Eladni, eladni, eladni – manapság mindenkinek ez a célja. Ez a cél az interneten is.
A webáruház látszólag egyszerűbb vállalkozás, mint a “valódi” bolt nyitása. Valójában azonban sok buktatója lehet és egy több száz termékből álló kínálat napi szintű kezelése is egy teljes embert kíván.
Hogyan lehet eladni egy webáruházból?
Megtalálják-e a terméket a potenciális vevők? Látja-e a Google a webáruház teljes egészét és az egyes termékeket? – ezekre a kérdésekre a legtöbb webáruház nem tud választ adni.
A megoldás: honlap optimalizálás, ami már létező webáruház eseté sokszor a teljes újjáépítést jelenti.
Tételezzük fel, hogy a honlap optimalizálás már megoldott!
Mi a fontos egy webáruházban?
A webáruház készítés során marketing, kereskedelmi, webergonómiai és esztétikai szempontokat egyaránt tekintetbe kell venni.
Ami fontos:
- megfelelő termékbemutatás
- jó termékfotó
- könnyű regisztráció
- ergonómikus felépítés
- tesztelt és karbantartott funkciók
Mi az, ami más a webáruházban?
1. A vevő nem tudja kézbevenni a terméket, így a lehető legjobban kell bemutatni
2. Hosszabb szöveges leírás is adható a termékről
3. Nem látjuk a vevő reakcióit, nem látjuk, mikor hol tart a vásárlási döntésben
4. A konkurencia árai könnyebben összehasonlíthatóak
5. A jó minőségű termék fotó sokkal fontosabb, mint egy szórólap vagy prospektus esetében
6. Jól nyomonkövethető egy adott vevő bolyongása, viselkedése az oldalon, ha a webáruházat és annak statisztikai rendszerét így építették fel
A webáruház különleges vásárlási folyamata
A vásárlási döntés leírására több marketing modell is született. Ezek a modellek leírák, hogy a fogyasztó milyen fázisokon halad végig, amíg eljut a termék megvásárlásáig, amíg kifizeti és birtokába kerül. Ezeket a fázisokat az internet nagyban befolyásolja, még akkor is, ha a kiszemelt terméket végül nem is a klasszikus webáruházi formában vásárolja meg a vevő.
A vásárlói döntés fő lépcsői:
1. figyelem (Attention)
Valamilyen oknál fogva a fogyasztó felfigyel a termékre. Ez valószínűleg akkor még inkább a kategória, mint a konkrét termék, hiszen érzékeli, hogy neki erre szüksége van. A klasszikus marketing megközelítés szerint a reklám az, ami felkelti a figyelmet.
2. érdeklődés (Interest)
A fogyasztó információt kezd gyűjteni, amivel megkönnyítheti a döntést. Tájékozódik a jellemzőkről, árakról, megnézi az egyes termékeket. Ennek forrása különböző lehet: ismerősöket kérdez meg, szakértőkhöz fordul, könyvekben, újságokban néz utána vagy manapság egyre inkább az interneten tájékozódik.
Ezen a ponton még kicsi a valószínűsége, hogy márkapreferenciája lenne.
3. vágy (Desire)
A fogyasztóban egyre erősödik a birtoklási vágy. A döntés már lényegében megszületett.
4. akció (Action)
A fogyasztó már konkrét lépést tesz a vásárlás felé. Elmegy a boltba, beteszi a kosarába a terméket, a pénztárhoz lép és fizet. Ha szolgáltatás megrendeléséről van szó, akkor felveszi a kapcsolatot a szolgáltatóval és kitölti a megrendelőt, vagy megrendel telefonon, e-mailben. Ennek a fázisnak a végén a termék átkerül a fogyasztó birtokába vagy megkezdődik (esetleg be is fejeződik) számára a szolgáltatásnyújtás.
A webáruház esetében az eladási folyamat itt még biztosan nem ér véget, hiszen a fogyasztó számára jogilag biztosított az elállási jog.
Az internetes eladás titka
A hatékony internetes eladás titka abban rejlik, hogy a tétovázó fogyasztót hogyan tudjuk minél inkább az ő igényeire szabva végigvezetni a vásárlási döntés minden egyes pontján.
- tudni kell, hogy az egyes fázisokban milyen információt igényel a fogyasztó, vevő
- az információnak jól láthatónak, pontosnak kell lennie
- ahol szükséges, befolyásoló erővel kell bírnia
- ismerni kell azokat a fogyasztói magatartás jellemzőket, amelyek az egyes fázisokban dominánsak
- a jó internetes eladás sémáját egy adott honlapon a marketinges állítja össze
Felmerült Önben, kedves Olvasó, hogy webáruháza rosszul épült fel és ezért nem tud eladni? Segítünk!