Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Színek a honlapon – a színek marketing szerepe

A színek jelentéssel bírnak. A marketingben ez már régóta ismert tény. Azonban amikor színt választunk, lehet, hogy magunk sem tudjuk, de egyben látható rezgéseket is küldünk a reménybeli vásárló, honlaplátogató, üzleti partner felé.

A marketing roppant tudatosan használja a színek kommunikációs erejét. A szín az életünk része. Mindenhol színek vesznek körül bennünket, és hatnak ránk. A színek legtöbbször nem is a tudatos énünkhöz szólnak, hanem a tudatalattihoz, megmozgatva ott olyan rezgéseket, amelyeket nem is gondolnánk.

Mi a szín?

Tudományos, a fizikában használatos megfogalmazását a Wikipédia a “színkép” szónál a következőképp adja meg:

“Az elektronok az atommag körül csak meghatározott pályán keringhetnek. Ezeken a pályákon az elektronok nem sugároznak, ezek állandósult, stacionárius pályák. Fénykibocsátáskor, illetve fényelnyeléskor az elektronok az egyik pályáról a másik pályára ugranak át, miközben a két pálya közötti energiakülönbséget foton alakjában emittálja (kisugározza) vagy abszorbeálja (elnyeli) az atom. Mivel minden anyag más atomokból épül fel, ezért az emisszió és az abszorpció – az anyagra jellemző – más és más frekvenciákon történik, ami a színképen látható.” (Wikipedia – színkép)

A szín tehát mozgás eredményeképpen jön létre, egy rezgés, amely jellemzi azt az anyagot, amely a fotonokat kibocsájtotta vagy elnyelte.

A szín tudományos vizsgálata Sir Isaac Newton 1666-ban kezdett kísérleteivel indult, amikor is a Napból érkező fényt egy prizmával felbontotta majd újraegyesítette. A létrejövő képet spektrumnak (latinul spectrum – képzet), színképnek nevezte el, benne megjelent a szivárvány teljes színskálája. Newton a fényt zenei hangoknak és a bolygóknak is megfeleltette.

Moses Harris 1770-ben írta le a színkört, amelyben 3 alapszínt jelölt meg: a kéket, a pirosat és a sárgát.

Johann Wolfgang Goethe, aki maga is festett, kritizálta Newton elméletét és írásait, és felállította saját színkörét: szerinte a színkör 6 színből áll, a színeket pedig a fény és a sötétség keveredése hozza létre. Az ő megfigyelései között szerepeltek először a komplementer színek.

Melyik alapszín mit jelent?

  • Piros – energia, dinamizmus, a vér színe, erotikus, a tűz színe, cselekvésre késztet, negatív megközelítésben a harag színe
  • Sárga – jókedv, nyár, tettrekészség, felszabadultság, negatív megközelítésben az irigység színe
  • Zöld – természetesség, megnyugvás, remény, termékenység, negatív megközelítésben a féltékenység színe
  • Kék – igazság, békesség, bölcsesség, az égbolt színe, higgadtság, biztonság, hűség, bizalom, tekintély
  • Bordó – elegancia, drágaság
  • Barna – férfiasság, stabilitás, a föld színe
  • Narancs – büszkeség, önérzetesség, segítőkészség, ambíció, kreativitás, életerő
  • Lila – lelkiség, szellem, királyi, misztikus
  • Fehér – tisztaság, szűziesség, béke, teljes egyensúly, semlegesség
  • Fekete – elegancia, méltóság, formális, szigorú, negatív megközelítésben gyász, depresszió

A színek hatása

A szín rezgés. és mint ilyen, hat minden atomra, amivel csak kapcsolatba kerül. A színek megjelennek körülöttünk a természetben, hatást gyakorolva ránk.

A zöld szín egyértelműen megnyugtat bennünket. A fű zöldje, a fák levelei és a növények az életet jelentő oxigént termelik a számunkra, így tudatalatti hatásuk még inkább frissítő erővel hat ránk.

Az emberi szem a legtöbb árnyalatot a zöld színből képes megkülönböztetni: ezért egy színes fotó színhelyességét leginkább úgy ismerjük fel, hogy a zöld szín mennyiségét látjuk meg a képen.

A piros szín a dinamizmust, az erőt szimbolizálja, ugyanakkor agressziót is kiválthat. A figyelem felkeltésének legfontosabb színe – ne csodálkozzunk, ha egy-egy kiadósabb bevásárlókörúton elfáradunk: biztosan piros akciós feliratok tömege vett körül bennünket.

A sárga a Nap színe, az arany csillogásáé. Ugyanakkor az intellektust is szimbolizálja, miközben fiatalos, vidám hatást is gyakorol ránk.

A kék az ég kékje, a tenger türkizkékje, és mint ehhez kötődő szín biztonságot, megnyugvást ad.

Szín a tudatalattinkban: amit a marketing is használ

A tudatalatti részünk képek és színek segítségével kommunikál. A színek ránk gyakorolt hatása oda-vissza hat ránk. Akik depresszióval küzdenek, azok előszeretettel viselnek magukon feketét. Akik a figyelmet szeretnék felhívni magukra, azok kedvelik a vörös színt, és még lehetne sorolni.

A kedvenc szín választása tehát – feltéve ha nem tudatosan, manipulatív szándékkal teszi valaki – a lelkiállapot jelzője is. Ha tehát rosszkedvünk van, és minél előbb szeretnénk kikerülni belőle, akkor tudatosan válasszunk vidám ruhákat, akár kiegészítőket (pl. színes karkötőket), ezáltal visszahatva lelkiállapotunkra.

Egy adott időszak és ország divatszínei is a lelkiállapot szerint alakulhatnak. Megfigyelték, hogy pl. a narancssárga azokban az időszakokban divatos, amikor egy ország a fellendülés állapotában él.

A színek együtt

A grafikai tervezőnek tisztában kell lennie azzal, hogy melyik színt melyikkel együtt alkalmazhatja, vagy melyek azok, amelyek nemcsak hogy nem illenek össze, de egyenesen olvashatatlanná teszik a szöveget, ha a háttér az egyik, a betű a másik színben készül.
Ilyen “végzetes kombináció” a kék és a piros.

A megfelelő színek kiválasztásához ad segítséget a következő néhány weboldal:
http://paletton.com
www.sessions.edu

Ez pedig egy különösen hasznos portál grafikusoknak, webdizájnereknek:
www.degraeve.com/color-palette/

 

Általában harmónikus kombinációkat adnak azok a színek, amelyek a természetben is megtalálhatók egymás mellett.

A nyomdatechnikában a színeket az un. Pantone-skála segítségével azonosítják.

pantone skála
pantone skála

Kiegészítő (komplementer) színek

Tudományos szempontból a komplementer színek azok, amelyeknek keverésével semleges szín jön létre (szürke vagy fehér – festékek vagy színes fények esetén).

Gyakorlati szempontból a komplementer színek használata is pont olyan “végletes”, ahogy a színkör két szemben lévő pontját foglalják el, vagyis egy szín komplementer színe a vele szemben lévő. Ugyanis a grafikai gyakorlatban háttérszín-betűszín kombinációban a komplementer színeket nem szabad együtt használni, mert látványuk vibráló hatást kelt, ezáltal olvashatatlanná válhat a szöveg, de semmiképpen sem bíztat olvasásra.

Amikor nem tipográfiáról van szó, hanem pl. fotózásról, akkor a komplementer színek használata egy adott fotón belül nagyon kellemes, az emlékezetbe vésődő hatást ér el.

Ilyen színpárok:

  • napsárga – kék
  • türkiz – narancs
  • bordó – fűzöld
  • lila – citromsárga

A szivárvány színei

A természetben megjelenő egyik legtöbb színt felvonultató jelenség a szivárvány, amelyhez az egyes kultúrák más és más történetet, hiedelmet fűznek. A szivárvány, mint égi jelenség, az Univerzum üzenete, a teljességet, a harmóniát jelenti. Az ír mondavilágban a koboldok aranykincsüket a szivárvány végén ássák el, és azt csak úgy találhatjuk meg, ha lábánál fogva elkapjuk a koboldot, és követeljük tőle, hogy mutassa meg, hol dugta el a kincset.

A szivárványt végig is „ehetjük”: éghajlatunkon a gyümölcsök érési sorrendje nagy vonalakban követi a szivárvány színeit:

  • piros gyümölcsök: az eper, meggy, cseresznye érik először
  • narancssárga: a sárgabarack követi a piros gyümölcseinket
  • sárga: őszibarack – szinte egész nyáron át tart a barack színkavalkád
  • zöld: fehérszőlő, korai alma
  • kék / ibolya: szilva, pirosszőlő

Természetesen találunk kivételt (pl. az ősszel szüretelt alma piros, zöld vagy sárga is lehet), a párhuzam mégis figyelemreméltó.

A színek régen – és ma

A színek szerepe a mai ember életében más, mint néhány száz éve: egyszerűen azért, mert a festékek gyártása ma már lehetővé teszi, hogy viszonylag olcsón átszínezzük lakásunkat, környezetünket, ruháinkat. A festékgyártás a múltban csak azokból az anyagokból indulhatott ki, amelyeket a természetben megtaláltak és felhasználásukkal festékeket tudtak előállítani. Ezek a festékanyagok sokszor csillagászati árban voltak kaphatóak: pl. bíbor színt a bíborcsigából tudtak kivonni, a kék festéket pedig a lapis lazuli féldrágakőből készítettek.(Egyes források szerint pl. Rembrandt képein emiatt nincsenek élénk kék színek)

Honlapkészítés és színek

A honlapkészítés során különösen kell ügyelni a színek egymással való összhangjára! A rosszul megválasztott háttér és betűszín ugyanis olvashatatlanságot eredményez, amit a monitor fénye, vibrálása csak még jobban felerősít, és a honlap látogatója máris kattint tovább!

Amikor honlapot vagy logót készítünk, a színek megválasztásánál a fenti pszichológiai alapokról indulunk, és igyekszünk a színek számát minél inkább leszorítani.

Mire kell figyelni, amikor valaki honlapot terveztet?

  • a szín minden monitoron más, sőt, minden eszközön is más, ezért soha nem lesz olyan, hogy egy logónak vagy egy honlapnak a színe mindig azonos
  • a tabletek és okostelefonok kijelzője élénkebbé teszi a színeket és fotókat
  • a honlaptervezés során igyekszünk úgynevezett webbiztos színeket használni, ami a szóbajöhető árnyalatok számát csökkenti
  • az arany és az ezüst csillogása csak a fotón jön ki igazán jól, egyetlen szín használatával okkert vagy szürkét fog látni a kedves Megrendelő, ugyanis a csillogás az agyunkban áll össze
  • a sötét alapszínű honlapot általában elegánsabbnak látják az emberek, míg a világosat nem kifejezetten – a sötét alapszínen viszont nem lehet olvasni