Divatos kifejezés, amelyet leginkább az online marketinggel szakmaszerűen foglalkozók értenek. Mi most nekifutunk egyszerűen!
Mit jelent a remarketing?
Amikor a kifejezést először olvastam, nem tudtam nagyon hova tenni, így első nekifutásra betettem a “konverzió” melletti polcra, rögtön a “targetálás” alá. Ez is csak olyan felfújt vajákosság, amilyet már nem egyet láttam az alatt a 20 év alatt, amióta marketinggel foglalkozom. A kedves Olvasó tehát sejti, hogy ezt a szót nem az egyetemi marketing tankönyvből szedték ki…
Először is, nézzük meg, mit jelent a remarketing kifejezés!
Mi az a remarketing?
A remarketing az, amikor azokat az embereket próbáljuk elérni, akikkel egyszer már kapcsolatba kerültünk, de akkor esetleg nem váltak vevőnkké.
Az online marketingben a remarketing azt jelenti, hogy a honlapunkat korábban már meglátogató emberek számára jelenítünk meg fizetett kampányt a Google vagy a Facebook rendszerén keresztül.
Bizonyára sokan találkoztunk már azzal a jelenséggel, amikor látogatást tettünk egy honlapon, majd miután kiléptünk onnan, más honlapokon, a Gmail fiókunkban, sőt, esetleg még a Facebookon is annak a cégnek a hirdetésével találkoztunk.
Egyszerre “sorsszerű” második találkozás, és döbbenetes “a Nagy Testvér szemmel tart”-érzés. Változó, hogy ki hogyan fogadja: örül-e az újbóli találkozásnak vagy inkább rémisztőnek érzi. Nos, ez a remarketing.
Hogy működik a remarketing technikailag?
A remarketing kampány indításához először is adatgyűjtési periódus szükségeltetik. Ebben a hosszabb vagy rövidebb időszakban gyűjt a Google vagy a Facebook adatot a honlapom látogatóiról. Ha a honlap látogatószám kellően magas (napi min. 500 látogató), akkor ez a lista gyorsan is összeállhat.
A remarketinghez technikailag egy speciális kódot kell a honlap forráskódjába beilleszteni. Ezt a laikus honlaptulajdonos nem tudja megcsinálni, ehhez a honlapot kezelő webmester segítségét kell kérni.
A beillesztett forráskód minden látogatónál működésbe lép és egy cookie-t (sütit) küld a látogató gépére. A süti alapján a Facebook vagy a Gmail tudni fogja, hogy az adott Facebook vagy Gmail fiókhoz társított felhasználó járt a honlapon, és persze azt is tudni fogja, hogy hol, mikor stb.
A remarketing kampány beállításnál a Google AdWords vagy a Facebook ezt a speciális adatbázist húzza elő a memóriájából és ezeknek a fiókoknak (= felhasználóknak) jeleníti meg a hirdetést.
A remarketing marketing szempontból
A remarketing jelentősége marketing szempontból ott van, hogy a célba vett közönségnek az adott honlap (esetleg még maga a domain név vagy a honlapcím) már ismerős. Többé vagy kevésbé, tetszett vagy nem tetszett, de valamilyen kapcsolat már létezett az adott céggel.
Vagyis az adott személy
- egyszer már belekerült a “hálóba”, vagyis létezik már némi márkaismertségünk az adott személynél
- talán el is indult a vásárlás / megrendelés felé vezető úton
- elképzelhetően befogadóbb az üzenettel szemben, mint aki most találkozik vele először
A remarketing kampány nagy előnye tehát az, hogy ÚJRA ELÉRI azokat, akik egyébként a böngészés túltengő információözönében elfelejtkeznének rólunk. Ugyanakkor számolni kell azzal is, hogy nem mindenki veszi jó néven ezt a fajta követést, még akkor sem, ha egyébként éppen ő maga tehetne róla, hogy ez ne következzen be a sütik törlésével…
A remarketing jelentése tehát (elég hevenyészett fordításban):
ÚJRA ELÉRÉS AZ ELADÁS SZÁNDÉKÁVAL.
Marketing lehetőségek a remarketing kampányban
Milyen szempontból érdemes áttekinteni a remarketingben rejlő lehetőségeket?
1. a remarketing adatbázis időintervallumhoz kötött
Amikor a remarketing kampányban résztvevő “alanyokat” kijelöljük, akkor azt is meg kell határoznunk, hogy a kiválasztott személyek hány napon belül jártak a honlapunkon. Egy 15 napos remarketing lista tehát azt jelenti, hogy azok számára fog megjelenni a hirdetésünk, akik az elmúlt 15 napban jártak a honlapon.
A kampány időzítésénél tehát kipróbálhatjuk, mennyire reagálnak a hirdetésre azok, akik a 15 napos intervallumban vannak, és azok, akik pl. a 15-30 napos internvallumba esnek.
2. a remarketing lista kombinálható más csoportokkal is
Beállítható, hogy hirdetésünk jelenjen meg pl. azoknak, akik jártak honlapunkon, családi helyzetüket tekintve pedig kisgyerekes szülők.
3. a remarketing lista finomítható azzal, hogy megjelöljük, a honlapnak mely specifikus oldalát látogatta meg az illető
Egyszerűbben: azoknak, akik pl. ezen a honlapon megnézték a “Facebook hirdetés” oldalt, hirdethetjük “Facebook tréning” nevű szolgáltatásunkat.
Remarketing kampány a Facebookon
Hogyan lehet remarketing kampányt indítani a Facebookon?
1. Generáltassunk magunknak a Facebook kampánybeállítások felületen képpontot, vagyis Facebook pixel kódot!
2. Kérjük meg a webmesterünket, hogy helyezze el a kódot a honlapunk forráskódjában!
3. Várjunk türelmesen, amíg a kód elkezdi gyűjteni az adatokat!
4. Megfelelő számú látogatónál elegendő emberünk lesz, akikre a Facebook már hajlandó lesz külön kampányt befogadni. A remarketing listát az “Egyéni célközönség létrehozása – Webhely forgalma” kijelöléssel hozhatunk létre (jelen állás szerint – 2016. ápr.) Jelöljük ki a remarketing időtávját!
Érdemes ellenpróbaként egy másik kampányt is futtatni, hogy tesztelni tudjuk, mennyivel kedvezőbb a fogadtatás a remarketing csoportban mint a “sima” csoportban.
Remarketing kampány a Google AdWords-ben
A Google remarketing kampány beállításának logikai lépései nagyon hasonlóak a Facebookhoz.
1. remarketing kód lekérés és forráskódba illesztés
2. adatgyűjtés
3. lista kijelölése a kampányhoz
4. kampányindítás
A félreértések eloszlatása végett hangsúlyozni kell, hogy a Google AdWords remarketing kampány nem a “klasszikus” Google keresési kampány, hanem az úgynevezett Google display kampány, amely alatt lényegében bannerként megjelenő hirdetést kell érteni.
A remarketing kampány legfőbb buktatója…
Nyilvánvalóan mostanára Önben is megfogalmazódott, hogy milyen jó dolog is a remarketing kampány, hiszen egy már “megdolgozott” fogyasztót akarunk elérni. Uccu neki, indítsuk el!
A helyzet azonban nem ennyire rózsás…
A remarketing kampány indításához megfelelően nagy látogatószám szükségeltetik, különben a csoport annyira kicsit lesz, hogy szinte elérhetetlenné válik, és mind a Facebook, mind a Google AdWords visszadobja a kampányt…
Ilyen esetben pedig két dolgot tehetünk:
1. elfelejtjük az egész remarketinget, és hirdetünk bele a vakvilágba (ahogy egyébként remarketing nélkül is tennénk…)
2. szélesebbre vesszük az időintervallumot, illetőleg a teljes domain látogatást tesszük alappá, nemcsak meghatározott URL-ek meglátogatását.
A Facebook és Google AdWords kampányok beállításáról a következő oldalainkon olvashat: