Ritkán, de előfordul, hogy egy-egy honlapunk elér egy nagyon jó helyezést, aztán egyik napról a másikra több szóra is romlik a helyezése. Erre eddig összesen 3 esetben került sor, több mint 50 elkészített honlapból. Mit teszünk, ha ez történik?
A Google helyezések értelmezéséhez először azt kell tudni, hogy a honlapok rangsorolása több 100 tényező alapján történik, amelyeknek más és más a súlya és ez szinte naponta változik. A besorolás matematikai képlet alapján történik, amelybe egyébként manuálisan is belenyúlhat a Google. (Hogy ki, hol és milyen gyakorisággal teszi ezt, azt nem tudjuk. A kézi műveletekről üzenetben értesítik a honlaptulajdonost – mi ilyet még sosem láttunk.)
A Google helyezések többféleképpen eshetnek:
- lassan, fokozatosan (1-2 helyet csúszva évek alatt)
- egyik napról a másikra (15-20 hely)
- időszakos jelleggel (ezután visszakerülnek oda, ahonnan leestek)
A lassú lecsúszás oka – mondhatni – nyilvánvaló: olyan honlapoknál tapasztaljuk, amelyet egyszer megírtak, kaptak egy jó programozást, de utána többé semmi nem történt velük. Nem bővültek új tartalmakkal, nem foglalkozott velük a tulajdonos, nem történt változás. Közben jött a konkurencia és előretört. A lecsúszás évekkel előre borítékolható is volt – a probléma gyökere pedig ott van, hogy amíg valakinek nem ég a háza, nem foglalkozik a tűzoltással…
Az időszakos jelleggel 5-10 helyet változtató honlap nagy valószínűséggel egy-egy Google algoritmusváltást érez meg, amely visszaesés aztán magától helyreáll a következő váltásnál.
Az egyik napról a másikra bekövetkező nagy esés akkor történik meg, ha a honlap körül nem teljesen tiszta valami. Vizsgáljuk meg közelebbről ezt az esetet!
Miért esik 15-20 helyet egy honlap a találati listán?
A kérdést folytathatjuk úgy is:
miért tilt le egy honlapot a Google?
A válasz röviden: a honlap szembemegy a Google keresőoptimalizálási ajánlásokkal.
Vagyis középpontjába a “jó helyezést” és nem a felhasználót állítja. Ennek következtében
- kulcsszó halmozást követ el
- másolt tartalmakkal akarja a honlapot láthatóvá tenni
- átirányításokkal operál
- mesterséges módon növeli a közösségi “szavazatok”, vagyis megosztások számát stb.
A helyezések eséséből látható, hogy kisebb vagy nagyobb hibát vétett egy cég / honlap / webmester, sőt, keresőoptimalizálást ígérő cég…
Kisebb, könnyebben javítható hibák esetén az esés mindössze néhány hely – bár egy toplistás honlap ezt is erősen megérzi!
A mi gyakorlatunkban eddig 4-szer volt példa esésre – abból egyszer szándékosan idéztünk elő kitiltást egy kísérleti honlapnál. (Létrehoztunk egy oldalt, amelyet optimalizáltunk, majd automatikusan átirányítottuk egy másik oldalra. 2-3 hét után az optimalizált oldal már az első 1000 találatban sem volt benne.)
Mi a teendő, ha esik a honlap helyezése?
Mit tettünk a többi 3 esetben?
A 3-ból 2 esetben az ügyfél “visszaélt” az admin joggal. Saját megfontolásból kezdett kulcsszavakat bepakolni ide és oda, különféle kiemeléseket adva a további kulcsszavaknak. A visszasorolás okának keresgélésekor először az oldalon belül nézünk körül, és végignézzük, minden a szabályok szerint van-e az oldalon.
Ehhez célszerű a Google ajánlásokat használni, illetve valamilyen mérvadó SEO forrást hívni segítségül:
- Google keresőoptimalizálás
- Google rangsorolási tényezők (Rand Fishkin)
Ha az oldalon belül már minden rendben van (de legalábbis nincsenek túl nagy manipulációs hatású hibák), akkor következhet az oldalon kívüli SEO tényezők vizsgálata.
Alaphelyzetben – ha mi indítunk el egy honlapot – felhívjuk rá a honlaptulajdonos figyelmét, hogy bánjon roppant óvatosan mind az oldalon belüli admin eszközökkel, mind pl. a rámutató linkekkel, megosztásokkal, blog kommentekkel…
A SEO-ban ugyanis egy dolog biztos: aki hosszú távon nem a felhasználót, hanem a helyezést tekinti elsődlegesnek, az előbb-utóbb belecsúszik egy olyan csapdába, amiből nincs kiút. A helyezés-fétis ugyanis manipulációt eredményez, ami előbb-utóbb elnyeri büntetését.
A helyezések javítása tehát a következők szerint történik:
- oldalon belüli hibák és manipuláció megszüntetése
- rámutató linkek törlése (amennyiben ráhatásunk van)
- a Google Webmestereszközök szerinti elemzések lefuttatása, a hibák javításának bejelentése a Google számára
- várakozás, várakozás, várakozás…
Tapasztalataink szerint bár a Google index meglepően gyorsan működik, a jó helyezések belövése és a hibajavítás utáni helyreállás hosszú hónapokba telik. Vagyis elértük azt a helyzetet, ami külföldön volt sok éve: a helyezések elérése 5-6 hónap alatt történik meg, a helyreállás 1 év után!
A végső eset egy büntetett honlap esetében az új domain-re költöztetés, ami lenullázza a káros rámutató linkeket, de egyben mindent a nulláról indít.
Mik okoztak eddig helyezés esést a praxisunkban?
Amit mi tapasztaltunk:
- rámutató linkek, ezen belül is vásárolt link
- szegényes tartalom (hosszabb időtávon)
- kulcsszóhalmozás
- képfelirat manipulálás
- manipulatív megosztások közösségi oldalakon
- több domain névvel operálás és helytelen átirányítások