Fontos, hogy a hangsúly az “olcsóbb” szón van. Messze nem azt mondjuk, hogy egy profi weboldal lehet olcsó!
Pontosan 4 hónappal ezelőtt adtunk árajánlatot egy weboldal áttervezésére. A megbízást végül egy olyan cég nyerte el, aki egészen biztosan nem tudta előre felmérni, mekkora fába vágja a fejszéjét. Fele áron vállalta a weboldal tervezését, 2 hónapos határidőt vállalva. A mi árajánlatunk is 2 hónapra becsülte a munka idejét, minőségi átalakítással, nemcsak egy egyszerű ráncfelvarrással.
Nos, a munka ma, 4 hónappal később sincs kész. Kérdés: mennyit nyert az ügyön a megrendelő?
A weboldal ma már nem nagy különlegesség, praktikusan mindenkinek van. A kérdés már egyre inkább a “milyen” szó körül összpontosul. Arra a kérdésre pedig, hogy eléggé profi weboldala van-e egy cégnek, a laikus cégvezető egyre kevésbé tud jó választ adni! A piac által diktált követelmények egyre komolyabbak, a mobileszközök megtöbbszörözték a design-feladatokat, a Google pedig kőkemény algoritmusváltásokkal szórja ki a kevésbé profi honlapokat. Vagyis a profizmust nem azok a cégek forszírozzák, akik ebben dolgoznak (mint mi is), hanem a piac kívánja meg, hogy profi marketing eszközként jelenjen meg a weboldal.
Egyre több olyan megkeresésünk van, amelyben arra kérnek, elemezzük, mondjuk meg, hol lehet a hiba a honlappal. Ilyenkor általában kiderül, hogy készült ugyan egy weboldal, de sem a honlapkészítő (programozó), sem a megrendelő nem tudta, mitől is válik majd jól működővé a honlap.
- a logó a fasorba se jött a marketing pozícionálással, mert olyan soha nem is készült, és legalább a megrendelőnek tetszett, de volt, hogy neki se
- ha meg is bíztak egy magát fotósnak nevező valakit, az meg se látta, hogy a fotói miért rosszak, nem tudta, mi fán terem a fehéregyensúly, a képek tájolása pedig megugorhatatlan feladványnak bizonyult
- a szöveg a legjobb esetben is csak a hatásvadászatban merült ki
- nem volt egyetlen ember sem, aki legalább agyban modellezte volna, hogyan próbál navigálni a látogató; senki meg sem próbált belehelyezkedni a honlapot első látogatáskor megpillantó felhasználó helyzetébe
Lassan eljön az idő, amikor a megrendelők is átlátják, hogy ha minőségi végeredményt akarnak, felül kell emelkedniük azon a hozzáálláson, hogy “nekünk ez tetszik, ezért ezt így akarjuk”.
Nem utolsó sorban ezen a módon lehet csökkenteni a weboldal árát…
Azok a honlaptervező cégek, ahol a megfelelő tudás megvan ahhoz, hogy ők maguk konkrét tanácsokkal szolgáljanak (marketing, SEO, webszövegírás, tartalommarketing), élő munkaerőt, szellemi munkát fektetnek egy-egy javaslat elkészítésekor és ideális esetben egy olyan eredményt tesznek az asztalra, ami több szakterület együttműködésének eredménye lesz.
Ha a megrendelő válasza erre az elfogadás, vagy a minimális változtatás kérése, akkor lehet továbblépni és megvalósítani.
A vétó esetén a megrendelő érve az összes szakterület véleménye és javaslata ellen messze nem szakmai alapokon nyugszik, ő érzelmi és egyéb rejtélyes okok alapján dönt.
Mit tehet a weboldaltervező?
Érvel vagy mást javasol. Ez mind IDŐ, ami pedig pénz.
A nagy webes cégek már alapáraikba beépítik a második, harmadik körök árát, ezáltal pedig a nagy cégek tudják csak megfizetni őket.
Lehetséges-e profi, vagyis komplex (marketinget, keresőoptimalizálást is magába foglaló) weboldaltervezési szolgáltatást nyújtani kisebb cégeknek elérhető áron?
Túl olcsón mindez nyilván nem lehetséges, de ha egy megrendelő átszámolja, mennyi pénze folyik el szinte eredmény nélkül az AdWords és Facebook kampányokban (igen sok ilyen 100 ezreket láttunk már eltűnni…), és ehhez képest mit kap, ha több évre, jól felépítetten, átgondoltan megkap egy olyan honlapot, ami adott esetben még profibbnak is mutathatja a vállalkozását annál, amilyen…, akkor elég gyorsan kiderül, hogy a legdrágább az, ami a legolcsóbb…