesen és érthetően megfogalmazott jogi szövegek
  • általános benyomás a design-ról

szerint épül fel.

Hogyan kell megfelelő szöveget írni, amely kiszolgálja a marketing követelményeket és egyben a keresőoptimalizálást is? SEO Honlapszövegírás tréningünkön ezt tanítjuk meg, gyakorlati feladatokkal alátámasztva.

6. hivatkozás szövegek

Fontos keresőoptimalizálási eszköz a rámutató linkek szövegének meghatározása. (Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy amikor pl. webáruház készítés árakról írunk, akkor a kulcsszavakat használjuk a linkben – mint ebben a mondatban is. A link szövege pontosan megmutatja, milyen tartalmat találhat az, aki az adott linkre kattint.) A megfelelő mértékű belső link használat sokat lendíthet a webáruház SEO minőségén – ugyanakkor el kell mondanunk, hogy aki ezt túlzásba viszi, az joggal tarthat a Google büntetéstől.

7. képek optimalizálása

A webáruházak esetében a képeknek, termékképeknek különösen nagy jelentősége van.

  • a termék nem kézbevehető, így a jó minőségű fotó ad el (ami nyilván nem lehet túl kicsi kép)
  • a képméret optimalizálása a betöltődés gyorsasága miatt kulcsfontosságú – ami visszahat a helyezésekre, hiszen az oldal gyorsasága a több száz SEO követelmény közül az egyik
  • az optimalizált kép megjelenik a Google keresési találatai között – ha és amennyiben a képekhez tartozó attribútumok megfelelően vannak kitöltve (ALT, cím, jpg cím, felirat stb.)

8. tökéletes szerver

Milyen problémákat okozhat a webáruház működésében, ha nem megfelelő minőségű szerverről működik? Kevesen tudják, de egyre többen szembesülnek vele, hogy mennyire fontos a tárhelyszolgáltató szolgáltatási színvonala. Honnan sejthetjük, ha nem az?

  • levélszemétben landolnak a gmail-es, hotmail-es címekre küldött visszaigazoló mailek – ez egyenesen tragédia egy webáruház esetén!
  • megbízhatatlanul, sok leállással működik a webáruház
  • szerver elemző honlapokon lefuttatott elemzések alapján látjuk, hogy a szerver tiltólistán van, vagy elavult verziószámú programok vannak rajta
  • lassú a letöltődés
  • bizonyos funkciók nem, vagy hibásan működnek

9. meta beállítások

Ha keresőoptimalizálásról beszélünk, a laikusok legtöbbször csak azt értik alatta, hogy az oldalon legyenek beállítva az úgynevezett meta tag-ek. A meta tag vagy meta címke ugyanis könnyen ellenőrizhető, még akár egy egyszerű böngésző bővítmény is megteszi nekünk azt a szívességet, hogy kiírja, be van-e állítva a meta keywords vagy a meta description egy adott oldalon. Önmagában ez azért nem nevezhető SEO-nak, de a sok elem között ez is megjelenik, amikor a webáruházakat rangsorolni kell. Mit kell tenni a meta tag-ekkel?

  • olyan webáruház motort használni, amely ezeket kezeli
  • a legfontosabb meták beállításának módját megérteni, megtanulni (Lásd: meta tag beállítások)
  • egyedi, különböző metákat beállítani minden oldalhoz

10. mobiloptimalizálás

Az, hogy a mobiloptimalizálás, vagyis a honlapok mobileszközökre készített változata fontos, azt 2013. óta tudjuk. Akik nyomonkövetik az eszközhasználati trendeket, azok tudják, hogy míg korábban csak bizonyos témákat, bizonyos felhasználói körök kerestek és olvastak mobilról, addig mára (2016. június) már szinte nincs olyan téma, amire ne keresnének mobillal. A mobil verzió pedig pluszt jelent, amikor Google rangsorról van szó.

A webáruház esetében a mobil verzió még egy plusz funkcióval is bír: megfigyelhető, hogy a webáruházi és a valódi boltban tett látogatások, vásárlások összefüggenek. A webáruházban megtalált terméket élőben is meg akarják nézni, a boltban pedig egy adott termék vásárlását mérlegelve hirtelen rákeresnek az adott specifikációra. Éppen ezért nem mindegy, hogy hogyan is készült el az adott webáruház mobilra optimalizált honlapja, ugyanis a Google nemcsak a mobilverzió meglétét, de az oldalon töltött időket is figyeli, amikor rangsorol egy oldalt. Ezen a ponton pedig már minden mindennel összefügg, és világossá válik, hogy a webáruház SEO nem lehet jó csak pusztán a programozástól vagy a szövegben elhelyezett kulcsszavak százalékos arányától.

Tehát a jól optimalizált, jól SEO-zott webáruház egyenlő a világos logikával összerakott, értékes szövegeket és jó minőségű fotókat tartalmazó webáruházzal.

További olvasnivaló:

https://www.shopify.com/blog/4627892-10-crucial-seo-tips-for-ecommerce-entrepreneurs