Miért esett a helyezésem a Google-ban?

Ujvári Mária - 2015. május 24 - Cikkek / Keresőoptimalizálás (SEO)

Ritkán, de előfordul, hogy egy-egy honlapunk elér egy nagyon jó helyezést, aztán egyik napról a másikra több szóra is romlik a helyezése. Erre eddig összesen 3 esetben került sor, több mint 50 elkészített honlapból. Mit teszünk, ha ez történik?

A Google helyezések értelmezéséhez először azt kell tudni, hogy a honlapok rangsorolása több 100 tényező alapján történik, amelyeknek más és más a súlya és ez szinte naponta változik. A besorolás matematikai képlet alapján történik, amelybe egyébként manuálisan is belenyúlhat a Google. (Hogy ki, hol és milyen gyakorisággal teszi ezt, azt nem tudjuk. A kézi műveletekről üzenetben értesítik a honlaptulajdonost – mi ilyet még sosem láttunk.)

A Google helyezések többféleképpen eshetnek:

  1. lassan, fokozatosan (1-2 helyet csúszva évek alatt)
  2. egyik napról a másikra (15-20 hely)
  3. időszakos jelleggel (ezután visszakerülnek oda, ahonnan leestek)

A lassú lecsúszás oka – mondhatni – nyilvánvaló: olyan honlapoknál tapasztaljuk, amelyet egyszer megírtak, kaptak egy jó programozást, de utána többé semmi nem történt velük. Nem bővültek új tartalmakkal, nem foglalkozott velük a tulajdonos, nem történt változás. Közben jött a konkurencia és előretört. A lecsúszás évekkel előre borítékolható is volt – a probléma gyökere pedig ott van, hogy amíg valakinek nem ég a háza, nem foglalkozik a tűzoltással…

Az időszakos jelleggel 5-10 helyet változtató honlap nagy valószínűséggel egy-egy Google algoritmusváltást érez meg, amely visszaesés aztán magától helyreáll a következő váltásnál.

Az egyik napról a másikra bekövetkező nagy esés akkor történik meg, ha a honlap körül nem teljesen tiszta valami. Vizsgáljuk meg közelebbről ezt az esetet!

Miért esik 15-20 helyet egy honlap a találati listán?

A kérdést folytathatjuk úgy is:

miért tilt le egy honlapot a Google?

A válasz röviden: a honlap szembemegy a Google keresőoptimalizálási ajánlásokkal.

Vagyis középpontjába a “jó helyezést” és nem a felhasználót állítja. Ennek következtében

  • kulcsszó halmozást követ el
  • másolt tartalmakkal akarja a honlapot láthatóvá tenni
  • átirányításokkal operál
  • mesterséges módon növeli a közösségi “szavazatok”, vagyis megosztások számát stb.

A helyezések eséséből látható, hogy kisebb vagy nagyobb hibát vétett egy cég / honlap / webmester, sőt, keresőoptimalizálást ígérő cég…

Kisebb, könnyebben javítható hibák esetén az esés mindössze néhány hely – bár egy toplistás honlap ezt is erősen megérzi!

A mi gyakorlatunkban eddig 4-szer volt példa esésre – abból egyszer szándékosan idéztünk elő kitiltást egy kísérleti honlapnál. (Létrehoztunk egy oldalt, amelyet optimalizáltunk, majd automatikusan átirányítottuk egy másik oldalra. 2-3 hét után az optimalizált oldal már az első 1000 találatban sem volt benne.)

Mi a teendő, ha esik a honlap helyezése?

Mit tettünk a többi 3 esetben?

A 3-ból 2 esetben az ügyfél “visszaélt” az admin joggal. Saját megfontolásból kezdett kulcsszavakat bepakolni ide és oda, különféle kiemeléseket adva a további kulcsszavaknak. A visszasorolás okának keresgélésekor először az oldalon belül nézünk körül, és végignézzük, minden a szabályok szerint van-e az oldalon.

Ehhez célszerű a Google ajánlásokat használni, illetve valamilyen mérvadó SEO forrást hívni segítségül:

Ha az oldalon belül már minden rendben van (de legalábbis nincsenek túl nagy manipulációs hatású hibák), akkor következhet az oldalon kívüli SEO tényezők vizsgálata.

Alaphelyzetben – ha mi indítunk el egy honlapot – felhívjuk rá a honlaptulajdonos figyelmét, hogy bánjon roppant óvatosan mind az oldalon belüli admin eszközökkel, mind pl. a rámutató linkekkel, megosztásokkal, blog kommentekkel…

A SEO-ban ugyanis egy dolog biztos: aki hosszú távon nem a felhasználót, hanem a helyezést tekinti elsődlegesnek, az előbb-utóbb belecsúszik egy olyan csapdába, amiből nincs kiút. A helyezés-fétis ugyanis manipulációt eredményez, ami előbb-utóbb elnyeri büntetését.

A helyezések javítása tehát a következők szerint történik:

  1. oldalon belüli hibák és manipuláció megszüntetése
  2. rámutató linkek törlése (amennyiben ráhatásunk van)
  3. a Google Webmestereszközök szerinti elemzések lefuttatása, a hibák javításának bejelentése a Google számára
  4. várakozás, várakozás, várakozás…

Tapasztalataink szerint bár a Google index meglepően gyorsan működik, a jó helyezések belövése és a hibajavítás utáni helyreállás hosszú hónapokba telik. Vagyis elértük azt a helyzetet, ami külföldön volt sok éve: a helyezések elérése 5-6 hónap alatt történik meg, a helyreállás 1 év után!

A végső eset egy büntetett honlap esetében az új domain-re költöztetés, ami lenullázza a káros rámutató linkeket, de egyben mindent a nulláról indít.

Mik okoztak eddig helyezés esést a praxisunkban?

Amit mi tapasztaltunk:

  • rámutató linkek, ezen belül is vásárolt link
  • szegényes tartalom (hosszabb időtávon)
  • kulcsszóhalmozás
  • képfelirat manipulálás
  • manipulatív megosztások közösségi oldalakon
  • több domain névvel operálás és helytelen átirányítások

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!