A Google Analytics-ről egyszerűen

Ujvári Mária - 2009. május 17 - Cikkek / Honlaptervezés / Webmarketing

A Google Analytics az egyik legszélesebb körben használt webstatisztikai szoftver, amely a honlapok látogatottságának elemzésére használatos. Ingyenes, bár a használatában rejlő lehetőségeket sokan tanfolyamok keretében oktatják. Célunk, hogy összefoglaljuk a használatának azokat a legfontosabb pontjait, amire egy “egyszerű honlaptulajdonosnak” szüksége van.

A Google Analytics rendszerét lehet egyszerűen is magyarázni, de agyonbonyolítani is. A sikermarketing.hu tapasztalatai szerint minél bonyolultabban mászunk bele az Analytics-be, annál távolabb kerülünk a céltól, ami minden statisztikai elemzés célja: minden statisztikai elemzés akkor ér valamit, ha utána a kinyert információra üzleti szempontból tudunk reagálni. Meggyőződésünk, hogy egy átlagos kis- és középvállalkozás számára elegendő a legfontosabb, a Google Analytics által sztenderd módon nyújtott információ elemzése.

Mielőtt elkezdjük a Google Analytics “kivesézését”:

  • statisztikai elemzés célja, hogy üzleti következtetéseket tudjunk levonni.
  • Minden statisztikai rendszernek megvannak a maga korlátai – minél többet ismerünk belőlük, annál kevésbé visznek félre.
  • Folyamatosan változó rendszerről beszélünk, ahol félévente változik valami a kezelőfelületen – cikkünkben törekszünk a naprakészségre, de nem garantáljuk.
  • A leírást elsősorban ügyfeleink számára készítjük. Ha a kedves Olvasó webmestere ezekkel a dolgokkal nincs tisztában, ideje webmestert váltani.

Hogyan kap adatot a Google Analytics a honlapról?

honlap forráskódjába kell beillesztenie a webmesternek a Google Analytics által megadott kódrészletet. Ezt a kódrészletet akkor kapjuk meg, ha regisztrálunk egy, szintén a Google alkalmazások csoportjába tartozó e-mail címet, melynek formulája: xxx@gmail.com. (Ügyfeleinknek ezt a regisztrációt megcsináljuk, a mailcímet és a hozzá tartozó jelszót átadjuk.)

Belépés a Google Analytics kezelőfelületre

A webstatisztikai adatokhoz való belépéshez szükség lesz a gmail-es címre és a jelszóra, a belépés pedig ezen az oldalon történik: Google Analytics belépés

Google Analytics jelentések

A Google Analytics rendkívül szerteágazó lehetőségeket nyújt azoknak, akik egészen mélyre szeretnének leásni a webstatisztika bugyraiba. Ennek a pontos leírása megtalálható a Google Analytics Súgóban, ami aktualizálva mutatja, hogy mi mit jelent. (Megértéséhez sok évnyi Google-magyarban szerzett tapasztalatra van szükség.:))

Itt most korlátozzuk vizsgálódásainkat a legfontosabb információra, amit a weboldal tulajdonosának célszerű követnie!

 

A Google Analytics főoldala

Google Analytics főoldal

Google Analytics főoldal

Alapbeállításként a főoldalon a következőket olvashatjuk le:

  • a honlap elmúlt havi látogatásainak száma,
  • munkamenetek száma
  • napszak szerint hogyan alakult a látogatások száma
  • aktív felhasználók (akik éppen adott pillanatban nézik a honlapot)
  • a látogatások forrásai
  • népszerű oldalak a honlapon belül
  • technikai adatok (hány százalék nézte asztali gépről, mobilról stb.)

Közönség – Áttekintés

Régebbi webstatisztika-nézegető sporttársak a következő ábrát tudják jobban értelmezni (hiszen sok évig ez az ábra volt az Analytics nyitó grafikonja):

Google Analytics Közönség áttekintés

Google Analytics Közönség áttekintés

 

Az ábra több okból is nagyon hasznos: rögtön látszik, van-e hétvégenként visszaesés a honlap forgalmában, hogyan alakul a látogatottság, ha trendet nézünk, stb. Ez a grafikon tetszés szerint alakítható, a jobb oldalon a dátum állításával pedig akár az adott napi forgalom is megnézhető.

Innen tovább a bal oldali menüpontok segítségével mehetünk, és elemezhetjük a honlap látogatottságát, a látogatók jellemzőit, a honlapokat, ahonnan érkeztek, az országokat, stb. Itt most csak a leglényegesebb grafikonokat mutatjuk be:

Honnan kattintottak át a honlapra?

útvonal: Ügyfélszerzés – Áttekintés

 

Google Analytics ügyfélszerzés

Google Analytics ügyfélszerzés

Ez a táblázat azt mutatja meg, hogy honlapunkra milyen forrásokból érkeztek látogatók. A legfőbb források:

  • Organic Search (természetes találatok)
  • Social (közösségi források)
  • Direct (közvetlen megkeresések)
  • Referral (hivatkozók, vagyis a más honlapokról átkattintók)

Milyen szavakra jöttek a honlapra? (nem fizetett találat)

útvonal: Ügyfélszerzés – Minden forgalom – Csatornák – Organic Search

Ezzel az igen nehézkesen megtalálható útvonallal “rejtette el” a Google az egyre kisebb számban felfedett keresőszavak listáját. (Gyakorlatilag 99%-át a kulcsszavaknak nem innen tudjuk meg.) Számunkra az egyik legfontosabb statisztikai adat, ugyanis ez mutatja meg, mennyire jó munkát végeztünk a keresőoptimalizálás során, illetve mennyire sikerült eltalálni, mire is keresnek az emberek a Google-ban. Kerülő úton tudunk csak hozzáférni az adathoz, nem az Analytics kóddal.

Táblázatunkhoz két megjegyzés:

  • minden olyan kulcsszó, amire kattintottak, titkos – ugyanis minden jó hely üzletet jelent!
  • a “not provided” kategória azt jelenti, hogy a Google nem adja meg a számunkra, hogy mely szavakra kattintottak (erről bővebben: (not provided) a Google Analytics-ben) – ez 2018-ban már 99%!
  • a kulcsszavak terén is felbukkant a spam, ami praktikusan azt jelenti, hogy nem okvetlenül létezik az a szó egyáltalán a honlapon és nem is biztos, hogy arra kattintva bárki is a honlapunkra látogatott

Mely oldalakat olvastak el a honlapon belül legtöbben?

útvonal: Viselkedés – Webhelytartalom – Minden oldal

Nem tartozik a napi kötelező elemzések közé, de időről-időre nem árt átnézni, mely oldalak a legnépszerűbbek, melyek a fő céloldalak illetve a legfőbb kilépő oldalak. Bizonyos honlaptípusoknál létszükséglet, hogy tudjuk, mely ponton hagyják el legtöbben az oldalt.

Látogatók folyamata

útvonal: Viselkedés – Viselkedési folyamat

Google Analytics viselkedési folyamat

Google Analytics viselkedési folyamat

Az Analytics 2011-ben bevezetett grafikonja, amely rendkívül szemléletesen mutatja be a honlapon való “bolyongást”. Látjuk belőle a fő belépő oldalt, és a további leágazásokat. Még akkor is izgalmas, ha honlapunk már akár száznál több oldalból áll. Különösen a weboldal áttervezés előtt kiemelkedő jelentőségű, hogy elemezzük.

Néhány paraméter magyarázata:

Látogatás
Az adott időszak alatt a weboldal szerveréhez indított kérések száma, egyszerűbben ahányszor klikkeltek egy adott weboldalra belépés jelleggel. Ha valaki rákattint egy honlapra, olvasgat, de utána nyitva felejti a honlap ablakát, a legtöbb rendszer egy idő után “kizárja” a statisztikából. Elvileg a Google Analytics az emberi látogatókat regisztrálja, a robotokat nem.
Oldalmegtekintés
Az adott site-on belül hány aloldalt töltött le a látogató.
Oldal/látogatás
Az egy látogatásra jutó oldalmegtekintések száma. Minél nagyobb, annál jobb.
Visszafordulások aránya
Azon látogatók aránya, akik belépnek a website egy-egy aloldalára, és onnan minden aktivitás nélkül kilépnek. Ők azok a látogatók, akik nem találják meg, amit keresnek, vagy nem tetszik nekik az oldal. Minél kisebb, annál jobb.
Átlagos idő a webhelyen
A teljes webhelyen (weboldalon) töltött átlagos idő. Az átlagszámításból következően a néhány másodperces látogatások és az esetenként félórás, órás látogatáshosszok ebben a számban egybemosódnak.
Új látogatások %-os aránya
Azoknak a látogatásoknak az aránya, amelyek egy adott IP címről (számítógépről) először érkeznek a rendszerbe. Újonnan induló weboldal esetében ez nyilvánvalóan magas, a csökkenés később áll be – feltéve, hogy vannak visszatérő látogatók.

(Továbbiak: Market IQ – webstatisztikai leírás)

A Google Analytics áttekintése: a napi rutin

Az Analytics számtalan olyan elemzési lehetőséget kínál, amelyeknek segítségével megtudhatunk egy csomó érdekes dolgot a honlapunkról – lehet nyugodtan próbálkozni a különféle testreszabásokkal és grafikonokkal! De a mi tapasztalatunk az, hogy még az alapokban rejlő lehetőségeket sem használja ki az a honlaptulajdonos, akinek napi munkája mellett kellene időt szakítania a weboldalára.

Mi az, amit viszont napi, legrosszabb esetben heti szinten érdemes megnézni (akár az Analytics-ből, akár más forrásból)?

Ezek a következők:

  • Hány látogató volt a honlapon?
  • Vannak-e új hivatkozások, hogyan muzsikálnak a régiek?
  • Mely fő keresőszavakra jöttek a honlapra?
  • Ezekre a keresőszavakra hanyadik helyen áll a honlap? (erre az Analytics nem egyszerűen ad választ, célszerűbb rákeresni!)

Végezetül: a Google Analytics üzlet a Google számára!

Ne tévesszük szem elől, hogy a Google Analytics egy bonyolultan felépített, rengeteg adatot összegyűjtő és tároló rendszer, amelyet a Google ingyen ad. Ne gondoljuk azt, hogy ezért cserébe nem kap (szerez) valami mást. És ne gondoljuk azt, hogy a webstatisztika felépítése, a különféle módok, ahogyan az adatokat definiálják, nem az ő saját malmukra hajtja a vizet. Ez a malom pedig a Google AdWords, vagyis a fizetett találatok rendszere.

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Rólunk

Honlaptervezéssel és marketinggel foglalkozó webstúdió vagyunk Budapesten. "Kézműves" honlapokat készítünk. Segítünk a marketing pozícionálásban, tartalommarketingben, webáruház készítésben is.

Ezen a honlapon csak saját írásainkat, cikkeinket olvashatja és túlnyomórészt saját fotóinkat láthatja.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!