Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Időgazdálkodás és feladatkezelés gyerekeknek… és felnőtteknek

2020. tavasza komoly változásokat hoz a világban. A digitális oktatás intravénásan adja a gyerekeknek a számítógép mellett végzett munka világát, amiben még a felnőttek számára is nehéz a feladatok kezelése és az idő értelmes és hatékony eltöltése. Blogbejegyzésünk bevezeti a gyerekeket és a szülőket az időgazdálkodás és a feladatok kezelésének alapjaiba, amihez a gyerekek számára egy videót is készítettünk.

A cél: hatékonyság

Miért szükséges megtanulnunk a time management-et és a feladatok kezelését? Azért, hogy a kötelező feladatainkat a lehető legrövidebb idő alatt letudjuk, és utána olyan dolgokkal foglalkozhassunk, amit igazán szeretünk csinálni. Sok gyerek és felnőtt csak tolja, tolja maga előtt a kötelező feladatokat – nem véletlen, hogy az adóbevallás beadási határidő előtt még este 11-kor is sor áll az egyetlen nyitva tartó postán, vagy felizzik az adóhatóság szervere a terheléstől…

Pató Pál óta tudjuk, hogy vannak halogató típusú emberek… Nos, a módszerek használata segíthet a kis Pató Palkók nevelőinek és szüleinek is. A módszereket azért is érdemes használni, mert az iskolai rendszerben ennek nincs még jelenleg tere, vagyis a “rászokást” a szülőnek kell kezdeményeznie csemetéjénél.

Jó hír, hogy

bármilyen dologra rá tudjuk szoktatni magunkat, ha egymást követő 60 napon keresztül kitartóan csináljuk!

Vagyis félre a kifogásokkal (“Ó, az én gyerekem ezt biztosan nem tudná megcsinálni!”), tegyük szokássá a magunk számára, hogy erre neveljük a gyereket!

Időgazdálkodás vagyis time management

Az időgazdálkodás (time management) tervezés és szervezés, amelyben az időnket az egyes aktivitások között osztjuk el úgy, hogy az a leghatékonyabb, leginkább produktív legyen.

Az idővel való gazdálkodás feltételezi, hogy pontosan tisztában vagyunk egy-egy feladat időigényével. Ebben természetesen még a felnőttek között is vannak különbségek.

A gyerekek számára az időérzék kifejlesztése okozza a legnagyobb problémát. Ez a probléma a gyakorlatban sokszor teljesen irreális méreteket is ölthet, vagyis a gyerek 20 percet hisztizik vagy nyafog, hogy nem akar megcsinálni egy feladatot, miközben az egészen kacagva túlesne 5 perc alatt.

Miért van ez?

Mert nem tanulta (még) meg felbecsülni, hogy egy-egy feladat vagy részfeladat elvégzése mennyi idejébe telik. Erre a legjobb megoldás, ha az órát már ismerő gyereket arra kérjük, először becsülje meg, mennyi időt fog tölteni a feladattal, majd számolja ki, mennyi időt töltött ténylegesen. Nem muszáj percekben gondolkodnunk, feloszthatjuk az órát negyedekre is, mintha pizzáról beszélnénk!

Időmérő alkalmazást is kereshetünk, így akár még a stopper indítás és megállítás izgalmát is adhatjuk a gyereknek.

A gyerekek néhány nap után meg fognak lepődni, milyen rövid ideig is tart egy feladat megoldása, és mennyivel gyorsabban haladnak, ha koncentrálnak.

Feladatkezelés, avagy projekt menedzsment kicsiben

A projekt menedzsment hosszú és összetett feladatok koordinációja akár sok különböző vállalati osztály tagjai vagy akár különálló szervezetek között. A projektek mindig egy konkrét cél érdekében jönnek létre – pl. termékek bevezetése.

A projektmenedzsment egyik alapvető lépése, hogy az összetett feladatokat részfeladatokra bontjuk és minden egyes részfeladathoz felelőst, határidőt és eszközt rendelünk.

 

Időgazdálkodás különböző életkorokban

A legkisebbeknek:

  • rend

A legkisebbek számára a feladat megoldása megakadhat már akkor is, ha éppen nem találják meg kedvenc ceruzájukat… Éppen ezért az első lépés mindig az, hogy rendet rakjunk.

A gyerekeknek sokszor homályos elképzeléseik vannak arról, hogy mi is a rend. Az, hogy nincs semmi a szőnyegen? Vagy az, hogy a játékokat összedobáljuk egy nagy játékos dobozba? Célszerű már magát a REND fogalmát is definiálni, pl. meghatározni az egyes játék-kategóriákat (mesekönyv, plüssök, Lego stb.), hogy azután az egyes kategóriák külön-külön legyenek pakolva.

  • vizuális időmérés

Azok a gyerekek, akik még nem ismerik az órát, más eszközökkel is tudják követni az idő múlását. Erre megfelelő lehet akár egy kartonra felrajzolt alma, darabokra vágva, amelyből fogynak a darabok, vagy a telefonra letöltött applikáció vagy stopper.

Ha csak egy meghatározott ideig engedünk egy tevékenységet – pl. tévénézést – akkor a konyhai órát is beállíthatjuk 10 percre, aminek lejárta után a tévét kikapcsoljuk.

  • következmények!

Nagyon fontos, hogy a gyerek tisztában legyen azzal, hogy minden tettének vagy minden mulasztásának következménye van. Éppen ezért ezekhez is tartani kell magunkat!

A nagyobbaknak:

A nagyobb gyerekek, akik már ismerik az órát, a fenti pontokat értelemszerűen tudják gyakorolni. Ehhez további pontok jöhetnek be:

  • hosszú távú nagyobb feladat lebontása napi “penzumokra”

Az elénk tornyosuló nagyobb feladat rögtön emészthetővé válik, ha – időben! – elkezdjük lebontani napi részekre. Pl. az elolvasandó kötelező olvasmány 300 oldalasan rémisztő, de ha csak napi 20 oldalt kell elolvasni, máris megugorhatóvá válik. Fontos, hogy ne kezdjünk el halogatni, mert akkor az idő fogytával a napi mennyiség is megterhelővé válik.

  • prioritások meghatározása

Sokszor a felnőttek számára sem világos, hogy melyik feladat elvégzését kell előre venni. Mi a legfontosabb? Mi nem az? A fontossági sorrend akkor lép leginkább előtérbe, ha szorítanak a határidők. A prioritások meghatározásához párhuzamokat használhatunk – akár kitalált alakokat, színkódolást, szimbólumokat, vagy még jobb, ha a gyerek kreativitását kihasználva őt magát kérjük meg arra, hogy kapcsoljon ilyeneket az egyes feladatokhoz.

Ehhez először természetesen szabályokat kell megalkotnunk, hogy melyik feladat mennyire fontos. A legfontosabb a közeljövőben lejáró határidejű feladat. A következő az olyan feladat, amely kötelezően elvégzendő, de nem határidős. Ezután jönnek az önként vállalt, nem kötelező, de hosszú távú munkát kívánó feladatok (pl. különórák), vagy az iskolai szorgalmi feladatok. A legizalmasabb, legtöbb kreativitást felszabadító szabadidős elfoglaltságok sajnos már csak a “maradék időbe” kerülnek.

Time management általános iskolásoknak

Nemcsak digitális oktatás idejére!

A rend

Rakj rendet magad körül, hogy ne kelljen keresgélni a tollat, ceruzát, radírt, füzetet… Ha olyan rendetlenség van az asztalodon, hogy nem látod meg, hol a radírod, értékes perceid fognak elmenni a keresgéléssel!

A feladatok részfeladatokra bontása

Minden feladat részfeladatokra bontható. Ha a feladatot úgy kapod meg, hogy olvasd el a tankönyv X. oldalát, írd le a füzetbe, töltsd ki a munkafüzetben az Y. oldalt és küldd el csatolt fájlként, akkor a részfeladatok a következők lesznek: olvasás, füzetbe írás, munkafüzet kitöltés, fotózás, fotó beküldése. A feladatot akkor oldottad meg, ha az egész folyamaton, minden részfeladaton végigmentél, és EREDMÉNYT is produkáltál.

Ha elakadsz, idejében kérj segítséget! A segítség is több irányból érkezhet hozzád: megkérdezheted tanárodat e-mailben, online eszközön, hiszen ő tudja legjobban, mit kell tudnod, mit kell most megértened, mi lehet az, amit nem értesz. A “helyi” eszközök használatában segíthet testvéred vagy aki vigyáz rád.

Időigény becslése és időmérés – a stressz csökkentésére

Minden feladat elkezdése előtt készíts becslést, hogy szerinted mennyi ideig fog tartani egy feladat elvégzése. Ez nagyon fontos, nemcsak most, de felnőtt életedben is óriási hasznát fogod venni! (Gondolj csak bele, hogyan is tudnának főzni a profi szakácsok, ha nem jól becsülnék fel az aprítás, főzés, sütés idejét!)

Amikor elkezded, írd fel, mikor kezdted, vagy indíts el egy stoppert! Azért vigyázz, ne a stoppert figyeld folyamatosan a feladatmegoldás helyett!

Ha ezt 2 hétig csinálod, kellemes meglepetések érhetnek: rá fogsz jönni, hogy intenzív odafigyeléssel sokkal hamarabb végzel, mint sejtenéd!

Fontossági sorrend: prioritások kezelése a gyerekek számára érthetően

Marcia Grosswald beföttesüveg példáját szeretném megosztani veletek:

A nap során rendelkezésünkre álló összes idő legyen egy befőttesüveg teljes tartalma!

Kötelező feladataink a SZIKLÁK. A szikla-feladatot muszáj megcsinálni. Ő kerül be először az üvegbe.

Önként vállalt feladataink a KAVICSOK. Ők már kisebbek, ők ide-oda tudnak gurulni, hiszen őket csak akkor tudjuk bevállalni, ha a sziklák mellett marad még helyünk.

A szórakozás a VÍZ! A víz csak azt a teret tudja kitölteni az üvegben, amit a szikla és a kavics hagyott neki.

Ha úgy érzed, hogy sokkal többet szeretnél játszani, tévézni, biciklizni, akkor a kavicsok mennyiségét érdemes csökkenteni, és leadni néhány önként vállalt feladatot vagy különórát…

Time menedzsment és feladatkezelés videó

A gyerekeknek:

 

Források:

https://www.scholastic.com/parents/family-life/parent-child/teach-kids-to-manage-time.html

 

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest