Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Sikeres marketing – kisvállalkozás marketing

Mitől sikeres a marketing? Végső soron attól, hogy elad. Másodsorban attól, hogy márkát és image-et épít. Minden vállalkozás sikeres marketinget szeretne. De hogyan?

Kezdhetnénk úgy is, hogy a név kötelez… A sikermarketing.hu nevének kitalálásakor a “sikeres marketing”-re akartunk utalni. Nem olyan módon, hogy mindenkinek pusztán amolyan levegőbe ugrálós, boldog menedzseres módon SIKERT ígérjünk – inkább csak úgy, hogy megmutassuk az utat, amin marketinges szemlélettel járni kell. A siker pedig a piacon dől majd el.

Mitől sikeres a marketing?

Első körben a józan paraszti ész használatától, amelyet megtámogatunk egy kevés marketing ténnyel (utóbbiakat a marketing elemzés adja számunkra). Második körben a szorgalmas és pontos kivitelezés számít, amit persze egy jól felépített terv alapján végzünk. Teljesen mindegy, hogy az egy multinacionális világcég országos termékbevezető kampánya vagy egy kisvállalkozás piacralépése.

Marketing tanácsadói munkám során gyakran előfordul, hogy olyanok kérnek tanácsot, akik valójában már jól csinálják a marketingjüket – őket elsősorban csak meg kell erősíteni abban, hogy pl. “igen, jól csinálod, és bár nem tudsz róla, de ez a helyes marketing pozícionálás!”

Viszont nagyon sokan vannak olyanok is, akik először cselekszenek, és amikor már minden el van döntve, kész a termék, kész a honlap, kész a webáruház, akkor “egy jó kis marketinggel” gondolják eladni az ötletet a fogyasztók felé.

A sikeres marketing 4 alappillére

1. szakértelem

2. a fogyasztó mélységes ismerete

3. marketing kommunikáció

4. tervezés

Tekintsük ezeket részletesen!

1. a sikeres marketing alapja: szakértelem

Szakértelem, vagyis annak a szakmának az ismerete, amiben a vállalkozás tevékenykedik. Miért ennyire fontos a szakértelem?

  • a szakértelemből adódik a kiváló minőség
  • a kiváló minőség elégedett vevőt jelent
  • az elégedett vevő újravásárlást és ajánlást hoz

Kulcskérdés, hogy a szakértelem hogyan tud megnyilvánulni a vevők felé: a szakértelem ugyanis akkor válik sikeres marketing eszközzé, ha a vevők ezt érzékelni is tudják.

A szakértelem akkor sem kerülhető meg, amikor egy átlagos kis- vagy középvállalkozás legfőbb marketing eszközét, a honlapot építjük fel. A hatékony, optimalizált honlap ugyanis az értékes tartalmon alapul, értékes és egyedi tartalmat pedig csak az tud írni, aki ért is a szakmájához (vagy ahhoz, amit el akar adni).

2. a sikeres marketing nagy feladata: a fogyasztó / vevő mély ismerete

A fogyasztó megismerése a legnehezebb feladvány az induló vállalkozások számára, de a több éve működő vállalkozások is felfedezhetnek új vonásokat a fogyasztóik viselkedésében, amelyek alapjaiban határozzák meg sikerességüket.

Hogyan tud egy induló kisvállalkozás információt gyűjteni a fogyasztójáról, vevőjéről, ha még sosem látta, soha nem beszélt vele?

Rávághatnánk a választ: piackutatással! (A válaszban azonban annak is benne kellene lenni, hogy egy ilyen jellegű kutatás ára több millió Ft is lehet…)

Én azt tanácsolom: sokkal inkább beszélgetéssel, vizualizációval, elképzeléssel. Vagyis: el kell képzelni, ki az, aki ezt a terméket / szolgáltatást fogyasztja, milyen motivációk dolgoznak benne, amikor megveszi.

A fogyasztó ismerete később is kulcsfontosságú, ugyanis

  • az online marketing stratégia meghatározója
  • a kommunikáció és a marketing üzenet pontosan őrá van szabva
  • a stratégia alakításához tőle származik a visszajelzés

Minél többet tudunk a fogyasztóról, annál közelebb leszünk a hosszú távon sikeres piaci jelenléthez, vagyis marketing aktivitásunk egyre sikeresebb lehet.

3. a sikeres marketing következő pontja: marketing kommunikáció

A marketing kommunikáció egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy

  • jól fogalmazzuk meg azt, amit mondani akarunk
  • amit mondunk, az el is jut a fogyasztókhoz.

A marketing gyakorlat nagy kérdése a HOGYAN.

Tucatnyi kisvállalkozás bukik bele abba, hogy a marketing kommunikációját eleve bele sem kalkulálja piacralépési terveibe, tehát fogalma sincs róla

  • hogyan jut el az üzenete a fogyasztóihoz
  • mi az, amire a fogyasztók kíváncsiak
  • melyik reklámeszköznek milyen a hatékonysága
  • mit jelent a reklámzaj, a konverzió és a hatékony reklámüzenet

Praktikusan: azt gondolják, hogy ha egyszer hirdetnek a helyi újságban az általuk mágikusnak vélt szavakkal, akkor már mindenki tudni fog róluk, dőlnek a megrendelők és ez így megy majd az idők végezetéig…

Milyen a sikeres marketing kommunikáció?

  • a szakértelemre alapoz, nem a nemlétező varázsszavakra
  • a fogyasztó / vevő igényeit, szokásait, motivációját tartja szem előtt
  • folyamatos, átgondolt, építkező, biztos alapokról indul

4. a sikeres marketing jól tervezett

A marketing tervezés biztosítja, hogy átgondoltan tudjuk alakítani a marketing aktivitást. A marketing tervezés sarkalatos pontjai:

  • összehangolás – amiben a pozícionálást, a vizuális képet, a marketing üzenetet és az eszközhasználatot hangoljuk össze
  • ellenőrzési pontok beiktatása
  • időzített végrehajtás

Sokan nem tudják, de a marketing nem egy fekete-fehér szakma – nem matematika vagy fizika. A marketing fő elve a “próbálkozz és hibázz!”, vagyis addig, amíg ki nem próbáltuk, nem tudhatjuk biztosan, hogy valami a mi vállalkozásunkban működik-e vagy sem.

A kipróbálás viszont tervszerűséget és ellenőrzést követel.

  1. a lehető legjobban át kell gondolnunk, mikor, milyen marketing aktivitást csinálunk
  2. a marketing időzítési tervnek megfelelően pontosan meg is kell csinálni azt, amit terveztünk
  3. előre tudnunk kell, hogy mikor, milyen paraméter alapján ellenőrzünk, mikor mondhatjuk azt, hogy egy adott aktivitás sikeres – az ellenőrzést pedig el is végezzük
  4. a helyes következtetések levonása után továbblépünk és haladunk tovább a marketing tervben

A sikeres marketing tehát szakmai hozzáértéssel és profi segítséggel megvalósítható, tekintet nélkül arra, hogy éppen válság van-e vagy sem, van-e kiterjedt ismeretségi körünk vagy sem, vagy tud-e rajtunk más vállalkozás segíteni vagy sem… Elindulni mindig lehet, de tudomásul kell venni, hogy aki újonnan lép a piacra, annak mindig többet kell teljesítenie.

A sikeres marketing mítoszai

Végezetül néhány mítosz, ami a sikeres marketing világát körüllengi:

  • “amit a versenytárs csinál, az sikeres”
  • “amit a nagy cégek csinálnak, az sikeres”
  • “amiről a marketing guruk azt terjesztik, hogy sikeres, az egészen biztosan sikeres”
  • “egy jó kis marketinggel és egy ütős reklámszöveggel bármit el lehet adni”

A mítoszok pedig – mint tudjuk – arra valók, hogy leromboljuk őket…