A honlap látogatottság mérése, becslése és elemzése a weboldal sikerességének egyik legfontosabb mérőszáma. Hogyan lehet és hogyan kell mérni? Mire számítson, aki most indít honlapot?
A honlaptervezés végső célja, hogy a honlapot minél többen lássák, az meggyőző legyen a számukra és ez arra ösztönözze őket, hogy igénybe vegyék a kínált szolgáltatást, vásároljanak a webáruházban, regisztráljanak, figyelemmel kísérjék a honlap (és a vállalkozás) további működését.
A honlaptervezés sikerességét tehát azzal (is) mérjük, hány látogató érkezett a honlapra és milyen aktivitást mutatnak.
A honlap látogatóinak száma: ismeretlen
Számtalanszor találkozunk olyan honlaptulajdonosokkal, akik segítséget kérnek tőlünk, mert azt tapasztalják, nincsenek megkereséseik a honlapról.
[Ezeknek az embereknek egy része helytelen és rövidlátó következtetést von le: “az én portékámat nem a neten keresik”. Holott csak ember rá nem bukkan a honlapjára, mert rosszul csinálták meg.]
Arra a kérdésre, hogy “hány látogatója van a honlapnak?”, nagyon sokan nem tudnak válaszolni. Úgy gondolják, ez a webmester hatásköre, ha kell, majd ő kivarázsolja valahonnan…
Előfordul olyan is, hogy látjuk, a honlap látogatottságát részletesen megmutató Google Analytics követőkódja fent van a honlapon, a honlap tulajdonosának azonban erről nincs tudomása. [Az adatokat ilyen esetben a webmester látja, kérdés, hogy neki ez miért fontos, miközben a tulajdonos erről nem tud, hozzáférést nem kapott stb.]
Miért olyan fontos a honlap látogatottság ismerete?
Azért mert marketing stratégiai alapadat lehet belőle megfelelő elemzés után. Mint ilyen, üzleti titok. Rendkívül sok információt megtudhatunk egy adott szakterületről egy jól optimalizált honlap részletes látogatottsági adataiból, webstatisztikájából.
Hogyan mérik a honlap látogatottságát?
Webstatisztikai rendszerektől függ, hogy mit számítanak bele a látogatottságba és mit nem. Míg jónéhány éve még kérdés volt, hogy egy adatban benne van-e a robotlátogatás (vagyis a keresőrobotok tevékenysége, amint feltérképezik a honlapot), ma már szinte mindenki ugyanazt a webstatisztikai rendszer-adatot érti alatta: a Google Analytics webstatisztikáját.
Léteznek egyéb forgalombecslő módszerek is, ilyen pl. az Alexa, de ezeket már csak elég nagy forgalmú honlapok esetében használhatjuk, akkor is inkább csak tájékoztató és összehasonlító jelleggel.
Honlap látogatottság elemző: Google Analytics
A Google Analytics a legszélesebb körben használt folyamatosan fejlesztett rendszer, amiben igencsak el lehet mélyedni – bonyolultsága és a laikusok (és sokszor a vele napi szinten dolgozók!) számára nem könnyen érthető adatai, funkciói, sőt, a mérés módja azonban sok honlaptulajdonost elriaszt adatai tanulmányozásától.
Röviden a Google Analytics-ről
- egy gmail.com-os e-mail cím segítségével lehet fiókot regisztrálni
- a rendszer által adott kódot a webmester (honlapkészítő) illeszti be a honlapba
- a Google Analytics weboldaln jelszó megadása után láthatóak az adatok
- napi / heti szinten ajánlott követni a következő adatokat: felhasználók, oldalmegtekintések, munkamenet átlagos hossza, organikus kulcsszavak, minden hivatkozás
Összevetés más honlapok látogatottságával
Előfordulhat, hogy szeretnénk megtudni, mekkora forgalma van egy versenytárs honlapnak vagy egy általunk jól ismert, jónak ítélt honlapnak. A részletes és megbízható adatokhoz tisztességes úton nem juthatunk hozzá, így maradnak a becslések.
Tucatnyi forgalombecslő honlapot találunk az interneten, elég ha rákeresünk a “website traffic” szóra.
Az internetes forgalombecslő oldalak csak egy érzetet adnak arról, hogy nagy vagy kicsi az adott oldal látogatottsága, esetenként elég nagyot tévednek.
Néhány ezek közül – és a látogatottság, amit ennek a honlapnak becsülnek:
- Traffic Estimate – 36.900
- Site Worth Traffic – 15.660
- Statshow – 21.810
- Alexa – Magyarországon a 4555. leglátogatottabb honlap
Milyen honlap látogatottság jó?
Mekkora egy honlap látogatottsága, ha jó, ha már elég magas? Mekkora forgalmat várhatunk el egy honlaptól?
A kérdésre nehéz egy konkrét számmal válaszolni, ennek több oka van:
- alapkérdés, hogy a honlap Google optimalizált (keresőoptimalizált) vagy sem. Gyakorlatunk alapján mondhatjuk, hogy a tisztességes optimalizálás egy honlap látogatottságát minimum a duplájára tudja emelni.
- optimalizált honlap esetén nem mindegy, mi a téma
- 30%-kal is befolyásolhatja a honlap forgalmát, ha egy short tail keresőszóra bekerül a top 5-be (lásd: kulcsszó stratégia)
- nem mindegy, hogy mekkora tartalom van az adott honlapon
- a honlap forgalom is bír szezonalitással
- a vállalkozás szempontjából nemcsak a honlap forgalma számít, de az is, hogy milyen a konverziós ráta
Amikor egy honlapot tervezünk, már a tervezés fázisban becsüljük a várható forgalmat.
Mekkora látogatottságot várunk egy honlaptól?
Havi látogatószám | |
speciális téma (szakmai honlap) | 1000 |
életkori csoportokat érintő téma | 700-800 |
réteg-téma, niche marketing | 500-800 |
hírportál | 20000 |
szórakoztató témájú oldal | 20000 |
webáruház 50 termékig | 1000 |
webáruház 50-250 termék | 5000 |
webáruház 250 termék felett | 15000 |
Hány látogató kell egy honlapra, hogy meg lehessen élni belőle?
Alapszabályok a következők:
- egy honlapon a látogatók 1-3%-a aktív
- minél több a tartalom, annál több látogató megszerzésére van lehetőség
- minél több a tartalom, annál jobban elemezhető a látogatottság és annál jobban megsejthetők a további fejlesztési lehetőségek
Pusztán az 1-3%-os aktivitási ráta már rávilágít arra, hogy ha egyetlen vevőt szeretnénk, ahhoz csaknem 100 embert kell elérnünk. A honlap látogatóinak számát természetes vagy fizetett forrásból kell biztosítani.
+ jótanácsok kezdő honlaptulajdonosoknak:
- Ne értékeld túl a Facebook szerepét! Attól, mert ismerőseid falán megosztasz valamit, ők udvariasságból lájkolják, és még meg is osztják, neked nem sok bevételed fog származni.
- A jó tartalom “gyártását” nem lehet megúszni. A jó tartalom szaktudásból és befektetett energiából, időből készül. A tartalom pedig a tartalommarketing alapja, ami látogatót terel a honlapra.
- MIELŐTT egyáltalán domain nevet vásárolsz, olvass rengeteget arról, hogy mi a keresőoptimalizálás. A vállalkozásod léte múlhat rajta, hogy időben kiokosodj. Ettől lesz látogató a honlapodon.
… a honlap látogatottságon túl: design és funkció
A honlap látogatottság a folyamat első lépése. Első körben azt kell biztosítani, hogy meglegyen a megfelelő látogatószám a honlapon, ez azonban még nagyon kevés a boldogsághoz. Mitől függ az, hogy a honlaplátogatók felveszik-e velünk a kapcsolatot? Léteznek-e varázsszavak, amelyeket a honlapra írva biztosan lesz vevőnk is? Ez a kérdés már a design, a webergonómia és a marketing üzenet helyes megfogalmazásához vezet.
Weboldal elemzési szolgáltatásunkban erre is kitérünk!