Mi az a titoktartási szerződés, amit időnként egy-egy potenciális ügyfél feldob, hogy ő ilyet szeretne aláiratni velünk, és amit mi rendre visszautasítunk? A Wikileaks korában visszakérdezek: mi az a titoktartás?…
A jó marketinges tartja a száját. Amikor ügyfeleinknek workshopot tartok, az elején elmondom, hogy üzleti titkokról beszélünk, vagyis bárki bármit mond, jól gondolja meg, milyen mélységig adja ki saját üzleti titkait.
A jó marketinges ugyan tartja a száját – és a vállalkozó?
Mi minősül üzleti titoknak?
Hivatalosan – a Munka Törvénykönyve szerint:
Üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette. (MT, 81.§ (2))
Marketing szakmai gyakorlati alkalmazásban üzleti titok:
- a múltban végrehajtott marketing aktivitások eredményei (akciók, promóciók, bevezetések, kampányok)
- a fogyasztóra / felhasználóra / vevőre vonatkozó specifikus információ (pl. kutatásból, megkérdezésből származó; weboldal látogatottsági adatok stb.)
- helyzetelemzések eredményei (pl. SWOT elemzés)
- a jövőre vonatkozó bármilyen terv, stratégia, aktivitási terv
- a marketing büdzsé
Előfordul, hogy rákérdeznek nálunk, aláírunk-e titoktartási szerződést. vagyis vállalunk-e anyagi felelősséget azért, ha valamilyen, a marketinggel vagy honlapkészítéssel, keresőoptimalizálással kapcsolatos információ kiszivárog.
Mi ezt minden esetben kategorikusan elutasítjuk.
Az ok: mi hiába tartjuk meg az üzleti titkot, ha a cégnél valaki mégis fecseg; a tulajdonos elbeszélget a kérdésről egy barátjával vagy valaki véletlenül meghall egy telefonbeszélgetést… Soha nem tudjuk bebizonyítani, hogy nem mi voltunk…
És a még nyomósabb ok: a marketingbe nem “belelátunk”, hanem tőlünk ered…
Vagyis:
- elemezzük a helyzetet – ezáltal tisztábban látjuk a vállalkozás stratégiailag gyenge pontjait, mint maga a vállalkozó
- új irányt javaslunk
- tőlünk ered a pozicionálás, az image, az új megjelenés és marketing kommunikáció javaslata, ötlete, iránya
- körvonalazzuk a stratégiát, ami több évre szabja meg, hogyan és merre haladjon a vállalkozás
Többet tudunk és látunk, mint maga a vállalkozás…
Titoktartási szerződés – amit az ügyfélnek kéne aláírnia a saját érdekében…
Az üzleti titok leginkább az ügyfél térfelén pattog… Nem egy olyan esettel találkoztunk, amikor vállalkozók saját üzleti titkaikat teregették ki, meggondolatlanul. Mik voltak ezek?
kulcsszó helyezés
Aki nem tudja visszatartani dicsekvését, hogy honlapja mely kulcsszóra hanyadik, könnyen olyan helyzetben találhatja magát, hogy egy ügyesebb optimalizáló kiüti a nyeregből. Mint az köztudott, a jó kulcsszó üzletet jelent, ezért szigorú üzleti titokként kell kezelni
webstatisztika
Láttunk már olyat, hogy a beosztott kiadta a hozzáférést a webstatisztikához egy olyan marketing tanácsadónak, aki egyébként nem dolgozott a cégnek, csak remélt tőlük megbízást. A webstatisztika fontossága és értéke nemcsak abban áll, hogy megismerhető belőle a honlap forgalma, de pontosan felmérhető belőle cég- és téma-specifikusan a fogyasztók viselkedése, preferenciáik, súlyozhatók az egyes altémák vagy üzletágak. Ez pedig stratégiai információ, amelyet egy nem elkötelezett ember könnyen továbbadhat – ha már bevételt nem szerzett az adott cégtől, legalább értékes információval legyen beljebb…
marketing aktivitás a múltban és a jövőben
A vállalkozó könnyen beszédbe elegyedik más vállalkozókkal vagy szakmabeliekkel és elmeséli, neki mi jött be és mi nem. Azt pedig nem sejtheti, ki áll kapcsolatban a konkurenciájával, akinek értékes információ lehet, hogy mivel foglalkozzon és mivel ne…