A honlap tervezése és a honlapkészítés nem egyszerű feladat, még akkor sem, ha az a leendő honlaptulajdonos számára úgy is tűnik.
A jó honlap mögött marketing szempontú gondolkodás éppúgy áll, mint a vállalkozás “logikájának” megértése. A honlaptervezés előtt jó tudni, hogy mik ezek a szempontok. Ennek összefoglalása a marketingben más területeken is használt eszköz, a brief.
Mit tartalmaz a honlap (web design) brief?
1. A honlap célcsoportjának definiálása
Mely célcsoport számára készül a honlap? (életkor, foglalkozás, nem, lakóhely, médiafogyasztási és internetezési szokások stb.)
Mi a “fogyasztási szituáció”, amikor a honlapra látogatnak?
Mi a feltételezett információkeresési cél?
Írjon le egy tipikus látogatót úgy, mintha valódi személy lenne!
2. Marketing a honlap mögött
Definiálja a marketing célt, amire a honlap készül! (SMART célt fogalmazzon meg – Specific, Measurable, Actionable, Realistic, Time)
Milyen, a honlaphoz kapcsolódó marketing tevékenységet tervez, ami befolyásolja a honlap felépítését? (hideghívások, újsághirdetés, QR kód használata, Facebook v. Google hirdetés)
Összekapcsolódik-e a honlap más honlapokkal? (cég további honlapjai, blog, stb.)
3. A honlap logikai felépítése
Melyek a vevő szemszögéből érzékelhető fő tevékenységei, üzletágai?
Definiálja a VEVŐ PROBLÉMÁIT, amire Ön (a honlapon keresztül) megoldást kínál! Ehhez használja a vevője szavait!
Emelje ki a legfontosabb 4-et!
Milyen funkciók szükségesek a honlapra? (regisztráció, hírek átvétele RSS csatornából, automatikusan címlapra kerülő tartalmak, címkefelhő, keresősáv stb.)
Írja le az Ön által szükségesnek ítélt menüpontokat!
Hierarchikus felépítés esetén jelezze, mely mely menüpontok alá mik sorolódnak és ebben az esetben mi a “szülő” menüpont tartalma!
Jelezze, hogy a jövőben milyen menüpontokat, tartalmakat kíván létrehozni!
4. A honlap design
Milyen logó kerül a honlapra?
Definiálja, mely, a logó színeivel harmonizáló színeket látna szívesen a honlapon? Írja le részletesen, milyen benyomást kell tennie a honlapnak első látásra!
Vannak-e az elrendezésben elképzelései?
(fő fotó elhelyezkedése, dobozok, feliratok, navigációs sáv, vízszintes széles csíkok, slide show, képernyőfelbontás, oldalra kifutó fotók stb.)
Adja meg pontosan a dobozok, slide show és más design elemek szövegeit!
Írja le, milyen képi tartalmat képzelt el a honlapra! (a témához igazodó vagy attól elszakadó, elvont)
Írja le pontosan a kívánt slide show felépítését! (ha van ilyen, adja meg a referenciaoldalt)
Milyen egyéb fájlok, alkalmazások beágyazása szükséges? (YouTube videók, Facebook rajongók mutatása, letölthető pdf)
5. A funkciók működése
Regisztrációs form:
- adja meg, milyen információkat kér, jelölje meg a kötelező mezőket!
- írja le a visszaigazoló mail szövegét, az esetlegesen csatolandó tartalmat, a csatolás módját!
6. Jogosultságok és jóváhagyás kezelése
Jelölje meg, a honlap elfogadási procedúrájáért felelős döntéshozót! (értelemszerűen 1 személy)
Jelölje meg a honlap adminisztrációs jogával a későbbiekben rendelkező személyt! (részleges és teljes körű admin jog)
A honlap brief gyakorlati haszna
A honlap brief különösen akkor hasznos, ha nagyobb az a szervezet, amelynek számára a honlap készül, vagy ha nem egyszemélyi felsővezetés van, és a honlappal kapcsolatos minden döntést még valamilyen más management tagnak is jóvá kell hagynia. A honlap brief legfőbb gyakorlati haszna, hogy a megbízó önmaga számára is tisztázza, mit is szeretne.
Egy kisvállalkozás esetében a honlap brief sokszor felesleges adminisztrációt jelentene, így mi inkább egy iteratív folyamatban alakítjuk a honlaptervezési munkát. Ennek során pont a megfelelő időben “okítjuk” a vállalkozót arra, amit a döntésének meghozatalához tudnia kell, illetve tanácsokkal, tapasztalatokkal segítjük.