Felhívás táncra – ennél szebb fordítást még nem találtam ki a call-to-action kifejezésre. A call-to-action vagy rövidítve CTA gomb azokat a gombokat jelenti a honlapon, amelyekre a látogatónak rá kell kattintania, hogy valami történjen: feliratkozzon, megrendeljen, letöltsön.
A CTA call-to-action gomb azokat a gombokat jelenti a honlapon, amelyekre a látogatónak rá kell kattintania, hogy valami történjen: feliratkozzon, megrendeljen, letöltsön.
Miért fontos a jó call-to-action gomb?
Azért, mert ezzel tudjuk elérni, hogy a honlapon megtörténjen az, amit mi szeretnénk: feliratkozzanak, letöltsenek, rendeljenek, használjanak funkciókat (pl. használják a kalkulátort, kérjenek egyedi árajánlatokat stb.)
A jó call-to-action CTA gomb
- észrevehető
- egyértelmű
- kattintásra ösztönöz
Milyen legyen a jó call-to-action gomb?
Rendkívül jó anyagot írt erről Smriti Chawla (az angol nyelvű cikk: Call To Action Buttons: The Ultimate Guide). Írása szerint négy fő területre kell koncentrálnunk a honlaptervezés során:
1. a gomb szövege
A feliratnak pontosnak kell lennie, hogy a látogató tudja, mi fog történni, ha a gombra kattint. Például: “Letöltöm az ingyenes honlaptervezés e-bookot” vagy “Árajánlatot kérek egyedi honlaptervezésre”.
Választhatunk a különböző nyelvtani megfogalmazások között, pl. “Letöltöm” vagy “Töltse le”. A lényeg az, hogy a látogató számára egyértelmű legyen, hogy mi fog történni. (A call-to-action gomb feliratának helyes megfogalmazásának azért még akad pár trükkje…)
2. a gomb színe
A kontrasztosság a lényeg. A háttérből és a design-ból kiemelkedő színű, méretű gombot kell tervezni, sőt, még a megfelelő árnyékolásra is célszerű figyelni (ahogy azt az úgynevezett UX – user experience kutatások már bebizonyították).
Az ikonok sokat segítenek annak megértésében, hogy mi is fog történni, ha gombra kattintunk. Ilyen pl. a letöltés ikon.
3. a call-to-action gomb elhelyezése
Hová tegyük az oldalon belül a gombot?
Egyszerű honlaptervezési mítosznak tűnik, hogy a gombot az oldal tetejére, elejére kell tenni. A gomb helye ott van, ahol már érthető a látogató számára, hogy mit tud letölteni, hova tud feliratkozni, mit rendel meg stb.
Design elemekkel lehet erősíteni a gomb észrevehetőségét.
4. a gomb mérete
Előfordulhat, hogy egyszerre több aktivitást is elvárunk a látogatótól, így tehát lesz egy elsődleges és egy másodlagos gombnak. A gombok közül annak kell nagyobbnak lennie, amelyik az elsődleges célhoz van rendelve.
A gombok nagyságának beállításához webergonómiai követelményeket is figyelembe kell venni, különösképpen akkor, ha az adott honlap mobiloptimalizálással készül.
A call-to-action CTA gomb hatékonyságának tesztelése
Nem árulunk zsákbamacskát: saját honlapunkon is futtattunk call-to-action gomb hatékonysági teszteket. Az eredmény mérése a kattintások alapján lehetséges, amelyet a Google Analytics segítségével, illetve más eszközökkel mérhetünk. Érdekes eredmény: ott az információ az oldalon, mégis működik a form, mégis kattintanak rá!
A gomb hatékonyságát mérhetjük a rákattintások számával, de az egérmozgás vizsgálatok is roppant hasznosak lehetnek.
A gombot célszerű olyan programozási megoldással készíteni, hogy azon könnyen lehessen változtatni, ezáltal pedig növelni lehessen a kattintási rátát.
Amikor a call-to-action gombnak különösen nagy szerepe van…
Egy-egy kampány során, amikor Google AdWords vagy Facebook hirdetés “vezeti rá” a látogatót a honlapra, különösen fontos, hogy amennyire csak lehetséges, vezessük a látogatót. Ilyenkor a call-to-action gomb megtervezése kiemelkedően fontos pontja a landing page, az érkezési oldal tervezésének.