Bárki, aki laikusként elkezd egy kicsit is foglalkozni keresőoptimalizálással, hamar találkozik a “meta tag” varázsszóval. Mi ez, hányféle van, mi mire való?
Mítosz a meta tag jelentőségéről
Régen, amikor a keresőrobotok még igencsak gyerekcipőben jártak, optimistábbak voltak: nem feltételezték, hogy a honlapkészítők és webmesterek át akarják verni őket. Létrehoztak néhány meta tag-et, és feltételezték, hogy rendesen használják őket, úgy, ahogy kell. Éppen ezért 100%-ig el is hitték, ami oda volt írva, pl. az oldal kulcsszavainak felsorolásába.
Egy idő után azonban rájöttek, hogy ez így nem jó, mert a webmesterek olyan szavakat is beírtak ide, amik nem is voltak a tartalomban.
Elindult tehát egy folyamat, amelyben bizonyos meta tag-ek jelentősége csökkent (azoké, ahol a manipulációs szándék sejthető volt), másoké pedig emelkedett (ahol a honlap webmesterének nem állt szándékában a manipulálás – pl. geográfiai hely meghatározása).
A meta tag szerepe a fehér zászló lengetése a robotoknak: “Nézzétek, én nem akarlak titeket átverni!”
A meta tag gyűjtemény ugrásszerű növekedését hozta a
- közösségi web (Facebook, Twitter, Google+) népszerűsége, illetve
- új eszközök elterjedése (GPRS okostelefon), valamint
- bizonyos web-szabványosítási törekvések (schema.org)
Véleményem szerint a meta tag-ekkel foglalkozás olyan tevékenység, amin mindig lehet valamit bütykölni, de egy idő után már el kell gondolkodni rajta, hogy amennyi időt a metákra szentelünk, annyi idő alatt egy tisztességes új tartalmat is össze lehet már hozni – ami NAGYSÁGRENDEKKEL többet számít SEO szempontból…
Ez persze nem mentesít minket az alól, hogy legalább egyszer jól beállítsuk a meta tag-eket – a legfontosabbakat!
Alap meta tag-ek: title, keywords, description – cím, kulcsszavak, leírás
Mondjuk úgy, ez az a 3 programozási beállítás, amit a kezdő keresőoptimalizáló is megismer, és ha honlaptulajdonos is a szentem, rögtön ellenőrzi is az oldalán, hogy be vannak-e állítva,
<title>, vagyis cím
Szigorúan véve nem meta tag, de fontossága miatt kell itt említeni. Ez az oldal címe, és az egyik legfontosabb jelzés a Google-nak arról, hogy miről szól az oldal.
Előszeretettel manipulálnak vele: telerakják kulcsszavakkal és több sorosra nyújták.
Hosszúsági limit: 70, más források szerint 75 karakter (egyes SEO szakemberek szerint pedig nem is a karakter, hanem a pixelek száma a mérvadó).
A Google nézi egyezését az oldal tartalmi címével, vagyis azzal, ami a szövegtörzsben VALÓBAN megjelenik.
meta name=”keywords”, vagyis kulcsszavak
A meta tag formátuma:
<meta name=”keywords” content=”honlaptervezés, marketing, marketing tanácsadás, logótervezés” />
Itt kell felsorolni az oldal kulcsszavait, 4-10 szót. Egy jól, vagyis SEO szerint megírt oldalon 2-3 kulcsszónál nincs több…
Fontos, hogy előfordulási gyakoriságuk sorrendjében írjuk fel a szavakat, első helyre azt, amelyik a legtöbbször szerepel az oldalon.
Rossznyelvek szerint a Google nem is veszi figyelembe ezt a meta tag-et. Régen (az özönvíz előtt) ez volt a honlapkészítők és SEO guruk kedvenc játékszere.
meta name=”description”, vagyis az oldal leírása
A meta tag formátuma:
<meta name=”description” content=”Keresőoptimalizált, a Googleban megtalálható honlapokat készítünk. Marketing tippeket adunk, hogyan fejlessze vállalkozását.” />
Az oldal tartalmának összefoglalását kell itt megfogalmazni 200 karakterben, újabb források szerint 150 karakterben.
Természetesen itt is fontos az egyezés az oldal tartalmával.
Jelentősége két esetben van:
- ha a találati listán a Google az oldal címe alatt ezt jeleníti meg (és nem egy kivonatot az oldal tartalmából, kivastagítva a keresőszót) – ilyenkor ugyanis kvázi “reklámszöveg” a látogató felé, hogy erre a találatra kattintson.
- a Facebook megosztásoknál a cím alatt ez jelenik meg (ha nincsenek külön, a Facebookot vezérlő meták az oldalon, vagy ha a Facebookot éppen nem változtatgatják ebből a szempontból…)
Snippet vagy microdata – információmorzsák, struktúrált adatok a keresőrobotoknak
Az utóbbi években snippet vagy microdata néven hivatkoznak a SEO elemzők ezekre a kódrészletekre, amiket szintén célszerű beépíteni a honlapba. Az ok: minél több rendszert tud az oldal kiszolgálni, annál keresőbarátabb image-et alakít ki magáról, annál nagyobb eséllyel figyel fel a Google a valódi TARTALOM-ra.
Nézzük a további meta tag listát!
- copyright – a szellemi termék tulajdonosa, ami szép és jó meta, de nem véd a másolástól
- author – a szerző neve
- rel=author – az oldal szerzőjének megjelölése és összekötése Google+ fiókjával
- language – nyelv megjelölése, amin a honlap íródott
- robots – a keresőrobotoknak adott utasítás, amely alapesetben index, follow, vagyis “indexeld és kövesd az oldalon található linkeket”
- revisit after – mikor jöjjön legközelebb a robot a honlapra (nincs nagy jelentősége, a nagy forgalmú oldalakra néhány óránként jön a robot)
Struktúrált adatainkat a Google Webmestereszközök struktúrált adatelemzőjében ellenőrizhetjük.
Facebook meta tag-ek: Open Graph
Open Graph néven és og megjelöléssel jelennek meg a forráskódban a Facebooknak szánt meta tag-ek. Jelentőségük akkor van, ha a téma kifejezetten Facebook-os, ugyanis segítségükkel vezérelhető, hogy megosztás esetén mit jelenítsen meg a Facebook.
Ez pedig kőkemény “tartalom-reklám”, ugyanis ennek a megjelenítésnek a láttán fognak kattintani vagy átsiklani a link felett.
Ha ezek az Open Graph meták nincsenek beállítva, a Facebook akkor is megjeleníti a “sima” metákat (title, description, oldalon talált fotó), sőt, ha rendesen be vannak állítva, akkor sem biztos, hogy akármit is megjelenít… [Régen az Internet Explorer volt a webmesterek számára a vörös posztó, aminek hallatán égnek állt a hajuk. Most ez a Facebook…]
A Facebook meták:
<meta property=”og:site_name” content=”www.sikermarketing.hu” />
<meta property=”og:locality” content=”Budapest” />
<meta property=”og:postal-code” content=”1181” />
<meta property=”og:country-name” content=”Magyarország” />
<meta property=”og:email” content=”info@sikermarketing.hu” />
<meta property=”og:phone_number” content=”06209712232” />
<meta property=”og:locale” content=”hu_HU” />
<meta property=”og:type” content=”website” />
A fenti meták nagyjából általánosak a honlap minden oldalán. Amik változnak:
- title – az oldal címe (a Facebook metában más cím is beállítható, mint a normál címben)
- description – 150 karakterben az oldal leírása, ami Facebook megosztásnál megjelenik
- image – kép, amely a link mellett megjelenik (a szövegben elhelyezett dekorációs kép VAGY egy alapbeállításként beállított kép, melynek mérete 50×50 px.
Dublin Core meták
A Dublin Core egy szabványosítási kezdeményezés, amely a források azonosíthatóságára készült.
A szabvány előszava leírja annak eredetét, amely 1995-re nyúlik vissza, amikor is könyvtárosok, elektronikus források szakértői, tartalom-szolgáltatók gyűltek össze, hogy megállapodjanak egy könnyen érthető és alkalmazható forrás-leíró szabályzatban bármely tudományág területén. (Forrás: MEK)
Jelentőségük akkor van, amikor egy honlapon szerzői jog által védett, értékes, eredeti tartalom jelenik meg.
A Dublin Core meták formátuma:
<meta name=”dcterms.format” content=”text/html” />
Néhány fontosabb Dublin Core meta:
- title (cím) – megegyezik az oldal címével
- subject (téma) – jelen esetben megegyezik a kulcsszavakkal
- date (dátum) – közzététel dátuma
- format (formátum) – pl. HTML a honlapok esetében
- publisher (közzétevő, kiadó)
- creator (létrehozó) – aki a szellemi tulajdont létrehozta, a szerző (más metáknál author)
- contributor (közreműködő) – aki a szerzőn kívül – akár forrásként – közreműködött az írás létrehozásában
Schema.org meta tag-ek
A schema.org egy webes kezdeményezés, amely azért jött létre, hogy egységesítse a keresőrobotok számára a weboldalak klasszifikációját, besorolását. Példaként az “Avatar” szót hozzák. Ha egy weboldal az Avatar címmel kerül fel a világhálóra, a keresőrobotot célszerű utasítani, hogy tudjon róla, ez a webes fényképet jelenti vagy a mozifilmet.
A schema.org besorolások közül a Cikk (Article) és a Blog oldalakat használjuk a legtöbbet.
Hasznos linkek a meta tag témában:
https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=hu
https://gist.github.com/kevinSuttle/1997924
http://www.iacquire.com/blog/18-meta-tags-every-webpage-should-have-in-2013