Mindenki szeretné, ha tele lenne fantasztikus és életképes vállalkozási ötletekkel. Honnan lehet ötleteket szerezni? Hogyan fejleszthető a kreatív üzleti gondolkodás?
A sikeres vállalkozás egyik alappillére a folyamatos megújulás, az innováció, a kreativitás. Még akkor is, ha épp jól megy a szekér…
Mi a kreativitás?
A kreativitás az, amikor tudatosan egy irányba gondolkodva, bizonyos korlátozó tényezők figyelembevételével újabb és újabb ötleteink születnek. (Ujvári M.)
A kreativitás akkor hasznos és hasznosítható, ha tudomást vesz a korlátozó tényezőkről, többé vagy kevésbé. Különben csak egyszerűen esztelenségnek hívnák…
A kreatív vállalkozás
Kreatív vállalkozás nemcsak az lehet, amelyik “kreatív hobby” alapanyagokat árusít! Minden vállalkozónak a saját szakterületén kell kreatívnak lennie, ha sikeres szeretne lenni és hosszú távon életben maradni. Mit jelent a kreativitás a vállalkozásban?
- tekintetbe veszi saját képességeit, pontosan tisztában van erősségeivel és gyengeségeivel (belső korlátok ismerete)
- ismeri a környezetet (embereket, célcsoportokat, szabályozási körülményeket), amelyben működik vagy működni akar (külső korlátok)
- a korlátok által szabott határokon belül ötletei vannak, amelyeket kidolgoz, végigvisz, megvalósít majd elemez
- az elemzés alapján lép tovább
A vállalkozáshoz szükséges tulajdonságok közül az egyik fontos tulajdonság a kreativitás!
A kreatív üzleti ötletek forrásai
Nagyon sokszor a kreatív vállalkozási ötletek beindításában sokat segít valamilyen külső forrás, egy inspiráló cikk vagy könyv. Milyen forrásokat érdemes következetesen keresni?
- internet: blogok, portálok, hírlevelek – különösen külföldi oldalakat találhatunk ilyet sokat
- elemzések: elsősorban saját fogyasztóink, vevőink elemzése segíthet, akiket soha nem ismerhetünk eléggé…
- webstatisztika: azok számára üzleti és vállalkozásfejlesztési eszköz, akiknek van optimalizált weboldala
- üzleti szakkönyvek sok példával: ajánljuk például Seth Godin könyveit
- inspiráló emberi környezet: ki kell lépni a megszokott társaságból, mert az sokszor visszahúzó erő
Vannak emberek, akik ontják magukból a jobbnál jobb üzleti és vállalkozási ötleteket, fejlesztési irányokat, de ők maguk soha nem viszik végig az ötletet a megvalósításig. Ha okosan hallgatjuk őket, ötletet kaphatunk, és akkor már “csak” megvalósítani kell az ötleteiket!
A sikeres ötletek alapszabályai:
- az az ötlet, amit csak a saját életünk, körülményeink, anyagi lehetőségeink figyelembevételével dolgozunk ki, könnyen megbukhat!
- az üzleti ötletek, fejlesztések, termékfejlesztések 75%-a bukás, így csakis a nagy számok törvénye alapján szabad dolgozni
Ha már van egy ötlete, de szüksége van egy külső szem értékelésére, vegye igénybe marketing tanácsadási szolgáltatásunkat!
A kreatív üzleti gondolkodás fejleszthető! Hogyan?
a) ötletfüzet
Egyszerű módszer, de nagyon hatékony eszköz lehet, ha van egy kifejezetten üzleti ötleteink felsorolására írt füzetünk. Hogyan használjuk?
- leírom a fontos kiindulópontokat a fogyasztóról, piacról, árakról
- csoportosítom a fogyasztóimat és a potenciális fogyasztóimat
- az egyes csoportoknak más-más alternatívát kínálok egy alapvetően azonos termékcsoporton belül
- határidőt rendelek az egyes ötleteim megvalósításához
Nagyon fontos megjegyezni, hogy az ötletfüzetben felsorolt ötleteket nem szabad minősítenünk, MINDEN ÖTLET JÓ!
Abban a pillanatban, amikor azt érezzük, hogy a vállalkozás nem megy jól, irányt kéne módosítani vagy túl sok negatív hatás ér, elő kell venni a füzetet és erővel rávenni magunkat arra, hogy előre gondolkozzunk, és energiáinkat a fejlesztés irányába tereljük!
b) kérdőjelek
MINDIG meg kell kérdőjelezni, hogy jól csinálom-e azt, amit csinálok. Jól definiáltam a fogyasztómat? Mindent tudok róla, hogy miért választja az én termékemet, szolgáltatásomat? Vagy miért a konkureciámét?
Fontos, hogy soha ne a minőségben kételkedjünk, hanem a kivitelezés módjában, akár a marketing munka hatékonyságában.
c) objektív elemzés
Minél objektívebben tudunk elemezni, annál hamarabb jutunk közel a megoldáshoz és a kreatív ötletekhez. Hogyan elemezzük a vállalkozást, a vállalkozási ötletet?
- felállítunk egy hipotézist
- kialakítjuk az ajánlatot
- kitűzünk egy időtávot, amennyi idő alatt kipróbáljuk az ötletet
- megállapítjuk, mi alapján fogunk mérni (érdeklődők száma, árbevétel stb.)
- elemzünk
A kreativitás fejlesztése – 7 kreativitási korlát
A kreativitás leginkább úgy fejleszthető, ha lebontjuk a gondolkodásunkat blokkoló tényezőket. Melyek ezek?
1. “Mindig van EGY jó válasz”
Az iskolai oktatás arra épül, hogy minden problémára van egy, és csakis egy jó válasz. Ez legtöbbször ugyan igaz, de sokszor – különösen a vállalkozásban – korlátozó tényező, hiszen több jó megoldás is létezhet. Ehhez szorosan kapcsolódik a kreativitás fejlesztésének módszere: NINCS rossz válasz és NINCS rossz ötlet (csak továbbgondolandó!)
2. Logikus gondolkodás
A logika, a logikusan felépített dolgok jók. De mi történik akkor, ha a vevők egy másik logika szerint gondolkoznak? Mi van akkor, ha hiába kínáljuk tálcán eléjük a logikus megoldást, az ő számukra mégsem annyira egyértelmű, hogy az?
3. Szabálykövetés
A szabálykövetés a vállalkozásban sok szempontból tanácsos és hosszú távon üdvös. De sokszor korlátozó tényező, hogy a vállalkozó szabálynak vél valamit, ami azonban nem az, vagy számára nem a járható út. Tipikusan ilyen kreativitást korlátozó mondat a “versenytársaim így csinálják!”
4. Praktikus gondolkodás helyett a “mi lenne ha…”
A “mi lenne ha…” kezdetű mondatok rendkívül sokat segítenek a kreativitás fejlesztésében! Ezekkel a mondatokkal ugyanis túlléphetünk hibás feltételezéseinken.
5. Játék
A kreativitás mindig játék, amit sokan nem tekintenek fontos tevékenységnek, ha a vállalkozásról van szó. A játék, a játékosság segít a gátlások feloldásában is.
6. “Ez nem az én feladatom”
Tipikus alkalmazotti gondolkodásmód, hátterében pedig az áll, hogy annak, aki kimondja, nyilván sokszor nyomták már el az ötleteit – persze ha voltak. A vállalkozás ebből a szempontból szabadság, itt ugyanis senki nem mondja egyetlen ötletre sem, hogy ostobaság!
7. Komolynak látszani
A kreativitás nagyon sok ponton összefonódik a humorérzékkel. Aki pedig mindig komoly üzletember, vállalkozó benyomását szeretné kelteni, az a kreativitását is korlátozza.
(Felhasználtuk a következő oldalon található információt: Copyblogger.com)
Ha sikerül megalkotni egy rakás remek ötletet, és végig is vinni őket, biztosak lehetünk benne, hogy már úton vagyunk a sikeres vállalkozás felé!