A tartalommarketing a 2010-es évek nagy varázsszava lesz a webmarketingben. Pontosan mit jelent, mi kell hozzá és ki tud élni vele?
Kezdjük egy történettel… Amikor 2006-ben elkezdtünk keresőoptimalizálással foglalkozni, a jósorsunk egy titokzatos jótevőt sodort az utunkba, aki szakmai tanácsokkal segített bennünket. Nem mondott sokat, összesen talán 10 kulcsszót, de azoknak utánaolvasni és megérteni a szakmai irányt több hónapig tartott. Az ő instrukciói között szerepelt az óriási méretűre (100-nál is több oldalasra) fejlesztett honlap.
Akkor még nem értettem, mi ennek a lényege, és ezt titokzatoskodó mentorunk se mesélte el. Az azóta eltelt évek alatt bebizonyosodott, hogy a stratégia működik: a sok tartalom sok látogatót hoz.
Nem tudtunk róla, de 2007-ben tartalommarketinget kezdtünk el csinálni és ügyfeleinknek is ezt a webes utat mutattuk meg. Itt az ideje, hogy a gyakorlatot a 2010-es évek külföldi forrásai alapján továbbfejlesszük!
Mi az a tartalommarketing? A tartalommarketing definíciója
A tartalommarketing a releváns és értékes tartalmak kifejlesztését és terjesztését jelenti, azzal a céllal, hogy elkápráztassuk, megszerezzük és elkötelezetté tegyük a jól definiált és megértett célközönséget – azzal a céllal a háttérben, hogy profitábilis fogyasztói aktivitást érjünk el. (Content Marketing Institute)
A tartalommarketing a média birtoklását jelenti, nem pedig a média vásárlását, vagyis nem hirdetést.
A tartalommarketing tehát azt jelenti, hogy jól körülhatároljuk azokat a TÉMÁKAT, amelyekre a célcsoportunk kíváncsi, és erről írunk a számukra. A jó tartalommarketing alapja tehát a klasszikus marketing: a fogyasztói magatartás még pontosabb ismerete.
Milyen formái vannak a tartalommarketingnek?
A tartalmat a weben számos eszköz segítségével lehet terjeszteni – képmegosztókkal, videómegosztókkal, közösségi oldalakon stb. A bázis azonban minden esetben a saját honlap – ez szolgáltatja az értékes tartalmat, a megosztók csak a terjesztésben játszanak szerepet.
Hogyan működik a tartalommarketing?
A tartalommarketing cikkek szakértelmükön, bőséges információtartalmukon keresztül győzik meg a potenciális vevőt.
80% – az üzleti döntéshozók 80%-a mondta azt egy kutatásban, hogy cikkeken keresztül preferálja az információszerzést, nem hirdetésekből.
A tartalommarketing tehát alapjaiban más, mint az a megközelítés, amely a honlapot értékesítési reklámszöveggel építi fel.
Hozzátesszük: a honlap értékesítési szöveggel való felépítése arra épít, hogy az értékesítési folyamat már máshol elindul, konkrétan a hirdetésben (Google hirdetés vagy banner hirdetés).
A tartalommarketing és a keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing kéz a kézben járnak – különösen akkor, ha adott esetben ugyanaz a szakember foglalkozik a keresőoptimalizálással és a tartalommarketinggel is. (Ha ugyanis külön-külön szakemberek csinálják mindezt, akkor hajlamosak lehetnek elválasztani egymástól a kettőt.)
Évek óta valljuk, hogy jó tartalom nélkül nincs keresőoptimalizálás, a keresőkre való odafigyelés pedig biztosítja, hogy a jó tartalmat meg is találják a fogyasztók.
A tartalommarketing és a Google
A Google minőségi honlaptervezésre vonatkozó instrukciói között már évek óta szerepel az egyedi és értékes tartalom.
A tartalommarketing azonban szükségszerűen magával fogja hozni a manipulációt: a manipulált linképítést, a nem valódi megosztásokat, az ellopott tartalmakat, a szakértelem nélkül összemásolt szövegeket. Mindezekről tudni kell, hogy előbb vagy utóbb, de a manipuláció elnyeri méltó büntetését.
A tartalommarketing egyik feladata a szerzői jogok őrzése, biztosítása – amelyhez a honlapkészítő hozzáértése adja meg a technikai támogatást. A másolás ellenőrzése: Honlaptervezés okosságok: a honlapmásolás ellenőrzése
Mit jelent a tartalommarketing a gyakorlatban?
Évek óta visszatérő gond a keresőoptimalizálás során, hogy minden vállalkozó szeretne első helyen állni a Google-ban a honlapjával, de értékes és egyedi tartalmat szakértő módon nem tudnak írni. Az ő számukra a tartalommarketing csak akkor járható út, ha vagy erőt vesznek magukon és írnak, vagy megbíznak külsős céget a tartalom elkészítésével.
Számukra tehát a jövő választása a következő: fizessek a tartalomkészítőnek vagy fizessek a hirdetésért…