A honlapra mutató linkek elemzése és az eredmények követése régebben minden bizonnyal büszkeséggel töltötte el a honlaptulajdonost. Ma ennél jóval árnyaltabb a kép.
Két Google algoritmusváltás érintette eddig honlapjaink helyezéseit, mégpedig hátrasorolta őket a találati listán. Mivel a honlapok “belső felépítése” ugyanolyan, így csakis oldalon kívüli tényezőkben kerestük az okot. És mindhárom esetben meg is találtuk a rámutató linkek között vélelmezhető bűnöst. Egy esetben könnyen tudtunk javítani a helyzeten, a másik két eset már korántsem volt egyszerű: hónapok mentek rá a “kezelésre”.
Meglévő honlap optimalizálás: SEO taposóaknákkal…
A rámutató link okoszta probléma nagyon sokszor jár együtt az oldalon belüli rossz optimalizálással.
Ilyenkor tehát amellett, hogy a honlap áttervezését javasoljuk, megnézzük, hogy milyen rámutató linkek vannak az interneten, mennyire okozhatnak ezek problémát az adott domain-nek.
Látszólag mi sem egyszerűbb ennél, hiszen tömegével találhatóak rámutató link elemzők az interneten. A problémával azonban akkor szembesülünk, ha nekiállunk elemezni: ugyanis nincs köztük két egyforma eredményt adó…
Az évek alatt azonban kialakítottuk a saját “legjobb gyakorlatunkat”, vagyis azt, ahogyan ezeket a linkeket elemezzük, illetve ami alapján a legjobb fogalmunk van arról, hogy hogy is áll a helyzet.
Melyek ezek a linkelemzők?
1. Google Analytics
Ehhez egyrészt a honlapnak rendelkeznie kell hosszú időre (2-3 évre akár) a követőkóddal és statisztikával, illetve nekünk ehhez hozzáférést kell kapnunk.
A Google Analytics azokat a rámutató linkeket mutatja meg, amelyekről emberi kattintás érkezett. Innen indulunk, de… az utóbbi időben tapasztaljuk, hogy egyre erősebb jelenség az úgynevezett linkspam.
Mi az a linkspam?
A linkspam az a jelenség, amikor egy honlapra viszonylag nagyobb számú kattintás érkezik egy ismeretlen, legtöbbször angol nyelvű linkről. A gazdi számára ez teljesen érthetetlen, kíváncsivá válik, rákattint, majd esetleg egy átirányítás után egy webshop oldalán találja magát, ahol replica órákat, kék tablettákat, letöltéseket vagy más hasonlót árulnak. A linkspam nem mindig mutat webshopra, sokszor csak olyan oldalt reklámoz, ami szeretne felfutni.
A linkspam jellemzője, hogy elsősorban azokat az oldalakat támadja, amelyeknek viszonylag kevés a látogatószáma, hiszen ebből tud igazán kiemelkedni, láthatóvá válni.
Ilyen linkspam például – amivel már mi is találkoztunk:
- darodar.com
- semalt.com
- simple buttons
- social-buttons.com
- best-seo-offer.com
- buttons-for-website.com
- buy-cheap-online.info
- guardlink.org
- free-share-buttons.com
- theguardlan.com
- googlsucks.com
- event-tracking.com
- ilovevitaly.com
- vosteran.com
Bizonyos oldalak esetében a linkspam aránya olyan nagy is lehet, hogy a statisztika értelmezhetetlenné válik. Célszerű tehát kiszűrni a linkspam-et a jelentésből. (Angol nyelvű leírás a linkspam kiszűrési lehetőségekről: Blocking Spam Referral Traffic from Google Analytics Jogos kérdés, hogy ha a spam linkek ilyen széles körben ismertek, miért nem szűri le őket “központilag” a Google…)
Tapasztalataink szerint a linkspam főleg azokat az oldalakat támadja, ahol érzékeli az alacsony forgalmat. (Nyilvánvaló, hiszen ebből tud kiugrani egy napi 150 kattintást is eredményező akció. Felvetődik a kérdés, hogy ezt vajon ember vagy robot csinálja. Ha ember, hogyan éri meg neki? Ha robot, hogyan tud átjönni a Google rendszerén, ami a robotokat elvileg nem regisztrálja?)
Kivételes eset az, amikor a linkspam tetten érhető a valós idejű Analytics jelentésben:
2. Google Webmestereszközök
A Google Webmestereszközök használatához a tulajdont igazoló kódot kell feltölteni a tárhelyre, úgyhogy ehhez hozzáférni nem annyira egyszerű. Ha azonban a hozzáférést megoldottuk, újabb képet kapunk a honlapra mutató linkekről – ebből már közelebb juthatunk a hibakereséshez, mert nemcsak a kattintott linkeket mutatja, de minden olyat is, amit a Google érzékel és amilyen URL-ként érzékel.
Tapasztalatunk, hogy egy változás lassan pörög át, tehát nem pillanatnyi állapotot mutat.
Ezáltal problémába ütközünk, ha egy gondot okozó linket sikerül eltüntetni vagy beállítunk egy link kizárást: sokára tudjuk meg, hogy sikerült-e.
3. Open Site Explorer
A MOZ nevű keresőoptimalizálással foglalkozó angol nyelvű weboldal “kiterjesztése” az Open Site Explorer, amely alapvetően fizetős, de “házi használatra” a csökkentett információtartalom is megteszi.
Nagy előnye, hogy
- feltünteti az időbeliséget, vagyis az újonnan fellelt linket
- megadja a hivatkozó és hivatkozott Page Authority és Domain Authority értékeit
Amennyiben sok oldalt és találati listát szeretnénk elemezni, telepíthetjük a MOZ toolbar-t is.
4. Backlink Watch
Az elemzéshez szoktunk választani egy negyedik információforrást is, ami lehet:
Az eredmények összehasonlítása után már lehet képünk arról, hogy egy adott oldal milyen “link mintázattal” rendelkezik, az esetleges problémákat mennyire okozhatják a káros rámutató linkek.
Mennyire fontos a rámutató link?
Nincs olyan magyar vagy angol SEO oldal, amely ne azt mondaná, hogy milyen fontos a rámutató link. A Google Pingvin algoritmusváltás óta azonban a linképítési tanácsaik ereje és hitelessége erősen csökkent…
[Jómagam láttam olyan konkurens, keresőoptimalizálási szolgáltatást nyújtó oldalt, amelynek manipulatív linképítési stratégiája első helyet eredményezett – egészen az algoritmusváltásig, amikor az 500. helynél is hátrébb csúszott vissza…]
Az angolszász tanácsok eleve más környezetből származnak…
Mi magunk soha nem szorgalmaztuk a linképítést éppen annak manipulatív volta miatt. Vannak egyéb lehetőségek a linképítésre, amelyet ügyfeleink számára szoktunk javasolni – mindegyik munkával jár és nem lehet olyan könnyen, gyorsan letudni, mint ahogyan azt némely “profi linképítő” ajánlja… Ellenben hosszú távon is működik.
Milyen az értékes link?
A keresőoptimalizálással foglalkozó mérvadó szakemberek ma már egyetértenek abban, hogy a linképítés sokkal nagyobb elővigyázatosságot kíván annál, mint hogy teleszemeteljük az internetet a honlapunkra mutató linkekkel. Azok a linkek a legértékesebbek, amelyek:
- hasonló témájú honlapról érkeznek, hasonló oldalról
- nagy látogatottságú oldalról mutatnak ránk
- az oldal még a linkfarm látszatát is kerüli
- nem doorway oldal, és annak még látszatát is kerüli
- nem reciprok link
Nyilvánvaló, hogy hazai környezetben ilyen linket “előállítani” messze nem egyszerű…
Vagyis fogadjuk el az egyik SEO szakember definícióját a jó linkre vonatkozóan:
A legjobb link az, ami meglepetésszerűen ér, ami olyan, mint egy ajándék, mert nem tudunk róla.