Milyen lesz a trendi weboldal design 2020-ban és 2021-ben? Az alapelemek már feltűntek, és annak, akinek jó szeme van, már olvasni is tud a design-okból.
Ha weboldal design trendet akarunk elemezni és látni, jól kell tudni választani azok között, akik a trendeket már bő egy évtizede diktálják.
Kell-e követni azonnal minden webdesign elemet?
A választ a marketing adja meg: ha a design elemek beilleszthetők a cégünk image-ébe és a célcsoportunkat lenyűgözzük velük, akkor mindenképpen érdemes lépni. Tartsuk azonban fejben a webergonómiai szabályt: az emberek idejük 99%-át mások weboldalainak böngészésével töltik, így a túlságosan extravagáns megoldások nem lenyűgözőek, inkább csak zavaróak lehetnek a számukra.
A webdesign-ban is igaz az, ami minden más divat esetében: először a nagyon bátor, innovatív cégek lépnek ebbe az irányba. Őket még sok-sok értetlenség fogadja. Ha a trend működik és bejön a felhasználók nagy többségének, akkor egyre többen fogják követni őket.
Minden bizonnyal lesznek azonban olyan elemek, amelyek inkább zavaróak lesznek, ezáltal pedig nem teret fognak hódítani, hanem ki is mennek a divatból még mielőtt egyáltalán komolyan divatba jöttek volna.
Webdesign 2020: dinamikus színátmenetek, animációk, reszponzív design
A design-nal foglalkozó webes szakemberek a dinamikus színátmeneteknek, a gradienseknek jósolnak fellendülést, ami egyúttal az úgynevezett flat design háttérbe szorulását is eredményezheti. A flat design, amely egy minimalista, nagyon letisztult, alapszíneket és grafikát használó design, néhány évvel ezelőtt jött divatba. A Windows, az Apple és a Google design-ok leginkább ezt a trendet követik, amivel legfőbb céljuk az egyszerűség és a könnyű használhatóság.
Webáruházak, e-kereskedelem
A jóslatok szerint a webáruházak design trendje megmarad az egyszerűség, a gyorsaság, a könnyű használhatóság szintjén. Ennek oka, hogy a felhasználó számára minél rövidebb utat kell biztosítani a termék és közte, felesleges animációktól, image-elemektől és figyelemelterelő, vibráló színektől mentesen. A vevő nem azt várja, hogy lenyűgözzék: ő a termékre kíváncsi, vagyis a lenyűgözést a termékfotóknak kell megtenniük.
Reszponzív weboldalak
Bár a reszponzív, vagyis mobileszközökre is optimalizált weboldaltervezés már 6-7 éve nem trendi, hanem KÖTELEZŐ, mégsincs minden weboldal mobilra optimalizálva. A reszponzív webdesign olyan követelmény, amely mellett egyetlen designer sem mehet el, hiszen a netes böngészésnek világszinten már a fele mobileszközről történik. Vagyis aki nem mobil, az lassan nem is létezik. Ez a trend pedig folytatódik, ami azt valószínűsíti, hogy azok a design-ok kerülnek majd előtérbe, amelyek átmennek a Google mobil használhatósági tesztjén – de legalábbis mutatósak és jól használhatóak lesznek okostelefon képernyőkön.
Design elemek
Hogyan készült ez az áttekintés? Először is elolvastam, mit írnak a webdesign új trendjeiről itt és ott, majd elkezdtem átnézni haladónak mondható weboldalakat. Nagyjából 10-15 oldalt néztem át, a végére megfájdult a fejem a sok feltűnő, vibráló színtől és a rengeteg parallax és egyéb animációtól. Hm…. Ha ez lesz az új trend, vajon kiknek fog ez bejönni? És meddig marad? A kérdésekre majd az idő adja meg a választ…
Milyen design elemekkel számolhatunk?
Feltűnő színek
A homogén, matt hatású, már-már alapszíneket felváltják a feltűnő, telített, élénk színek és a színátmenet. Mindez nemcsak nagy felületeken, de a gombok színében, keretében is látható lesz, illetve akár ikonok körvonalában is.
Animációk, effektek
Az animációk, beúszások, felúszások már régóta részei a webes életünknek. A jóslatok szerint megmarad a parallax (vagyis a gördítésre fixen maradó háttér), és az oldalváltások is animációk segítségével történnek majd a trendi oldalakon. Szintén menő design elemnek számít majd az egérmozgásra reagáló kép vagy kirajzolódó grafika.
Fontos, hogy ezek a design elemek csak akkor kerüljenek egy weboldalba, ha a gyors betöltődést ez nem akadályozza – hovatovább maga az animáció is csak gördítésre induljon el (úgynevezett lazy load módon).
Asszimmetrikus layout
A képernyő felosztása asszimmetrikusan már eddig sem volt ismeretlen a designerek előtt, de a trend mostmár a ferdén átmenő sáv is lesz.
Kisméretű logó, hamburger menü
Megfigyelhető, hogy a branding érdekes módon háttérbe szorulni látszik! A logók mérete csökken, szinte alig tűnik ki a menüsorból. A menüsor pedig sok helyen az asztali verziónál is eltűnik, és helyét a mobilverzióról ismert hamburger menü váltja fel.
Tipográfia
Nagy méretű betűk, betűmozgás. Röviden ezzel összegezhető a tipográfiai jellegzetesség, ami a nagy címsorokat illeti. A tervezett fehér felület – cserébe a hatalmas címekért és a szemkápráztató nagy flekkekért – megnyugtatóan nagyra nő. A betűtípusokat illetően a Sans Serif túlsúlya látszik, de akad a tömegből kiemelkedő Serif is.
Kézi rajz
A trendeket jósolók a kézi rajz előtérbe kerülését is valószínűsítik. Ez nem meglepő, hiszen a nagy tömegből semmi sem ütközik ki jobban, mint az egyedi kézi rajz. A kérdés persze az, hogy hol találnak a megrendelők manapság olyan grafikust, aki kézi rajzot egyáltalán vállal… (Kutakodásaim során én magam sem bukkantam kézi rajzos weboldalra.)
Hangfelismerő interfész
A mobilhasználattal és a hang alapú kereséssel párhuzamosan ideje a webmestereknek abban gondolkodniuk, hogy a weboldalra beépített belső kereső hangalapú keresésként is tudjon funkcionálni.
Webdesign példák – galéria:
Forrás:
2020 Web Design Trends: 10 Stunning Web Design Trends to Totally Hit