Nem vagyok híve annak, hogy egy kisebb vállalkozás számára felesleges marketing dokumentációt javasoljunk, de tapasztalataink szerint a tartalommarketing terv sokak számára hasznos lenne!
Ha már valaki tisztában van azzal, hogy
- mi az a tartalommarketing (tartalommarketing)
- a fejében összeállt, hogy kinek és mit akar mondani magáról (marketing pozicionálás)
- kiindulási alapként rendelkezik egy keresőoptimalizált, fejleszthető honlappal és
- kapacitásai vannak az online marketing tevékenységre,
akkor célszerű egy dokumentált terv segítségével tudatossá tennie tartalommarketing aktivitását.
A tartalommarketing terv a weboldal tartalmainak fejlesztését teszi tervszerűvé, követhetővé. Segít a kulcsszavak meghatározásában, a témák megválasztásában, az időzítésben.
A tartalommarketing terv készítése előtt
Mit kell átgondolni, letisztázni a tartalommarketing terv készítése előtt?
1. tudnunk kell, pontosan kinek íródik / készül az adott tartalom (honlap cikk, blogbejegyzés, infografika, videó) – ehhez a célcsoport meghatározás a kiindulópont
2. definiálnunk kell, hogy a célcsoport tagja (website persona) éppen melyik érdeklődési fázisban van (See-Think-Do séma)
3. meg kell határoznunk, hogy
a) a célcsoport adott tagja
b) az érdeklődésének adott fázisain belül
mely kulcsszavakra “röppen rá”.
Hiszen kiindulópontunk a tartalommarketingben a keresőoptimalizált honlap, a honlapra bukkanás fő csatornája a keresőből érkezés).
4. időbeli tényezőkkel is számolunk:
a) minimum 3-4 hónappal kell számolni, hogy egy adott tartalom “feljöjjön” a Google-ban
b) tekintetbe kell venni saját szezonjainkat (pl. karácsony, nyár stb.)
5. tudnunk kell, milyen csatornákon kommunikálunk még a saját honlapon kívül, illetve milyen eszközöket használunk (pl. Facebook, mint csatorna és inforgrafika, mint eszköz)
A tartalommarketing terv összeállítása
Mint az a fentiekből látható, a tartalommarketing terv annyi dimenziót tartalmaz, amire már nehezen tudnánk mindent összefoglaló és áttekinthető dokumentumot készíteni. Egy tartalommarketing terv sablonnal azonban érdemes mégiscsak elindulni, és hozzáigazítani a formátumot az igényekhez és a felhasználó saját szája ízéhez.
Készítettünk egy letölthető tartalommarketing terv sablont, amelynek oszlopai:
- célcsoport – itt határozzuk meg, honlapunk mely célcsoportja számára készül az adott tartalom
- See-Think-Do – az érdeklődési fázist azonosíthatjuk, vagyis azt, milyen információra nyitott most a látogató
- kulcsszó – annak a kulcsszónak a pontos meghatározása, amelyre a cikk keresőoptimalizált szövegét írjuk
- cím – a tartalom címe pontosan megfogalmazva
- eszköz – az a tartalommarketing eszköz vagy eszközök, amelyekkel az adott tartalmakkal támogatjuk
- határidő – fontos pont, hogy saját magunk számára határidőket szabjunk!
- publikáció dátuma – érdemes dokumentálni, hogy végül mikor került sor az élesítésre
Miért fontos a tartalommarketing terv?
A Content Marketing Institute felmérése szerint sokkal hatékonyabb tartalommarketing munkát végeznek azok, akik tervüket dokumentálják.
A tartalommarketing terv összeállításakor rögzülnek a témák, a kulcsszavak, amelyekkel majd az írás során dolgozni fogunk, akár hetek, hónapok múlva.
Tapasztalatunk, hogy ha nincsenek összefoglalva a tartalmi ötletek, akkor a honlap tulajdonosa a tartalom fejlesztője leül írni, és hirtelen nem is tudja, miről írjon. Az írásban rögzített ötletek azonban megmaradnak, előbb-utóbb kidolgozásra kerülnek és mindenképpen érési folyamaton mennek át.
Használjunk-e projekt tervezőt vagy CRM-et a tartalommarketing terv dokumentálására?
A tartalommarketing terv attól válik élővé, hogy azt végre is hajtják. A végrehajtás ténye pedig nem a technika által maghatározott, hanem az emberektől, a munkatársaktól függ.
Ha valakinek erre a célra elég egy füzet, amelynek az első oldalára felírja a címeket, a füzetben pedig kidolgozza a tartalmakat, amelyeket azután begépel a honlapra, a megoldás épp olyan jó lesz, mintha újabb időt töltene egy másik adminisztrációval.
A tartalommarketing terv végrehajtásának ellenőrzése
A tartalommarketing terv, helyesebben a terv végrehajtása ellenőrzést kíván. A tartalommarketing tevékenységet akkor tudjuk finomítani, ha az egyes aktivitásokat pontosan nyomon követjük – annyira, amennyire a hozzáférhető statisztikák megengedik.
Milyen paraméterek alapján ellenőrizhetünk?
- látogatottsági adatok a honlapon (érkezés és átkattintás)
- megosztások száma
- letöltések száma az adott oldalról / cikkből
- bejegyzés elérés megosztásoknál
- átkattintás más oldalakról az adott tartalomra
- helyezések alakulása
- CTR (a találati listáról)
- kulcsszó rákeresések, céloldalak elemzés
Az egyes paramétereket felvezethetjük a sablonba, ezáltal jobban visszakövethetővé válik az egyes tartalmak egymáshoz viszonyított hatékonysága.
A teljes tartalommarketing terv és stratégia kidolgozásához vegye igénybe szolgáltatásainkat!