Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

5 leghülyébb marketing tanács

Tele van a net olyan botcsinálta marketing tanácsadókkal, akik a marketinget leginkább az “Élet Iskolájában” tanulták, nem az egyetemen. Így aztán a marketinges rizsán kívül nem sok mást tudnak mondani, és előbb-utóbb ki is derül a tanácsaikról, hogy valójában csak a falnak vezetik neki a tudatlan, ámde a gurut csodálattal figyelő gyanútlan vállalkozót. Elég sok ilyen csalódott vállalkozó futott már be hozzánk, tőlük sok “szép” történetet hallottunk…

A leghülyébb tanácsok hülyeségének titka éppen abban rejlik, hogy részigazságokat tartalmaznak. Alapvetően nem hangzanak hülyén – csak éppen hiányzik belőlük a “de ha…” kiegészítés.

No. 5. építs adatbázist!

A vevői adatbázis építésének akkor volt létjogosultsága, amikor még az e-mailes hírlevelezés újdonságnak számított, az emberek minden egyes kapott e-mailnek örültek (hiszen kevés e-mailt kaptak). Vagyis az elsőként jövő marketing törvénye érvényesült. Az adatbázis építés mellett szóló legfőbb érv mennyiségi szemléletű volt, nem minőségi. “Legyen sok ember az e-mail listádon, bombázd őket ajánlatokkal, és egy bizonyos százalék biztosan vásárolni fog.” Aztán a hírlevél küldés átcsapott zaklatásba, az adatbázisokat más zaklatóknak is eladták, majd ehhez csatlakoztak azok, akik spam adatbázisokat vettek meg. Ezáltal vált az eszköz végképp használhatatlanná.

No. 4. jó marketinggel mindent el lehet adni, így HIRDESS!

A marketing nagyon nem egyenlő a hirdetéssel, és ezt a laikusok nagyon nem tudják. A marketing már ott indul, hogy szemrevételezem, mit is akarok eladni, kinek, az mennyit ér, mennyiben más, mint a konkurencia által kínált portéka. A tanács burkoltan azt sugallja, hogy bármilyen is a termék, az megfelelő támogatással eladható. Ez pedig egyszerűen nem igaz. A marketing tárgya ugyanis nem csak a termék vagy szolgáltatás, amit el akarunk adni, de az ember is, aki a vevőnk lesz. Az ő reakcióit, gondolatait pedig kutathatjuk, de pontosan előre jelezni nem tudjuk.

Szakmai előéletemben láttam már milliós költséggel megkutatott, százmilliós költséggel hirdetett terméket, amely akkorát bukott a piacon, hogy az elképzelhetetlen volt… A bukás oka pedig egyszerűen az volt, hogy a termék egy másik, már régen a piacon lévő, nem túl jó image-dzsel rendelkező terméknek volt a másolata.

No. 3. építs kapcsolatrendszert!

A 3. helyezett hülye marketing tanács megint egy féligazság. A kapcsolatépítés fontos, de nem mindegy kikkel építünk kapcsolatrendszert és milyen áron. Legendák keringenek vállalkozói körökben olyan marketing rendezvényekről, ahol minden résztvevő névjegyét és szórólapját szorongatva csak azt várta, mikor tudja valaki másnak a kezébe nyomni és elhadarni neki, hogy ő mit is akarna eladni… Ez nem kapcsolatépítés, ez “személyesen végrehajtott spam”.

A kapcsolatrendszer másik rizikós terepe, amikor valaki túlságosan is függ egy fővállalkozói körtől vagy egy politikai csoporttól. Ez jelentős kiszolgáltatottságot eredményez. A jó kapcsolatrendszer pedig soha nem úgy épül, hogy a vállalkozó rágörcsöl, és mindenkinek elhinti az információt, hogy tőle vegyenek. A jó kapcsolatrendszert nem kell tudatosan építeni…

No. 2. meg tudod csinálni (büszke vagyok rád, ügyes vagy)

A vállalkozásban fontos dolog az önbizalom, de nem tudja helyettesíteni sem a szakmai hozzáértést, sem a tanulási képességet, sem az átgondoltságot. A tanács amolyan amerikai vállalkozási környezetből átvett elem, ahol azonban egészen más körülmények működnek. (Egy speciális tudással rendelkező amerikai, ha nem kap munkát a lakóhelyén, odébb költözik néhány állammal…)

Tudomásul kell venni azt is, hogy a piac nem pszichológus. Akinek az önbizalmát már az elején így kell építgetni, az képtelen lesz átvergődni a nehéz időszakokon. A férjétől függetlenedni vágyó női vállalkozó számára a saját vállalkozás rossz terápia.

No. 1. minden vállalkozási ötlet jó, csináld meg!

A leghülyébb marketing tanács egyben a legveszélyesebb is. Tény, hogy a marketing egyik alapelve a “próbálkozz és tanulj”, vagyis egy ötletről, egy aktivitásról akkor tudjuk meg, hogy mennyire működik, ha ki is próbáltuk. De pusztán az ötlet kevés, és még az sem igaz, hogy minden ötlet jó. A tanács figyelmen kívül hagy egy újabb marketing törvényszerűséget: az ötletek 75%-a megbukik. (A tankönyvi szám a termékfejlesztési ötletekre vonatkozik. Elképzelhető, hogy egyes vállalkozások esetében a szám 50%, de semmiképpen sem beszélhetünk arról, hogy minden ötlet jó lenne.) Aki ilyen igét hirdet, az simán nekivezeti a falnak követői 50%-át.

Úgy fair, hogy a leghülyébb marketing tanácsok után mondjunk olyat, ami nem az. Ez a teljes honlap a szerintünk jó tanácsokról szól, ezeket részletezzük immár több mint 10 éve minden fórumon, marketing tréningen, előadásokon. Ha összefoglaló tanácsot kell adni, akkor a miénk a következő:

Marketinged két alapkérdése: 1. ki fog nekem ezért fizetni? 2. honnan fognak tudni rólam?

Minden továbbit szóban, a tréningen!:)