Evolve, Responsive Bartik, Avada, Wego – csak néhány azok közül a sablonok közül, amelyekkel már készítettünk honlapot. Mit érdemes tudni a sablon honlapokról?
“Használjunk egy kész sablont, azzal gyorsan és egyszerűen lehet honlapot készíteni – 1-2 hét alatt is kész lehet a honlap!” – halljuk időnként ügyféltől, megrendelőtől, és voltak idők, amikor ezt mi is így hittük.
A minap, amikor egy régi ügyfelünk webáruház fejlesztésbe csapott, hosszas fontolgatás után úgy határoztunk, átrakjuk a honlapot Drupal alapról WordPressre. Szerencsére a használt sablonnak van leprogramozott sablonja mindkét tartalomkezelőben, így amit már kiismertünk Drupalban, annak “csak” a WordPress megoldásait kell felmérnünk, megértenünk, beállítanunk.
Nos, a történet korántsem bizonyult egyszerűnek: a honlap egyetlen blokkjának állítgatásával 2 teljes munkanapunk ment el, sikertelenül. Ezután felvettük a kapcsolatot a WordPress változat készítőjével, hogy segítsen, hol került homokszem a gépezetbe. Kiderült, hogy újabb verziójú alapot (alap, vagyis core WordPress CMS) használunk, és az adott blokkot létrehozó bővítmény még csak a régebbivel működik együtt…
Úgy vélem, a történetben rejlő drámát sokan nem is igazán értik… mi az a blokk? mi az alap WordPress? mi az a bővítmény? És egyáltalán, mire jó akkor a sablon, ha nincs minden készen benne? Ha pedig valaki, aki az egyik tartalomkezelőben már létrehozott egy komplett honlapot, nem tudja mindezt 2 nap alatt összekattogtatni a másikban, mire számítson egy laikus?
Honlapkészítés sablonnal
A weboldal sablon lényege, hogy a honlap fő design elemei készen vannak. Amikor egy WordPress sablon vagy egy Drupal sablon demo oldalát megnézzük, ott egy komplett, nagyon mutatós honlapot látunk, amelynek
- minden tartalma, minden marketing üzenete a helyén van
- döbbenetesen jó stock fotókat használ a legváltozatosabb témákból
- animációi, slideshow megoldásai precízen le vannak programozva
Összességében: tökéletesen eladja magát.
Mi az, ami a honlap sablonban annyira megnyerő?
Az, hogy a sablon tisztában van azzal, mit akar bemutatni: saját magát.
Az, hogy lényegében bármilyen fotót használhat a boldog manager fotóktól a lógó fülű spánielen át a new york-i utcarészlet panorámafotójáig.
Az, hogy a bemutatás egy adott funkcióra vonatkozik, pl. a webáruház termékoldal bemutatásában látszólag minden le van programozva design szempontból, de hogy ez megfelel-e a mi igényeinknek, ezt akkor tudjuk meg, amikor már részleteiben felépítjük a webáruházat.
Milyen fő honlapsablonok vannak?
A honlap sablonokat leginkább témák szerint csoportosítják, másodsorban funkciók szerint.
Honlap sablon témák például:
- business
- blog
- fotóblog, galéria
- webáruház
A honlapkészítőt leginkább a funkció foglalkoztatja:
- responsive sablon
- webáruházzal bővített sablon
- egy vagy több oldal sablon
- sokfunkciós (multipurpose sablon)
A honlap sablonok nagyon széles skálán elérhetők, ami az árat illeti. Naponta készülnek ingyenes sablonok, amelyek teljes funkciós változatai már fizetősek.
Az ingyenes sablonok között is akadnak design szempontból nagyon fapadosak – ellenben kiválóan feldíszíthetők.
A fizetős honlap sablonok (legyenek azok akár Drupal, akár WordPress sablonok), sokszor tartalmaznak hibákat, amiket vagy ki tud javítani a honlapkészítő / programozó (aki a sablon testreszabását készíti), vagy felvehetjük a kapcsolatot a sablon eladójával, hogy javítsa ki a hibát.
Milyen honlap sablon hibákkal találkoztunk eddig?
a) karakterkészlet probléma
A honlap sablonok alkotói nem mindig gondolnak más nyelvek karaktereire – a magyar ő vagy ű az esetek többségében nincs abban a betűtípusban, ami oly vonzóvá tette a sablont… Ez mindig egy újabb kör, amit a magyar honlapkészítőknek meg kell futniuk, ha igényes honlapot szeretnének kiadni a kezükből.
b) kompatibilitás
A WordPress és a Drupal tartalomkezelő rendszer is alaprendszerből (core) és modulokból áll (module illetve plugin), amelyeket folyamatosan fejlesztenek, frissítenek, és amely frissítés alapvető a honlap biztonságos működéséhez. Sokszor előfordul, hogy speciálisan az adott sablonra fejlesztett vagy módosított modulok nem követik az alaprendszer frissítését vagy éppen olyan modulok, amik eddig remekül működtek együtt, egy frissítés után összeakadnak, megtorpedózva ezáltal bizonyos funkciók működését vagy egy-egy design elem (pl. slide show, animáció) beállítását. Azt, hogy valami miért nem akar működni, hozzáértőnek is napokig tart kinyomozni. A laikus pedig azt sem fogja tudni, hogy ő rontott el valamit vagy a rendszerben van valahol a hiba.
c) nem precíz programozás
Sokszor előfordul, hogy a sablon hibái akkor látszanak meg, amikor konkrét feladattal állunk szemben:
- nem azt a szöveget jeleníti meg kivonatként egy másik oldalon, ami logikus lenne
- szétesik a termék oldal design-ja, ha több képet töltünk fel – elfelejtettek galériát programozni
- logikátlanok a navigációs beállítások
- a design-t összekeverte a SEO-val a sablon készítője, ezáltalá a Google számára manipulációgyanús programozási megoldást hozott létre
- elfelejtett alapvető SEO beállításokat megcsinálni, amiket még a laikus honlapelemzőnek is kidob bármilyen SEO elemző oldal
Mit tehetünk, ha hibás a vásárolt honlap sablon?
1.) felvesszük a kapcsolatot a sablon készítőjével
A legtöbb fizetős sablon eladója döbbenetesen jó támogatást ígér. Nagy kérdés azonban, hogy mennyire gyorsan reagálnak már pl. a második e-mailre…
2.) szomorkodunk, és lemondunk olyan design elemekről és/vagy funkciókról, amik ütköznek egymással
Sok esetben a kompromisszumkészség nagyon előnyös tulajdonság egy honlapkészítési folyamatban – mi magunk is kompromisszumos lépéseket kell tegyünk még a saját honlapunk kapcsán is!
3.) bizakodunk, hogy a honlapkészítő ki tudja javítani a hibát vagy újraprogramozza az adott funkciót
Tapasztalataink honlap sablonokkal
Responsive Bartik
Egy alapvetően jól működő mobiloptimalizált váz, amelyet tetszés szerint lehet “díszíteni”, design ugyanis nincs benne.
Bootstrap (Drupal)
Hasonló a Responsive Bartik-hoz, bár alapból több formázást tartalmaz.
Elvyre (Drupal)
Drupal verziója kicsit nehézkesen szerkeszthető, animációi nem teljesen felelnek meg a webergonómiai követelményeknek, de roppant látványos smink. (Rossz fotóválasztással ez is elrontható.)
Evolve (Drupal és WordPress)
Dolgoztunk már a Drupal és a WordPress verziókkal is. A nagy és látványos slide show-k mindkét verzióban összeakadnak ezzel-azzal, illetve előfordulnak kompatibilitási problémák. Az egyes design elemek testreszabása, beállítása a Drupalban HTML tudást és/vagy nagy precizitást kíván, a WordPressben pedig azt, hogy valaki nagy biztonsággal kezelje a Visual Editor plugint és átlássa a megjelenő / nem megjelenő widgetek rendszerét. (Aki pedig ebből nem ért egy szót sem, bele se merjen fogni egy sablon házi bütykölésébe, mert sok elkeseredett órája lesz.)
Responsive (WordPress)
Cégbemutató és cikkeket megjelenítő egyszerűbb honlapnak ideális. Mellőzi a csillivilli animációkat és slideshow-kat, de arra tökéletes, hogy egy jól összerakott design-nal, szép fotókkal meggyőző legyen.
A honlap sablon és a hobbi honlapkészítő
A honlapsablonok marketingje nagyon erősen azt sugallja, hogy aki megveszi, minden programozói tudás nélkül is percek alatt össze tud kattogtatni belőle egy lenyűgöző honlapot. Ebben a WordPress kiváló! Egy jó honlap azonban lenyűgöző ÉS optimalizált, vagyis látogatók is jönnek rá pl. a Google-ból – különben nincs kit lenyűgözni…
Azt, hogy egy honlap logikai és design felépítésénél mi mindenre kell figyelni, hány helyen lehet hibázni, leginkább az tudja, aki nemcsak sok honlapot készített már el, de folyamatosan képben van a keresőoptimalizálás terén is.
A hobbi honlapkészítők ezen kívül ritkán rendelkeznek a megfelelő HTML és CSS ismeretekkel – így ha karakterkészletet, betűméretet stb. kell cserélni (hovatovább javítani a sablon hibáit), arra már kevés a tudásuk.
A végeredmény:
- itt-ott szétcsúszó. kicsit hányaveti design elemek, zavaros összkép
- bentfelejtett Lorem ipsum szövegek a honlap szövegében
- “Ez egy új WordPress honlap” marketing szöveg bentfelejtése a keresőoptimalizálás szempontjából kiemelkedő fontosságú kódrészekben
- rossz fotóválasztás, miáltal a teljes honlap “WOW-faktora” drámaian zuhan
- nem működő, bevételt érdemben nem produkáló honlap
Ha Ön nem ilyet szeretne, hanem egy marketing háttérrel, pozícionálás alapokon létrehozott honlapot, keressen bennünket!