Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Rámutató linkek elemzése, értékes link és linkspam

A honlapra mutató linkek elemzése és az eredmények követése régebben minden bizonnyal büszkeséggel töltötte el a honlaptulajdonost. Ma ennél jóval árnyaltabb a kép.

Két Google algoritmusváltás érintette eddig honlapjaink helyezéseit, mégpedig hátrasorolta őket a találati listán. Mivel a honlapok “belső felépítése” ugyanolyan, így csakis oldalon kívüli tényezőkben kerestük az okot. És mindhárom esetben meg is találtuk a rámutató linkek között vélelmezhető bűnöst. Egy esetben könnyen tudtunk javítani a helyzeten, a másik két eset már korántsem volt egyszerű: hónapok mentek rá a “kezelésre”.

Meglévő honlap optimalizálás: SEO taposóaknákkal…

A rámutató link okoszta probléma nagyon sokszor jár együtt az oldalon belüli rossz optimalizálással.

Ilyenkor tehát amellett, hogy a honlap áttervezését javasoljuk, megnézzük, hogy milyen rámutató linkek vannak az interneten, mennyire okozhatnak ezek problémát az adott domain-nek.

Látszólag mi sem egyszerűbb ennél, hiszen  tömegével találhatóak rámutató link elemzők az interneten. A problémával azonban akkor szembesülünk, ha nekiállunk elemezni: ugyanis nincs köztük két egyforma eredményt adó…

Az évek alatt azonban kialakítottuk a saját “legjobb gyakorlatunkat”, vagyis azt, ahogyan ezeket a linkeket elemezzük, illetve ami alapján a legjobb fogalmunk van arról, hogy hogy is áll a helyzet.

Melyek ezek a linkelemzők?

1. Google Analytics

Ehhez egyrészt a honlapnak rendelkeznie kell hosszú időre (2-3 évre akár) a követőkóddal és statisztikával, illetve nekünk ehhez hozzáférést kell kapnunk.

A Google Analytics azokat a rámutató linkeket mutatja meg, amelyekről emberi kattintás érkezett. Innen indulunk, de… az utóbbi időben tapasztaljuk, hogy egyre erősebb jelenség az úgynevezett linkspam.

Mi az a linkspam?

A linkspam az a jelenség, amikor egy honlapra viszonylag nagyobb számú kattintás érkezik egy ismeretlen, legtöbbször angol nyelvű linkről. A gazdi számára ez teljesen érthetetlen, kíváncsivá válik, rákattint, majd esetleg egy átirányítás után egy webshop oldalán találja magát, ahol replica órákat, kék tablettákat, letöltéseket vagy más hasonlót árulnak. A linkspam nem mindig mutat webshopra, sokszor csak olyan oldalt reklámoz, ami szeretne felfutni.

A linkspam jellemzője, hogy elsősorban azokat az oldalakat támadja, amelyeknek viszonylag kevés a látogatószáma, hiszen ebből tud igazán kiemelkedni, láthatóvá válni.

Ilyen linkspam például – amivel már mi is találkoztunk:

  • darodar.com
  • semalt.com
  • simple buttons
  • social-buttons.com
  • best-seo-offer.com
  • buttons-for-website.com
  • buy-cheap-online.info
  • guardlink.org
  • free-share-buttons.com
  • theguardlan.com
  • googlsucks.com
  • event-tracking.com
  • ilovevitaly.com
  • vosteran.com

Bizonyos oldalak esetében a linkspam aránya olyan nagy is lehet, hogy a statisztika értelmezhetetlenné válik. Célszerű tehát kiszűrni a linkspam-et a jelentésből. (Angol nyelvű leírás a linkspam kiszűrési lehetőségekről: Blocking Spam Referral Traffic from Google Analytics Jogos kérdés, hogy ha a spam linkek ilyen széles körben ismertek, miért nem szűri le őket “központilag” a Google…)

Tapasztalataink szerint a linkspam főleg azokat az oldalakat támadja, ahol érzékeli az alacsony forgalmat. (Nyilvánvaló, hiszen ebből tud kiugrani egy napi 150 kattintást is eredményező akció. Felvetődik a kérdés, hogy ezt vajon ember vagy robot csinálja. Ha ember, hogyan éri meg neki? Ha robot, hogyan tud átjönni a Google rendszerén, ami a robotokat elvileg nem regisztrálja?)

Kivételes eset az, amikor a linkspam tetten érhető a valós idejű Analytics jelentésben:

linkspam
linkspam

 

2. Google Webmestereszközök

A Google Webmestereszközök használatához a tulajdont igazoló kódot kell feltölteni a tárhelyre, úgyhogy ehhez hozzáférni nem annyira egyszerű. Ha azonban a hozzáférést megoldottuk, újabb képet kapunk a honlapra mutató linkekről – ebből már közelebb juthatunk a hibakereséshez, mert nemcsak a kattintott linkeket mutatja, de minden olyat is, amit a Google érzékel és amilyen URL-ként érzékel.

Tapasztalatunk, hogy egy változás lassan pörög át, tehát nem pillanatnyi állapotot mutat.

Ezáltal problémába ütközünk, ha egy gondot okozó linket sikerül eltüntetni vagy beállítunk egy link kizárást: sokára tudjuk meg, hogy sikerült-e.

3. Open Site Explorer

A MOZ nevű keresőoptimalizálással foglalkozó angol nyelvű weboldal “kiterjesztése” az Open Site Explorer, amely alapvetően fizetős, de “házi használatra” a csökkentett információtartalom is megteszi.

Nagy előnye, hogy

  • feltünteti az időbeliséget, vagyis az újonnan fellelt linket
  • megadja a hivatkozó és hivatkozott Page Authority és Domain Authority értékeit

Amennyiben sok oldalt és találati listát szeretnénk elemezni, telepíthetjük a MOZ toolbar-t is.

4. Backlink Watch

Az elemzéshez szoktunk választani egy negyedik információforrást is, ami lehet:

Az eredmények összehasonlítása után már lehet képünk arról, hogy egy adott oldal milyen “link mintázattal” rendelkezik, az esetleges problémákat mennyire okozhatják a káros rámutató linkek.

Mennyire fontos a rámutató link?

Nincs olyan magyar vagy angol SEO oldal, amely ne azt mondaná, hogy milyen fontos a rámutató link. A Google Pingvin algoritmusváltás óta azonban a linképítési tanácsaik ereje és hitelessége erősen csökkent…

[Jómagam láttam olyan konkurens, keresőoptimalizálási szolgáltatást nyújtó oldalt, amelynek manipulatív linképítési stratégiája első helyet eredményezett – egészen az algoritmusváltásig, amikor az 500. helynél is hátrébb csúszott vissza…]

Az angolszász tanácsok eleve más környezetből származnak…

Mi magunk soha nem szorgalmaztuk a linképítést éppen annak manipulatív volta miatt. Vannak egyéb lehetőségek a linképítésre, amelyet ügyfeleink számára szoktunk javasolni – mindegyik munkával jár és nem lehet olyan könnyen, gyorsan letudni, mint ahogyan azt némely “profi linképítő” ajánlja… Ellenben hosszú távon is működik.

Milyen az értékes link?

A keresőoptimalizálással foglalkozó mérvadó szakemberek ma már egyetértenek abban, hogy a linképítés sokkal nagyobb elővigyázatosságot kíván annál, mint hogy teleszemeteljük az internetet a honlapunkra mutató linkekkel. Azok a linkek a legértékesebbek, amelyek:

  • hasonló témájú honlapról érkeznek, hasonló oldalról
  • nagy látogatottságú oldalról mutatnak ránk
  • az oldal még a linkfarm látszatát is kerüli
  • nem doorway oldal, és annak még látszatát is kerüli
  • nem reciprok link

Nyilvánvaló, hogy hazai környezetben ilyen linket “előállítani” messze nem egyszerű…

Vagyis fogadjuk el az egyik SEO szakember definícióját a jó linkre vonatkozóan:

A legjobb link az, ami meglepetésszerűen ér, ami olyan, mint egy ajándék, mert nem tudunk róla.