Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Tartalommarketing eszköz: cikk a honlapra

A cikk a honlap legfontosabb eleme. Tartalommarketing szempontból ez a kiindulópont és egyben a végső “érv” is a kezünkben, amivel szakértelmünkről meggyőzzük a vevőt.

A tartalommarketing abszolút középpontjában álló alapelv: készítsünk olyan tartalmat és azt tálaljuk úgy, hogy az Olvasó gazdagodjon általa. Mert az Olvasóból lesz később a Vevő…

Tartalommarketing eszközünk: a cikk

Furcsának hangzik, de kiindulásképp először határozzuk meg, mi is az a cikk. (Főleg azért, hogy utána meg tudjuk majd különböztetni a tartalommarketing többi eszközétől, és azáltal felépíthessük saját tartalommarketing stratégiánkat.)

cikk egy összefüggő írás, amely egy témát jár körül, teljes, összetett mondatokban. A tényszerűségre koncentrál – szemben pl. a blogbejegyzéssel, amely akár több személyes véleményelemet is tartalmazhat. Tipográfiáját tekintve – különösen ha a webre készül – jobban tördelt, mint egy hagyományos újságcikk. Több alcím, több felsorolás kerül bele, illetve él a kiemelés adta lehetőséggel is.

A cikk írásával kapcsolatban két alapkérdésünk szokott lenni:

  1. miről írjak?
  2. hogyan írjak?

A cikk témájának megválasztása már rögtön “hangolja” is a cikket: egy szakmaibb cikkgyűjteményben vagy a személyes véleménynek jobban teret adó szakmai blogba kerül.

A Hogyan írjak cikket? kérdésre azonban még vissza szokás kérdezni a keresőoptimalizált honlaptervezés világában: “Optimalizálunk vagy nem?”

Ha a válasz igen, akkor a SEO webszövegírás szabályait is kell alkalmazni a szövegírás, cikkírás során. A tartalommarketing egyik tartópillére pedig a keresőoptimalizálás – a tartalommarketing nyugati művelői szerint a működés alapja a “rátalálás”, aminek igencsak fontos csatornája a Google.

Itt most engedtessék meg jelen sorok írójának egy kis kitérő: mielőtt elmélyültem volna a webre írás speciális szabályaiban, több mint 200 marketing szakcikkem jelent meg különböző szaklapokban. A webes szövegírás, cikkírás azonban egészen más, annyira, hogy a “normál” írói gyakorlat még szinte hátráltatott is benne.

Mi a webes olvasás és a papír alapú olvasás különbsége?

A monitoron pásztázva olvasunk. Olyannyira megváltoztatja a pásztázó olvasás az emberek olvasási módját, hogy már több, webre is dolgozó vagy webbel foglalkozó szakember papír könyvében olvastam, hogy írási technikáját hozzáigazítja a webhez, mert a szem kezd ugyanúgy viselkedni a papírral is.

Vagyis: tudatosan kell irányítanunk az olvasó szemmozgását, hogy észrevegye és elolvassa a lényeget.

  • pásztázásnál tűnjön ki a lényeg!
  • tudjuk, mit akarunk kommunikálni
  • fogalmazzunk világosan!
  • használjuk a tördelést, szedjük pontokba a lényeget!

Mit hozhatunk át a webes cikkírás gyakorlatába a “hagyományos” szakcikk írásából?

A hagyományos szakcikk

  • indul egy felütéssel, egy probléma definiálásával
  • felvonultatja az ellene – mellette szóló érveket
  • példát ír le
  • tényeket, adatokat gyűjt egybe
  • tanácsokat ad és konklúzióra jut
  • teszi mindezt egy linerális logikai sorban (magyarul: a szakdolgozatot, szakcikket nem pásztázva olvassuk, hanem az elejétől a végéig)

A legfőbb különbség, hogy a lineáris sorrend a webes olvasás természete miatt felborul. Sőt, a webszövegírás fordított piramis elve egyenesen az ellenkezője annak, amit a szakcikkek írásánál használunk. Ha ezt a különbséget szem előtt tartjuk, minden további elemet átvehetünk és bátran alkalmazhatunk.

Mi kell a jó cikkhez?

1. Szaktudás!

Szaktudás nélkül nem lehet jó cikket írni, csak egy rakás mellébeszélést, szóvirágot, feleslegesen felduzzasztott, ámde kulcsszavakkal bőven teletűzdelt, unalmas, az Olvasó idejét pocsékoló anyagot.
A cikk “alapanyagai”:
  • tények
  • tapasztalatok
  • vélemények
  • fotók
  • táblázatok
  • folyamatábrák
  • és az Olvasó…

2. Vizualizáld az Olvasót!

A szaktudás mellett a másik legfontosabb dolog maga az Olvasó, aki majd olvasni fogja a cikket. Az a jó honlap-cikk, amelynek írásakor már magunk elé képzeljük az Olvasót:

  • tudjuk, milyen körülmények között olvas, mikor, milyen eszközön
  • mik a kérdései, megjegyzései, ellenvetései
  • milyen szakszavakat ért meg, mit kell elmagyarázni, mit használ esetleg rosszul
  • milyen szaktanácsra, tippekre vágyik

Ha ez jól megy, ha jól látjuk magunk előtt az Olvasót, akkor nincs szükség további “trükköökre”, mint pl. hipnotikus reklámszavak, hassunk az érzelmekre, a tudatalattira stb.

3. Tiszteld meg az Olvasót, hiszen az idejét áldozza rád!

Tapasztalatom, hogy semmilyen trükk nem láncolja oda az olvasót a monitor elé, ha egyszer az jön át neki, hogy az idejét pocsékolják a mellébeszéléssel. Ami működik: az őszinte “beszélgetés”, a sorok között érzékelhető tudás. Hiszen a weben is működik a vonzás törvénye…