Meta tag: title, keywords, description, Dublin Core, Open Graph, Schema.org

Ujvári Mária - 2014. február 11 - Cikkek / Keresőoptimalizálás (SEO)

Bárki, aki laikusként elkezd egy kicsit is foglalkozni keresőoptimalizálással, hamar találkozik a “meta tag” varázsszóval. Mi ez, hányféle van, mi mire való?

Mítosz a meta tag jelentőségéről

Régen, amikor a keresőrobotok még igencsak gyerekcipőben jártak, optimistábbak voltak: nem feltételezték, hogy a honlapkészítők és webmesterek át akarják verni őket. Létrehoztak néhány meta tag-et, és feltételezték, hogy rendesen használják őket, úgy, ahogy kell. Éppen ezért 100%-ig el is hitték, ami oda volt írva, pl. az oldal kulcsszavainak felsorolásába.

Egy idő után azonban rájöttek, hogy ez így nem jó, mert a webmesterek olyan szavakat is beírtak ide, amik nem is voltak a tartalomban.

Elindult tehát egy folyamat, amelyben bizonyos meta tag-ek jelentősége csökkent (azoké, ahol a manipulációs szándék sejthető volt), másoké pedig emelkedett (ahol a honlap webmesterének nem állt szándékában a manipulálás – pl. geográfiai hely meghatározása).

A meta tag szerepe a fehér zászló lengetése a robotoknak: “Nézzétek, én nem akarlak titeket átverni!”

meta tag gyűjtemény ugrásszerű növekedését hozta a

  • közösségi web (Facebook, Twitter, Google+) népszerűsége, illetve
  • új eszközök elterjedése (GPRS okostelefon), valamint
  • bizonyos web-szabványosítási törekvések (schema.org)

Véleményem szerint a meta tag-ekkel foglalkozás olyan tevékenység, amin mindig lehet valamit bütykölni, de egy idő után már el kell gondolkodni rajta, hogy amennyi időt a metákra szentelünk, annyi idő alatt egy tisztességes új tartalmat is össze lehet már hozni – ami NAGYSÁGRENDEKKEL többet számít SEO szempontból…

Ez persze nem mentesít minket az alól, hogy legalább egyszer jól beállítsuk a meta tag-eket – a legfontosabbakat!

Alap meta tag-ek: title, keywords, description – cím, kulcsszavak, leírás

Mondjuk úgy, ez az a 3 programozási beállítás, amit a kezdő keresőoptimalizáló is megismer, és ha honlaptulajdonos is a szentem, rögtön ellenőrzi is az oldalán, hogy be vannak-e állítva,

<title>, vagyis cím

Szigorúan véve nem meta tag, de fontossága miatt kell itt említeni. Ez az oldal címe, és az egyik legfontosabb jelzés a Google-nak arról, hogy miről szól az oldal.

Előszeretettel manipulálnak vele: telerakják kulcsszavakkal és több sorosra nyújták.

Hosszúsági limit: 70, más források szerint 75 karakter (egyes SEO szakemberek szerint pedig nem is a karakter, hanem a pixelek száma a mérvadó).

A Google nézi egyezését az oldal tartalmi címével, vagyis azzal, ami a szövegtörzsben VALÓBAN megjelenik.

meta name=”keywords”, vagyis kulcsszavak

A meta tag formátuma:

<meta name=”keywordscontent=”honlaptervezés, marketing, marketing tanácsadás, logótervezés” />

Itt kell felsorolni az oldal kulcsszavait, 4-10 szót. Egy jól, vagyis SEO szerint megírt oldalon 2-3 kulcsszónál nincs több…

Fontos, hogy előfordulási gyakoriságuk sorrendjében írjuk fel a szavakat, első helyre azt, amelyik a legtöbbször szerepel az oldalon.

Rossznyelvek szerint a Google nem is veszi figyelembe ezt a meta tag-et. Régen (az özönvíz előtt) ez volt a honlapkészítők és SEO guruk kedvenc játékszere.

meta name=”description”, vagyis az oldal leírása

A meta tag formátuma:

<meta name=”descriptioncontent=”Keresőoptimalizált, a Googleban megtalálható honlapokat készítünk. Marketing tippeket adunk, hogyan fejlessze vállalkozását.” />

Az oldal tartalmának összefoglalását kell itt megfogalmazni 200 karakterben, újabb források szerint 150 karakterben.

Természetesen itt is fontos az egyezés az oldal tartalmával.

Jelentősége két esetben van:

  1. ha a találati listán a Google az oldal címe alatt ezt jeleníti meg (és nem egy kivonatot az oldal tartalmából, kivastagítva a keresőszót) – ilyenkor ugyanis kvázi “reklámszöveg” a látogató felé, hogy erre a találatra kattintson.
  2. a Facebook megosztásoknál a cím alatt ez jelenik meg (ha nincsenek külön, a Facebookot vezérlő meták az oldalon, vagy ha a Facebookot éppen nem változtatgatják ebből a szempontból…)

Snippet vagy microdata – információmorzsák, struktúrált adatok a keresőrobotoknak

Az utóbbi években snippet vagy microdata néven hivatkoznak a SEO elemzők ezekre a kódrészletekre, amiket szintén célszerű beépíteni a honlapba. Az ok: minél több rendszert tud az oldal kiszolgálni, annál keresőbarátabb image-et alakít ki magáról, annál nagyobb eséllyel figyel fel a Google a valódi TARTALOM-ra.

Nézzük a további meta tag listát!

  • copyright – a szellemi termék tulajdonosa, ami szép és jó meta, de nem véd a másolástól
  • author – a szerző neve
  • rel=author – az oldal szerzőjének megjelölése és összekötése Google+ fiókjával
  • language – nyelv megjelölése, amin a honlap íródott
  • robots – a keresőrobotoknak adott utasítás, amely alapesetben index, follow, vagyis “indexeld és kövesd az oldalon található linkeket”
  • revisit after – mikor jöjjön legközelebb a robot a honlapra (nincs nagy jelentősége, a nagy forgalmú oldalakra néhány óránként jön a robot)

Struktúrált adatainkat a Google Webmestereszközök struktúrált adatelemzőjében ellenőrizhetjük.

Facebook meta tag-ek: Open Graph

Open Graph néven és og megjelöléssel jelennek meg a forráskódban a Facebooknak szánt meta tag-ek. Jelentőségük akkor van, ha a téma kifejezetten Facebook-os, ugyanis segítségükkel vezérelhető, hogy megosztás esetén mit jelenítsen meg a Facebook.

Ez pedig kőkemény “tartalom-reklám”, ugyanis ennek a megjelenítésnek a láttán fognak kattintani vagy átsiklani a link felett.

Ha ezek az Open Graph meták nincsenek beállítva, a Facebook akkor is megjeleníti a “sima” metákat (title, description, oldalon talált fotó), sőt, ha rendesen be vannak állítva, akkor sem biztos, hogy akármit is megjelenít… [Régen az Internet Explorer volt a webmesterek számára a vörös posztó, aminek hallatán égnek állt a hajuk. Most ez a Facebook…]

A Facebook meták:

<meta property=”og:site_namecontent=”www.sikermarketing.hu” />

<meta property=”og:localitycontent=”Budapest” />

<meta property=”og:postal-codecontent=”1181” />

<meta property=”og:country-namecontent=”Magyarország” />

<meta property=”og:emailcontent=”info@sikermarketing.hu” />

<meta property=”og:phone_numbercontent=”06209712232” />

<meta property=”og:localecontent=”hu_HU” />

<meta property=”og:typecontent=”website” />

A fenti meták nagyjából általánosak a honlap minden oldalán. Amik változnak:

  • title – az oldal címe (a Facebook metában más cím is beállítható, mint a normál címben)
  • description – 150 karakterben az oldal leírása, ami Facebook megosztásnál megjelenik
  • image – kép, amely a link mellett megjelenik (a szövegben elhelyezett dekorációs kép VAGY egy alapbeállításként beállított kép, melynek mérete 50×50 px.

Dublin Core meták

A Dublin Core egy szabványosítási kezdeményezés, amely a források azonosíthatóságára készült.

A szabvány előszava leírja annak eredetét, amely 1995-re nyúlik vissza, amikor is könyvtárosok, elektronikus források szakértői, tartalom-szolgáltatók gyűltek össze, hogy megállapodjanak egy könnyen érthető és alkalmazható forrás-leíró szabályzatban bármely tudományág területén. (Forrás: MEK)

Jelentőségük akkor van, amikor egy honlapon szerzői jog által védett, értékes, eredeti tartalom jelenik meg.

A Dublin Core meták formátuma:

<meta name=”dcterms.formatcontent=”text/html” />

Néhány fontosabb Dublin Core meta:

  • title (cím) – megegyezik az oldal címével
  • subject (téma) – jelen esetben megegyezik a kulcsszavakkal
  • date (dátum) – közzététel dátuma
  • format (formátum) – pl. HTML a honlapok esetében
  • publisher (közzétevő, kiadó)
  • creator (létrehozó) – aki a szellemi tulajdont létrehozta, a szerző (más metáknál author)
  • contributor (közreműködő) – aki a szerzőn kívül – akár forrásként – közreműködött az írás létrehozásában

Schema.org meta tag-ek

schema.org egy webes kezdeményezés, amely azért jött létre, hogy egységesítse a keresőrobotok számára a weboldalak klasszifikációját, besorolását. Példaként az “Avatar” szót hozzák. Ha egy weboldal az Avatar címmel kerül fel a világhálóra, a keresőrobotot célszerű utasítani, hogy tudjon róla, ez a webes fényképet jelenti vagy a mozifilmet.

A schema.org besorolások közül a Cikk (Article) és a Blog oldalakat használjuk a legtöbbet.

Hasznos linkek a meta tag témában:

https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=hu

http://www.metatags.info/all_meta_tags

https://gist.github.com/kevinSuttle/1997924

http://www.iacquire.com/blog/18-meta-tags-every-webpage-should-have-in-2013

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Rólunk

Honlaptervezéssel és marketinggel foglalkozó webstúdió vagyunk Budapesten. "Kézműves" honlapokat készítünk. Segítünk a marketing pozícionálásban, tartalommarketingben, webáruház készítésben is.

Ezen a honlapon csak saját írásainkat, cikkeinket olvashatja és túlnyomórészt saját fotóinkat láthatja.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!